ارزان‌ترین برق جهان در اختیار فولاد ایران

عصر معدن- هدررفت برق در صنعت فولاد به گواهی سازمان ملی استاندارد در یک دهه ۴ برابر شده و به بیشتر از ۴۴۷ میلیون کیلووات‌ساعت رسیده است، برقی که ۶۳ میلیون یورو معادل هزینه ساخت یک نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی ارزش داشت.;

ارزان‌ترین برق جهان در اختیار فولاد ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از فارس، «صنایع فولادی ما آهن صادر نمی‌کنند، بلکه با ریختن بسته انرژی تقریبا رایگان به جیب کشورهای دیگر رسما آینده‌فروشی می‌کنند». این بخشی از سخنان رضا اردکانیان وزیر سابق نیرو در نقد یارانه برق به صنایعی است که محصول خود را صادر می‌کنند.

    ارنمای استاتیستا متوسط قیمت برق صنعتی در 9 کشور برتر تولید کننده فولاد دنیا را 8 برابر متوسط قیمت برق صنعتی ایران گزارش کرده است.هدررفت برق در صنعت فولاد در یک سال به گواهی سازمان ملی استاندارد در یک دهه 4 برابر شده و به بیشتر از 447 میلیون کیلووات ساعت رسیده، برقی که 63 میلیون یورو معادل هزینه ساخت یک نیروگاه 100 مگاواتی ارزش داشت.

    صنعت برق ایران در دهه گذشته به دلیل فروش برق زیر قیمت تمام شده آسیب دید و صندوق توسعه ملی در گزارشی اعلام کرد که حاضر به پرداخت هیچگونه تسهیلاتی به این صنعت نیست.ایران به عنوان یکی از 10 تولیدکننده برتر فولاد دنیا، کمترین هزینه را برای برق صنعتی خود در نظر گرفته است.

    قیمت‌گذاری انرژی برای صنایع یکی از ابزارهای دولت به منظور جهت‌‎دهی به توسعه صنعتی و جلوگیری از فروش رایگان منابع کشور و کاهش هدررفت است.نماینده سابق مجلس شورای اسلامی حمیدرضا فولادگر روز گذشته با اشاره به اعلام قیمت جدید برق صنایع انرژی‌بر توسط وزارت نیرو معتقد است که قیمت جدید برق که از ابتدای سال 1402 محاسبه و اعمال می‌شود برای صنایع مشکل‌ساز است.این در حالیست که فولادگر خرداد امسال بر واقعی شدن قیمت برق و حل معضل کمبود سرمایه‌گذاری در این بخش تاکید کرده و گفته بود که اگر صنایع انرژی رایانه‌ای دریافت کنند و در بازار رقابت تولید عقب باشند و محصولاتشان همچنان گران باشد، منطقی نیست.

    شکل‌گیری بازار برق مشابه آنچه تحت عنوان تابلوی برق سبز برای انرژی تجدیدپذیر ایجاد شده برای کلیه صنایع انرژی بر و تعیین قیمت بدون دخالت دولت می‌تواند علاوه بر رفع معضل سرمایه‌گذاری در صنعت برق زمینه کاهش هدررفت انرژی در صنایع کشور را نیز مهیا کند.

     

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر