تمدید قرارداد معدنی ۲۵ ساله ایران با گینه

آغاز تولید پودر آلومینا در پارسیان

عصر معدن- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تمدید قرارداد ۲۵ ساله با معدن بوکسیت گینه با سهم برابر میان ایران و این کشور خبر داد و اعلام کرد: کارخانه تولید پودر آلومینا نیز در منطقه ویژه پارسیان امروز تولید خود را آغاز کرد.;

آغاز تولید پودر آلومینا در پارسیان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو در مراسم امضای تفاهم‌نامه واگذاری زمین کارخانه‌های 800 هزار تنی آلومینا در منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان از افتتاح پروژه تولید پودر آلومینا که با همکاری بخش خصوصی و ایمیدرو در دولت یازدهم تاسیس شده، خبر داد و گفت: حجم سرمایه‌گذاری در این پروژه و همچنین پروژه قبلی تولید شمش آلومینیوم 600 میلیون یورو پیش‌بینی شده است.
    وی با بیان اینکه این دو پروژه می‌توانند زنجیره آلومینیوم را کامل و ارزش افزوده برای کشور فراهم کند، گفت: در پروژه اول 160 هزار تن محصولات نوردی آلومینیوم در لامرد که در کنار آلومینیوم جنوب است در سه ماهه آخر امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.
    به گفته رئیس هیات عامل ایمیدرو، این پروژه رتبه ایران در تولید شمش آلومینیوم در جهان را از 18 به 12 ارتقا خواهد داد و همچنین کمبودهای کشور در بخش‌هایی مانند ورق آلومینیوم که فقط از طریق واردات تامین می‌شود را جبران می‌کند.
    او با اشاره به اینکه حدود 40 درصد از قیمت تمام شده پروژه اول مربوط به پودر آلومینا است که در پروژه دوم پیش‌بینی شده تولید شود، درباره این پروژه گفت: با توجه به اینکه ذخیره بوکسیت (سنگ معدن فلز آلومینیوم) مورد نیاز در تولید پودر آلومینا کافی نیست و اینکه برای تولید 800 هزار تن شمش آلومینیوم تا سال آینده به حدود 1.6 میلیون تن بوکسیت نیاز داریم، پروژه دوم که امروز افتتاح می‌شود، کارخانه تولید پودر آلومینا است که در منطقه ویژه پارسیان جانمایی شده است.

    کرباسیان با اشاره به اینکه در حال حاضر 240 هزار تن پودر آلومینا در جاجرم تولید می‌شود، افزود: در نیمه دوم امسال، اسکله اول بندر پارسیان که از سال 1396 آغاز به کار کرده بود، به بهره‌برداری می‌رسد. با توجه به اینکه منطقه ویژه پارسیان نزدیک لامرد است، از طریق این اسکله می‌توان نیاز واردات محصول شرکت آلومینیوم جنوب و بوکسیت کارخانه دوم که امروز مقدمات آن فراهم شده است را تامین کرد.
    وی با اشاره به اینکه سیاست دولت این است که بخش خصوصی را در سرمایه‌گذاری‌ها وارد کند، اظهار کرد: بخش خصوصی در کارخانه دوم نقش اساسی دارد؛ به طوریکه سهام شرکت آلومینیوم خاتم اراک در این پروژه 55 درصد، شرکت آلومینیوم جنوب 35 درصد و ایمیدرو 10 درصد است. در پروژه اول نیز 70 درصد خاتم اراک و 30 درصد ایمیدرو سهام‌دار هستند.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: با توجه به اینکه کارخانه تولید شمش آلومینیوم 40 هزار تنی جاجرم هم در پاییز امسال به بهره برداری خواهد رسید، شرکت ایرالکو و المهدی نیز به تولید پودر آلومینا که در پروژه دوم در نظر گرفته شده، نیاز خواهند داشت.

    کرباسیان در ادامه از تمدید قرار داد 25 ساله با معدن بوکسیت گینه با سهم برابر ایران و گینه در این قرار داد خبر داد و گفت: عملیات اکتشافی که تاکنون در معدن گینه انجام شده است ذخیره بوکسیت را از 75 به 120 میلیون تن رسانده است.

    به گفته وی، ذخیره این معدن بیشتر از 120 میلیون تن است و همچنین قرارداد منعقد شده از معدود قراردادهایی هست که به کشورهای دیگر اجازه خروج بوکسیت را داده‌ است، چراکه کشور گینه تصمیم گرفته از این پس فقط پودر آلومینا صادر کند.

    کرباسیان همچنین با بیان اینکه شرکت ساخت پودر آلومینا باید چند مرحله برای تهیه مواد اولیه طی کند که مرحله اول آن انعقاد قراردادهای بلند مدت تامین بوکسیت با استرالیا، برزیل و گینه است، از انتخاب گینه به عنوان پشتوانه تامین بوکسیت مورد نیاز کشور خبر داد.

    وی با بیان اینکه معدن بوکسیت گینه هنوز به بهره برداری نرسیده است، تصریح کرد: شرکت‌های تولید پودر آلومینا در آخرین اقدام، در یک مناقصه بین المللی برای بهره برداری از معدن بوکسیت گینه که در آلمان برگزار شد، از  18 شرکت خارجی هشت شرکت را انتخاب کردند و در حال حاضر در مرحله قیمت‌گذاری هستند.

    معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت همچنین با اشاره به اینکه حدود 60 درصد مواد اولیه تولید پودر آلومینا، انرژی و محصولات داخلی است، گفت: منطقه ویژه پارسیان و لامرد از لحاظ زیر ساخت یعنی آب، برق و گاز آماده هستند.

    کرباسیان یادآور شد که مصرف آلومینیوم در جهان سالانه حدود شش درصد افزایش می‌یابد.

    به گفته وی، امروز 25 درصد مصرف آلومینیوم جهان به ساخت وسایل نقلیه، 25 درصد در صنعت ساختمان، 17 درصد در بسته‌بندی، 12 درصد در صنعت برق و بقیه در بخش های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.
    کرباسیان یادآور شد: برای تامین ماده اولیه ساخته پودر آلومینا چند مسیر اصلی پیش بینی شده که یکی از آنها قراردادهای میان و بلندمدت با کشورهای دارای بوکسیت است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر