افزایش بهره مالکانه معادن در بودجه ۹۹، به نفع معادن یا به ضرر آن‌ها؟

عصر معدن- در حالی که دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران معتقد است که افزایش بهره مالکانه معادن در لایحه بودجه سال ۹۹، می‌تواند شرکت‌های معدنی از جمله گل‌گهر و چادرملو را تحت تاثیر قرار دهد؛ مدیرعامل شرکت معدنی چادرملو اعلام کرد: این افزایش بر چادرملو تاثیر چندانی ندارد اما افزایش بهره دریافتی باید از ناحیه افزایش تولید یا قیمت محصول باشد.;

افزایش بهره مالکانه معادن در بودجه ۹۹، به نفع معادن یا به ضرر آن‌ها؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، در لایحه بودجه سال 99، بهره مالکانه معادن از 1500 میلیارد تومان در سال 98، به 2800 میلیارد تومان افزایش داشته است.

    در این رابطه سعید عسگرزاده - دبیر انجمن سنگ آهن ایران، اظهار کرد: افزایش حقوق مالکانه معادن ضمن اینکه سودآوری شرکت‌های دولتی و بخش خصوصی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، متقابلا هزینه بیشتری را هم متحمل معادن خواهد کرد. افزایش بهره مالکانه معادن، حاشیه سود شرکت‌های معدنی را کاهش خواهد داد و با توجه به اینکه افزایش نرخ احتمالی محصولات معدنی در سال 99 چندان نخواهد بود، افزایش بهره مالکانه معادن را بعید است که بتواند جبران کند.

    وی  با اشاره به اینکه دولت در لایحه بودجه سال 99، درآمد فروش نفت را تقریبا برابر با ارز تامین کالاهای اساسی پیش‌بینی کرده است، گفت: این موضوع سبب خواهد شد که توسعه معادن و فعالیت‌های معدنی با محدودیت مواجه شود. از سوی دیگر افزایش بهره مالکانه معادن، چشم‌انداز گروه سنگ آهنی را در سال آینده، تیره کرده است.

    محمود نوریان - مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، در رابطه با افزایش بهره مالکانه معدن در لایحه بودجه 99، اظهار کرد: شرکت معدنی چادرملو حقوق دولتی به شکلی که در بودجه می‌آید را به دولت پرداخت نمی‌کند. اخذ بهره مالکانه با ایمیدرو (شرکت توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) است و طبق قراردادی که ما با این سازمان داریم، قرار نیست که تغییراتی صورت گیرد و از آنجایی که فعالیت ما به نسبت درصد شمش است و درصد آن تغییر نمی‌کند؛ بنابراین این افزایش، برای ما تاثیری نخواهد داشت.

    وی افزود: اما بدون شک زمانی که دولت این بهره را دریافت می‌کند، برای دولت منفعت داشته و برای معادن، ضرر. دولت اگر می‌خواهد در رابطه با افزایش تولید، افزایش بهره مالکانه داشته باشد تا تولید بیشتری انجام شود، در نتیجه آن حقوق دولتی بیشتری هم دریافت می‌شود که مشکلی ندارد؛ اما اگر قرار باشد حقوق دولتی را بدون افزایش تولید یا افزایش قیمت، دریافت کنند، علی‌القاعده ظلمی در حق معادن است.

    نوریان خاطرنشان کرد: بنده خیلی در جریان جزئیات نیستم اما به نظر می‌رسد این افزایش بهره مالکانه به جهت پیش‌بینی افزایش تولید یا بالا بردن قیمت‌ها صورت گرفته و نه‌ اینکه بخواهند حقوق بیشتری از معادن دریافت کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر