چرا طلا دوباره گران شد؟

عصر معدن- در هفته ای که گذشت، اگرچه روند قیمتی طلا در بازارهای جهانی با نوساناتی هیجانی همراه بود،اما به طور کلی روندی صعودی داشت؛ به گونه ای که قیمت طلا در هفته گذشته از میانگین ۱۲۴۰.۳۷۵ دلار به ازاء هر اونس در تاریخ ۱۷ ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ میلادی، به میانگین قیمت ۱۲۵۷.۶۰۰ دلار به ازاء هر اونس در تاریخ ۲۱ ماه دسامبر سال میلادی جاری، رسید و رشدی معادل ۱.۴ درصد را تجربه کرد.;

چرا طلا دوباره گران شد؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» گروه تحلیلی کارگزاری سی‌ولکس در گزارشی نوشت: در هفته معاملاتی قبل، تداوم تنش‌های جنگ تجاری آمریکا و چین، بریگزیت، بحران مالی ایتالیا و همچنین منطقه خاورمیانه موجب شد تا تقاضای فیزیکی خرید طلا به عنوان کالایی کم ریسک و مطمئن برای سرمایه گذاری توسط معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بین‌المللی در بازارهای جهانی افزایش یابد و در نتیجه این موضوع قیمت این فلز ارزشمند در بازارهای جهانی با افزایش همراه گشت.

    در همین حال در هفته گذشته به گزارش سایت Kitco، اگرچه بانک مرکزی آمریکا حداقل 3دور افزایش نرخ‌های بهره را در سال 2019 میلادی پیش‌بینی کرده بود که بازارها با توجه به ضعیف شدن پیش‌بینی درباره رشد اقتصاد آمریکا، در این باره به تردید افتادند و با اعمال خریدهای هیجانی توسط سرمایه‌گذاران بین‌المللی در ابتدای هفته گذشته، موجب افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی شدند. اما در پایان هفته گذشته و پس از برگزاری نشست بانک مرکزی آمریکا در نشست دسامبر خود که نرخ‌های بهره را به میزان 25 واحد افزایش داد و تاکید کرد که بانک مرکزی آمریکا بر پایبندی به اصل برنامه خود برای تحکیم سیاست پولی با وجود ابهامات فزاینده پیرامون رشد اقتصاد جهانی است، موجب شد تا به دنبال آن ارزش نرخ برابری دلار آمریکا در مقابل سایر ارزهای عمده جهان مانند یورو در بازارهای جهانی با رشد همراه شود و با افزایش فروش های هیجانی طلا توسط معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بین‌المللی در بازارهای جهانی در پایان هفته معاملاتی قبل، قیمت این فلز گرانقیمت اندکی روندی نزولی یافت.

    علاوه بر این در هفته گذشته به گزارش سایت Kitco،  طلای فیوچر تحویل ماه فوریه سال 2018 میلادی با 1.659 درصد کاهش قیمت نسبت به هفته قبل، به رقم 1261.70 دلار به ازای هر اونس در روز جمعه، در بازار بورس فلزات نیویورک رسید.
    در همین حال در هفته اخیر، به گزارش گروه تحقیقات سایت Kitco، از بین نظر سنجی انجام شده در بین تحلیلگر، تعداد 1204 نفر در نظرسنجی‌ها شرکت کردند که از بین این افراد 34 درصد پیش بینی کردند که قیمت طلا در سال آتی میلادی روندی رو به رشد خواهد داشت.
    این اتفاقات در حالی است که با احتمال زیادی مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلا در هفته‌های آتی، داده های آماری منتشره از اقتصاد کشورها، تغییرات نرخ بهره بانکی آمریکا توسط بانک فدرال رزرو این کشور، سیاست بانک مرکزی اروپا در افزایش یا ثبات نرخ بهره بانکی این منطقه، همچنین برنامه‌های تسهیل مالی بانکهای مرکزی سایر کشورها، داده‌های اقتصادی کشور چین، همزمانی فستیوالهای دو کشور چین و هند، بروز تنشهای سیاسی در کشورهای جهان، وضعیت جنگ اقتصادی بین آمریکا و چین، تغییرات در توافق برجام کشورهای غربی با ایران و بروز بلایای طبیعی، و همچنین تغیبر بهای نفت در بازارهای جهانی خواهد بود.

    تحلیل تکنیکال طلا
    با توجه به شواهد و اندیکاتورهای موجود در تحلیل تکنیکال، به نظر می‌رسد روند بلند مدت طلا صعودی است، هرچند که ممکن است طلا در این بین اصلاح قیمت نیز داشته باشد.
    در هفته گذشته طلا روندی صعودی داشت و برای هفته معاملاتی آتی، این پیش‌بینی برای قیمت طلا وجود دارد که با احتمال زیادی، روندی نزولی داشته باشد.
    در این صورت اگر طلا بخواهد طلا تمایل به نزول داشته باشد، در صورت عبور کردن از نزدیکترین ساپورت قیمتی مهم خود که 1230 دلار به ازای هر اونس است، احتمال اینکه تا حمایت تاریخی 1200دلار به ازاء هر اونس نیز کاهش یابد، وجود دارد.
    در غیر این صورت چنانچه روندی افزایشی داشته باشد، قیمت آن با عبور از نزدیکترین مقاومت مهم و تاریخی خود که 1275 دلار به ازاء هر اونس است، با احتمال زیادی تا مقاومت قیمتی 1300 دلار به ازاء هر اونس، نیز افزایش خواهد داشت.   
    در همین حال با توجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیر منتظره‌ای رخ ندهد، به نظر می‌رسد طلا در این هفته روندی نزولی داشته باشد، هرچند ممکن است در این بین با نوساناتی نیز همراه شود. این در حالی است که شواهد موجود در تحلیل تکنیکال نیز از این مسئله حمایت می‌کند.

    روند قیمتی طلا در هفته‌ای که گذشت به قرار زیر است:

     همچنین نمودار قیمتی طلا در چند سال اخیر به صورت زیر است:

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر