سرمایه گذاری ۹۰میلیارد ریالی در بخش معدن زنجان

عصر معدن- طی سال ۹۶، بخش معدن زنجان شاهد افزایش ۹۰ میلیارد ریالی سرمایه گذاری بود، اقدامی که منجر به اشتغال ۱۴۰ نفر در این بخش شد.;

سرمایه گذاری ۹۰میلیارد ریالی در بخش معدن زنجان
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، بخش معدن زنجان از سال 1372، روزهای شکوفایی خود را با بهره برداری گسترده از معدن انگوران و به دنبال آن جلب توجه مسئولان به این حوزه، آغاز کرد.
    امروز زنجان تولید کننده بیش از 70 درصد سرب و 90 درصد روی کشور است و به جرات می توان مدعی شد که تمام صادرات بخش معدن مربوط به سرب و روی هم از همین استان رخ می دهد و میزان درآمد، ارزش افزوده و اشتغالزایی آن بیش از صدور مجوز اهمیت یافته است.
    سال 96، بخش معدن زنجان اگرچه شاهد اتفاقات بزرگی نبود اما دریافت نزدیک 130 میلیارد ریال حقوق دولتی، اضافه شدن 90 میلیارد ریال سرمایه گذاری به این بخش، اشتغالزایی 169 نفر و صدور 27 پروانه بهره برداری مهمترین خبرهایی بود که از این حوزه به گوش رسید.
    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در همین رابطه گفت: میزان حقوق دریافتی از معادن ارتباط مستقیم با فعالیت های معدنی و رونق این حوزه دارد.
    ناصر فغفوری افزود: بخش عمده ای از حقوق دولتی مربوط به فعالیت های معدنی در این استان محقق و دریافت شده است.
    وی یادآورشد: رقم حقوق دولتی دریافتی در سال 94 به 70 میلیارد و در سال 95 به 120 میلیارد ریال می رسید.
    فغفوری این خبر خوش را هم اعلام کرد که طی سال 96، با استفاده از تسهیلات طرح رونق اقتصادی،20 معدن غیر فعال به طور مجدد فعال شده اند.
    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: تمام محصولات معدنی این استان پس از فرآوری و با بیشترین ارزش افزوده صادر می شوند.
    استاندار زنجان هم در همین رابطه گفت: معادن انفال و متعلق به عموم مردم و بیت المال است و عواقب و تبعات هر تصمیمی در این زمینه باید بطور کامل بررسی شود.
    اسدالله درویش امیری اظهار کرد: باید در کنار اکتشاف و بهره برداری از معادن به مسائل زیست محیطی توجه داشت تا به محیط زیست آسیب نرسد.  از همین رو هم بود که تیم اقتصادی استان در کنار بهره برداری از معادن و فرآوری محصولات معدنی، مکان یابی مناسب برای ساماندهی پسماندهای شهرک صنعتی تخصصی روی را هم مد نظر قرار دادند و سر انجام توانستند در اطراف روستای مرصع سه نقطه مناسب را برای این کار پیدا کنند.
    استاندار زنجان به نتیجه جلسه های کارشناسی برگزار شده در سازمان محیط زیست کشور در زمینه مدیریت پسماندها سرب و روی اشاره کرد و گفت: نباید زمان را از مردم استان گرفت و باید به سرعت برای مدیریت این پسماندها تصمیم گیری کرد.
    وی خاطرنشان کرد: 15 تا 20 سال است که دستگاه های متولی درگیر ساماندهی این پسماندها هستند و به نظر می رسد پس از این مدت طولانی زمان اجرای یک تصمیم قطعی و منطقی فرا رسیده است.
    شاید مهمترین اقدامی که در بخش معدن زنجان طی سال 96 رخ داد همان خبر خوش یافتن منطقه مناسب حومه روستای مرصع برای ساماندهی همیشگی پسماندهای تولیدی سرب و روی بود، موضوعی که تحقق آن می تواند خطر بزرگ آلایندگی را از زنجان دور نگاه دارد و به تمام حاشیه های مربوط به این منبع آلایندگی خاتمه دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر