جنگی که به ضرر امریکا تمام می‌شود

عصر معدن- انتظار می‌رود صادرات چین در ماه جولای به رغم تعرفه‌های آمریکا افزایش یابد.;

جنگی که به ضرر امریکا تمام می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، با وجود تعرفه های سنگینی که دونالد ترامپ برای واردات محصولات چینی به امریکا وضع کرده، اما میزان صادرات این کشور به طور غیر منتظره در ماه جولای، رشد داشته و از سرعت بالا و غیر قابل پیش بینی برخوردار شده است.
    بر اساس داده‌های رسمی، میزان واردات در ماه جولای بسیار سریع‌تر از تقاضای داخلی با خرید کالاها مانند مس و سنگ آهن از ماه ژوئن افزایش می یابد.
    از زمانی که عوارض آمریکا بر روی 34 میلیارد دلار از واردات چین در روز 6 جولای به اجرا در آمده، اختلافاتی بین 2 قدرت اقتصادی اصلی عمیق‌تر از تراز تجاری و تنش‌ها برای دسترسی به بازار، مالکیت بازار، انتقال فناوری و سرمایه‌گذاری به وجود آورده است. 
    نتیجه این اتفاقات، چیزی جز رفتارهای تلافی‌جویانه از سوی سیاستمداران امریکا و چین نبوده و واشنگتن و پکن با تهدید به تشدید اقدامات تجاری، قصد تنبیه کردن یکدیگر را در یک مناقشه دارند. در واقع تعرفه های وضع شده به گفته بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی تنها به ضرر چین نیست بلکه برای خود امریکایی ها نیز مشکلات و چالش‌های بسیاری به همراه خواهد داشت. زیرا برخی از سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان امریکایی برای اینکه میزان هزینه‌های خود را کاهش دهند کارخانه‌های خود را در کشور چین احداث کرده و در آنجا مشغول به تولید هستند.
    صاحبان فناوری و صنایع هایتک از یکسو و مصرف‌کنندگان محصولاتشان از سوی دیگر بیشترین خسارت را از جنگ تجاری با چین خواهند دید. اما آنچه در اینجا مهم بوده و باید مورد توجه قرار گیرد جلوگیری از واردات فولاد و آلومینیوم چین به امریکاست. زیرا این موضوع می‌تواند روی بازارهای صادراتی دیگر تولیدکنندگان محصولات فولادی همچون ایران نیز اثرگذار باشد و تولیدات چین را به بازارهای اروپایی و کشورهای آسیای میانه که بازار هدف فولاد ایران است، سوق دهد.
    به نظر می‌رسد جنگ تجاری میان چین و امریکا، نه تنها بر بازار جهانی اثرگذار خواهد بود بلکه بر صنایع تولیدکننده کشورهای روبه توسعه را نیز تهدید خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر