دکتر قالیباف خبر داد:

«صندوق سرمایه‌گذاری مشترک» ۳۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های بزرگ معدنی می آید

عصر معدن- با ایجاد صندوق سرمایه گذاری مشترک،آن دسته از شرکت‌های زیرمجموعه «ایمیدرو» که بازارگردان ندارند، می‌توانند از سهم خود حمایت کنند. در این راستا، دکتر حسن قالیباف اصل اعلام کرد طی دو روز مجوز بازارگردانی شرکت‌های فاقد بازارگردان، پس از ارائه درخواست، صادر خواهد شد.;

«صندوق سرمایه‌گذاری مشترک» ۳۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های بزرگ معدنی می آید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از سنا، این خبر امروز یکشنبه 23 شهریور، در نشست هم اندیشی رییس سازمان بورس، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس و رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با مدیران شرکت های معدنی اعلام شد.

    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در این جلسه، ورود سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه طی یکسال اخیر را فرصتی مهم برای اقتصاد ملی و تامین مالی بخش مولد اقتصاد دانست و  با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده برای توسعه بازار گفت: امکان انتشار اوراق تامین مالی بدون ضامن و از طریق رتبه‌بندی، یکی از تصمیماتی است که در سازمان بورس اتخاذ شده و شرکت «فولاد مبارکه» به عنوان نخستین شرکت به حجم ١۰هزار میلیارد تومان از این امکان بهره برداری کرد. این روش برای تامین مالیِ شرکت‌های فلزی و معدنی به خصوص شرکت‌های مجموعه ایمیدرو که بنیه مالی خوبی دارند، پتانسیل مناسبی است.

    وی به دیگر اقدامات انجام شده در سازمان بورس و اوراق بهادار اشاره کرد و گفت: زمان صدور مجوز افزایش سرمایه‌ها به ٥ روز کاهش یافت؛ به این ترتیب شرکت‌ها بیش از این زمان برای دریافت مجوز خود معطل نخواهند شد.

    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به مصوبه مجلس در خصوص افزایش سرمایه از محل صرف سهام  اشاره کرد و افزود: این مصوبه امکان می‌دهد تا شرکت‌ها بر اساس قیمت روز و ارزش بازار، افزایش سرمایه بدهند و علاوه بر آن مشمول ٢۰ درصد مزیت مالیاتی شوند.

    معافیت مالیاتی صندوق‌های بازارگردان

    همچنین دکتر قالیباف مصوبه شورای عالی بورس مبنی بر الزام شرکت ها به استفاده از بازارگردان را ضمانتی بر اجرای بازارگردانی در بورس دانست و گفت: موضوع بازارگردانی یکی از چالش‌های بازار در سال‌های اخیر بود که با این مصوبه ضمانت اجرایی پیدا خواهد کرد؛ براین اساس، انتظار می‌رود همه شرکت‌ها به خصوص ٥۰ شرکت بزرگ این رویه را طی روزهای آتی آغاز کنند. بازارگردانی به معنای ایجاد تعادل در بازار با کنترل عرضه و تقاضای سهام است.

    تشکیل صندوق بازارگردانی مشترک شرکت‌های «ایمیدرو» با هدف حمایت از سهام  

    وی از تشکیل صندوق بازارگردانی مشترک شرکت‌های «ایمیدرو» با هدف حمایت از سهام این شرکت‌ها تقدیر کرد و گفت: این صندوق‌ها می‌توانند در کنار بازارگردانی، اوراق تبعیِ مصوب شده در شورای عالی بورس را نیز به جای صرف نقدینگی منتشر کنند.

    دکتر قالیباف بیان کرد: امروز با ابلاغ نامه‌ای به شرکت بورس، الزامی بودن بازارگردانی اعلام شد تا آنها نیز این موضوع را به اطلاع شرکت‌ها و سهامداران عمده برسانند.

    حمایت مجلس از بازارسرمایه ادامه دارد

    در ادامه این جلسه محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با اشاره به خلق روزانه 1500 میلیارد تومان نقدینگی در کشور، بازار سرمایه را برخوردار از ظرفیت های کافی برای جذب این میزان نقدینگی دانست.

    این نماینده مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر لزوم مدیریت این نقدینگی گفت: در حال حاضر بازار سرمایه در شرایط استثنایی قرار دارد و باید از این فرصت تاریخی استفاده کند.

    وی تصریح کرد: «ایمیدرو» در یک اقدام بسیار خوب یک صندوق مشترک با هدف حمایت از شرکت های معدنی و صنایع مرتبط با آن که در بازار سرمایه حضور دارند تشکیل داد و امید می‌رود دیگر سهامداران عمده و نهادهای حاضر در بورس نیز از این روش استفاده کنند.

    وی اضافه کرد: فردا نیز با حضور رییس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و مدیران بازارسرمایه و به دنبال جلسه غیرعلنی امروز، روش‌های عملیاتی حمایت از بازار سرمایه بررسی و سرفصل‌ها اعلام می شود.

    پورابراهیمی ادامه داد: بازارسرمایه، بازاری توانمند و موثر در اقتصاد است و مجلس در راستای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های این بازار تمام تلاش خود را به کار می برد و از بازار سرمایه حمایت می کند.

    سهم 20 درصدی (سهام شناور) شرکت‌ها در صندوق

    به گزارش سنا، در پایان این جلسه مقرر شد تا صندوق سبدگردانی با هدف حمایت از شرکت‌های زیرمجموعه «ایمیدرو» تشکیل شود. شرکت‌ها هر یک معادل ٢۰ درصد سهام شناور خود را  به این صندوق بازارگردانی اختصاص می دهند؛ همچنین مصوب شد تا در کمیته‌ای با حضور علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران و «ایمیدرو» سازوکار دقیقی برای اجرای این صندوق طراحی شود.
    همچنین رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، در پایان این جلسه خبر از آن داد که فردا با حضور رییس کل بانک مرکزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی  و مدیران بازارسرمایه و پیرو جلسه غیرعلنی امروز روش های عملیاتی حمایت از بازار سرمایه بررسی و سرفصل ها اعلام می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر