شاخص قیمت تولید معدن در تابستان ۴۶.۲ درصد رشد کرد

عصر معدن- مرکز آمار ایران اعلام کرد شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن در تابستان امسال به عدد ۳۲۴.۷ رسید که نسبت به شاخص بهار ۱۲.۴ درصد و تابستان پارسال ۴۶.۲ درصد افزایش داشت.;

شاخص قیمت تولید معدن در تابستان ۴۶.۲ درصد رشد کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، مرکز آمار ایران در گزارشی اعلام کرد که درصد تغییرات میانگین شاخص کل بخش معدن در چهار فصل منتهی به فصل تابستان سال ١٣٩٧ نسبت به میانگین دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم تولید کننده کل بخش معدن) ٣۰,٨ است که نسبت به تورم چهار فصل منتهی به بهار امسال 22 درصد افزایش یافت.
    در فصل مورد بررسی بخش «استخراج کانه های فلزی» بیشترین تاثیر را بر افزایش 12.4 درصدی شاخص قیمت بخش معدن داشت.
    شاخص قیمت تولیدکننده در بخش «استخراج کانه‌های فلزی» با 12.4 درصد افزایش نسبت به فصل بهار از عدد 3.1 به عدد 341.2 رسید. این افزایش بیشتر تحت تاثیر افزایش 17.1 درصدی فعالیت‌ «استخراج سنگ های آهنی» به وجود آمد.
    شاخص قیمت تولیدکننده در تابستان امسال در فعالیت «استخراج سنگ های آهنی» به رقم 456.7 رسید و به این ترتیب نسبت به فصل بهار 17.1 درصد افزایش یافت، در حالی که شاخص قیمت در بخش مورد بررسی در بهار امسال رقم 390.1 بود و نسبت به فصل بهار 21 درصد افزایش داشت.
    افزایش شاخص قیمت فعالیت «استخراج سنگ های آهنی» در فصل تابستان امسال به طور عمده ناشی از افزایش قیمت ماده معدنی «کنسانتره آهن» بود.
    بر اساس اعلام مرکز آمار، تغییرات شاخص قیمت در سایر فعالیت ها در تغییر شاخص قیمت تولیدکننده کل بخش معدن تاثیر بسزایی نداشت.
    شاخص بهای تولیدکننده و تاثیر آن بر اقتصاد، تفسیر متفاوتی از «تورم مصرف کننده» دارد.
    تورم مصرف کننده به معنی افزایش سطح عمومی قیمت ها تعبیر می شود اما رشد تورم تولید به معنی خروج واحدهای تولیدی از شرایط رکودی است.
    به طور کلی در علم اقتصاد شاخص بهای تولیدکننده یک شاخص پیش نگرانه به شمار می رود که روند تغییرات قیمت ها را از دیدگاه تولیدکننده و خریدار در بخش های مختلف اقتصادی (کشاورزی، صنعت و خدمات) نشان می دهد.
    این شاخص می تواند برای آگاهی زودهنگام از روند تورم به کار برده شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر