۳۰ نوع ماده معدنی در استان همدان کشف شد

عصر معدن- عضو هیات رییسه خانه معدن استان همدان گفت: ۳۰ نوع ماده معدنی در گستره استان کشف شده است که ذخیره این معادن به یک هزار و ۷۵۰ میلیارد تن می رسد.;

۳۰ نوع ماده معدنی در استان همدان کشف شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، «احمد الیاسی» روز شنبه در دیدار وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار همدان با فعالان اقتصادی افزود: اشتغال مستقیم معادن استان حدود 2 هزار و 500 نفر در قالب 310 معدن دارای پروانه بهره برداری با ذخایر معدنی غنی و متنوع در سطح کشور است.

    وی با بیان اینکه هم اینک از 310 معدن دارای پروانه بهره برداری 200 معدن فعال و 110 معدن غیر فعال است ادامه داد: استان همدان در مواد معدنی شامل آندالوزیت، شیست، فلدسپات، سیلیس، دولومیت و سنگ تزئین دارای وضعیت نسبی است.

    نماینده خانه معدن استان همدان بیان کرد: ظرفیت اسمی سالانه پروانه های بهره برداری در حال حاضر حدود 21 میلیون تن است که بر اساس آمار و ارقام موجود حدود 15 میلیون تن استخراج واقعی سالانه برآورد می شود.

    الیاسی اظهار داشت: از عمده علل مهم غیر فعال بودن برخی معادن، تجهیز و آماده سازی و تامین ماشین آلات، اتمام اعتبار پروانه، مشکلات منابع طبیعی، محیط زیست و معارضان محلی، رکورد و نداشتن کشش بازار، ناتوان مالی بهره بردار به دلیل هزینه های بالای تجهیزات و مشکلات حقوقی و قضایی است.

    وی درباره آخرین وضعیت صنایع معدنی استان همدان گفت: 375 واحد صنایع معدنی پروانه دار با اشتغال هفت هزار و 500 و ظرفیت سالانه 27 میلیون تن در استان وجود دارد که 34 درصد از کل سرمایه استان را تشکیل می دهند.

    عضو هیات رییسه خانه معدن استان همدان ادامه داد: نسبت آماری جایگاه استان به کشور نشان دهنده این است که 2.6 درصد معادن کشور، 3.3 درصد ذخایر معدنی، 1.5 درصد اشتغال بخش معدن کشور مربوط به استان است.

    الیاسی خواستار تسهیل در صدور مجوزهای ورود ماشین آلات معدنی که هم اینک در کشور تولید نمی شوند شد و گفت: واگذاری مجوزها و مزایده هایی که همجوار معادن فعال قرار گرفته به منظور توسعه به همان معادن در حال فعالیت باید تسهیل شود.

    وی حضور الزامی نماینده خانه معدن در جلسات و سازمان های مرتبط، تخصیص تسهیلات بر اساس تحقیق و بررسی آمایش استان ها به میزان فعالیت معادن و نوع و میزان ذخیره ماده معدنی، ایجاد نمایشگاه محصولات مدنی مخصوص هر استان، برگشت 15 درصد از حقوق دولتی معادن به استان ها برای هزینه کرد منطقه و محلی را خواستار شد.

    «سید رضا فاطمی امین» وزیر صمت امروز /شنبه/ در سفر به استان همدان علاوه بر نشست با فعالان اقتصادی از 6 طرح اقتصادی و شهرک صنعتی بازدید می کند.

    وزیر صمت با سفر به شهرستان بهار از شهرک صنعتی لالجین (شهر جهانی سفال) دیدن می کند و پس از آن در روستای لتگاه از واحد تولیدی خوشه جوراب بازدید خواهد کرد.

    فاطمی امین همچنین عصر امروز با سفر به شهرستان کبودرآهنگ از شهرک صنعتی شیرین سو و شهرک اورقین بازدید و در روستای کردآباد از واحد تولیدی خوشه پوشاک دیدن می کند.

    بازدید از زمین خودروسازی و بازدید از شهرک صنعتی ویان در شهرستان کبودرآهنگ پایان بخش سفر یک روزه وزیر صمت به استان همدان است.

    یک هزار و 178 واحد صنعتی و معدنی در استان همدان فعال است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر