گنجی نهفته در میان معادن سیستان و بلوچستان

عصر معدن- سیستان و بلوچستان یکی از استان های مستعد برای سرمایه گذاری به ویژه در بخش معدن است، صدها معدن متنوع و رنگارنگ گنج های نهفته ای هستند که سرمایه گذاران را به خود می خوانند و به شایستگی می توانند سفره بسیاری از خانواده ها را رنگین کنند.;

گنجی نهفته در میان معادن سیستان و بلوچستان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، استان سیستان و بلوچستان با پهنه وسیع زمینی و دسترسی آسان به بخش های مختلف طبیعی، تجاری، ترانزیتی، گردشگری، شیلاتی، صنعتی و معدنی یکی از مناطق مهم و برخوردار کشور بویژه در حوزه معدن است، معادنی که کانی های فلزی و غیرفلزی گرانبها چون طلا و سنگ های زینتی گوشه ای از این گنج های وجودی آن به حساب می آیند.
    سیستان و بلوچستان از منظر ساختار زمین شناسی خاستگاه مناسبی برای انواع مواد معدنی است به طوری که تنوع کانی های معدنی شناسایی شده در آن نشان دهنده استعداد بالقوه در این بخش است.
    سهم قابل توجه معادن و ذخائر معدنی در شکل گیری صنایع استان اهمیت بخش معدن را به عنوان زیر ساخت توسعه و تامین کننده مواد اولیه صنایع بزرگ و پایدار نشان می دهد.
    از جمله ظرفیت ها و ذخائر معدنی کشف شده در این بخش از کشور به تفکیک مواد معدنی و بر اساس گواهی های کشف شده شامل مس، آنتیموان، تیتانیوم، سنگ آهن و آهن پلاسری ، سرب، روی، طلا، منگنز، کرومیت، قلع، تنگستن و کانسارهای غیرفلزی نظیر تالک، منیزیت، گل سفید، فلدسپات، کائولن، سیلیس و سنگ های ساختمانی بویژه گرانیت بستری مناسب برای سرمایه گذاری بخش خصوصی ایجاد کرده است.
    استان سیستان و بلوچستان سومین پهنه کرومیتی خاورمیانه را دارا است که متاسفانه تاکنون از این فرصت گرانبها بهره برداری چندانی نشده است.
    توجه به سرمایه گذاری خصوصی با نظارت و هماهنگی بخش دولتی از جمله عواملی است که می تواند رونق اقتصادی، تجاری استان و منطقه را در پی داشته باشد.
    این استان با داشتن جوانترین جمعیت در میان استان های کشور نیازمند فراهم کردن شغل برای این قشر جوان است که بهره گیری از ظرفیت معادن یکی از راهکارهای مهم در ایجاد اشتغال پایدار برای آنان است.

    بهره مندی اقتصادی از مرز
    همجواری با 2 کشور پاکستان و افغانستان فرصت مناسبی برای بهره گیری اقتصادی و رونق کسب و کار است که متاسفانه تا چندی پیش تنها تبعات منفی این همسایگی در ذهن ها نقش بسته بود.
    ایجاد فرصت های اقتصادی از جمله صادرات و واردات و سرمایه گذاری های مشترک تجاری و صنعتی از جمله مزیت های مثبت این همجواری محسوب می شود.
    این استان با دارا بودن ظرفیت ها و توانمندی های متعدد و فرصت های فراوان اقتصادی زمینه مناسبی برای سرمایه گذاری های داخلی و خارجی ایجاد کرده است.
    با توجه به تقاضاهای فراوان برای برخی خدمات فنی، تکنولوژی و تولیدات صنعتی و کشاورزی در کشورهای افغانستان و پاکستان، بستر و فرصت گرانبهایی برای سرمایه گذاری های مشترک سیستان و بلوچستان با کشورهای همسایه فراهم شده است.
    سرمایه گذاری در زمینه های تولید برق، فولاد، سیمان، صنایع فلزی، غذایی، معدن، نفت و گاز، صنایع شیمیایی، صنایع نوین سنگهای ساختمانی و سایر نیازمندی ها از قابلیت های این استان برای توسعه همکاریهای اقتصادی با 2 کشور همسایه است.
    نزدیکی راه های ارتباطی امن و راحت سیستان و بلوچستان و داشتن مرزهای مشترک در کنار زبان، دین، فرهنگ و سنت های مشترک از جمله ویژگیهای مهم توسعه و ترانزیت بین این استان با کشورهای افغانستان و پاکستان است.
    سرمایه گذاری های مشترک برای اکتشاف و استخراج مصالح معدنی مهم و پر عیارسازی کانی های معدنی از جمله منگنز و کرومیت، سرمایه گذاری مشترک در زمینه تولید آجر نسوز منیزیتی با توجه به ذخایر قابل توجه کانسنگ و دولومیت در 2 کشور ایران و افغانستان، سرمایه گذاری های مشترک در زمینه تولید کاشی و سرامیک با توجه به ذخایر مناسب خاک صنعتی در سطح استان (زاهدان، خاش و ایرانشهر)، تولید آجر شیلی با توجه به وفور ماده معدنی شیل در زاهدان و سراوان و انواع فرآوری های سنگی از جمله فرصت های قابل توجه در بخش معدن برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی است.

    بخش معدن نیازمند تدوین برنامه مناسب و بلند مدت
    استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ظرفیت های موجود در بخش معادن استان ایجاب می کند که با داشتن چشم انداز و برنامه ریزی درست از ظرفیت‌های این بخش به خوبی بهره برداری کنیم.
    احمد علی موهبتی اظهار داشت: معادن استان دارای ظرفیت های ارزشمند و نهفته ای هستند که بهره برداری صحیح از آنها گامی مهم در راستای پیشرفت و توسعه منطقه محسوب می شود.
    وی افزود: برای رسیدن به این هدف باید کارگروه مشترکی متشکل از دستگاههای دست اندرکار برای ارائه راهکارهای لازم در خصوص فعالیت های اکتشافی تشکیل شود.
    استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: اکتشاف و بهره برداری صحیح از ظرفیت های معدنی استان با تدوین برنامه های جامع علاوه بر جهش به سمت توسعه و پیشرفت، می ‌تواند ظرفیت اشتغالزایی مناسب را برای افراد جویای کار فراهم کند.
    موهبتی گفت: با وجود خشکسالی های پی در پی و اثرات زیان بار ناشی از بیکاری جوانان، ایجاد اشتغال پایدار از جمله اولویت ها و الزامات دولت در سیستان و بلوچستان است.

    استانی با بیش از 400 معدن یکی از مهمترین مناطق برخوردار کشور
    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان اظهار داشت: بخش معدن می تواند یکی از بخش های پیشران و مهم در اقتصاد سیستان و بلوچستان باشد به طوری که با متحول شدن این بخش سایر بخش های صنعتی و اقتصادی این استان نیز فعال می شود.
    نادر میرشکار بیان کرد: سیستان و بلوچستان یکی از استان های ثروتمند در بسیاری از ذخایر مواد معدنی نظیر مصالح ساختمانی، سنگ های تزیینی و نما، منیزیت، آنتی موان و غیره در کشور است.
    وی گفت: هم اینک تناسب لازم بین حجم سرمایه گذاری و میزان ذخایر معدنی سیستان و بلوچستان وجود ندارد به همین سبب باید برای رونق بیشتر سرمایه گذاری در این بخش تلاش کنیم تا حجم زیادی از اطلاعات، درباره این حوزه در جامعه منتشر شود.
    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بخش معدن و صنایع معدنی نیازمند فناوری های خاص است اظهار داشت: متاسفانه فعالیت در عمده معادن این استان که عمدتا کوچک مقیاس هستند به دلیل ضعف معدن کاری همچنان به صورت سنتی انجام می شود.
    میرشکار بیان کرد: معادن فلزی می توانند سهم بالایی در تولید مواد معدنی سیستان و بلوچستان داشته باشند اما از نظر پشتوانه ضعیف بوده که کار اکتشافی روی آن ها ضرورت بیشتری دارد.
    وی خاطر نشان کرد: بخش معدن در سیستان و بلوچستان می تواند زمینه اشتغال بسیاری از جوانان استان را فراهم کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر