به همت کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان صورت گرفت:

احیای فعالیت معادن سنگ آهن استان اصفهان

اعلام بسته حمایتی سرمایه گذاری فولادمبارکه و ذوب آهن برای معادن سنگ آهن استان اصفهان

عصر معدن- در چهارمین جلسه کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان که با حضور معاون امور معادن فولاد مبارکه، معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان و معاون خرید ذوب آهن تشکیل شد، مقرر شد شرکت فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان به منظور راه اندازی و فعال کردن معادن سنگ آهن استان اصفهان با هماهنگی بهره برداران معادن اقدام کنند.;

احیای فعالیت معادن سنگ آهن استان اصفهان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، مجتبی کاروان، رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان انعقاد تفاهم نامه میان معدنکاران سنگ آهن و واحدهای فولادی استان را در رفع بحران تامین سنگ آهن فولادی ها، همچنین فروش معادن سنگ آهن داخل استان موثر دانست. کاروان تشریح کرد واحدهای فولادی برای تامین سنگ آهن از داخل استان و حمایت از معادن سنگ آهن باید به نحوی روند خرید را اصلاح نمایند تا معادن بتوانند با واحدهای فولادی قرارداد همکاری امضا کنند.
    محمد سرجوقیان، معاون معادن سازمان صمت استان نیز تعداد معادن دارای پرونده بهره برداری استان اصفهان را 22 معدن با ظرفیت اسمی بالغ بر 1.5 میلیون تن در حالی اعلام کرد که اکنون تنها  تعداد کمی از آنها فعال هستند. وی خواستار ایجاد ساز و کاری از سوی فولادی ها برای بالا بردن عیار معادن استان شد و تصریح کرد: در صورت همکاری ذوب آهن و فولاد مبارکه برای کمک به ارتقاء عیار معادن، تعداد زیادی از معادن هماتیت با عیار زیر 40 فعال خواهند شد.
    در ادامه سید محمدیاسر طیب نیا، معاون امور معادن فولاد مبارکه داشتن نگاه بلند مدت را رافع اختلاف نظر میان معدن داران و فولادی ها دانست و افزود: درصورت تعامل معدن داران با فولادمبارکه و ذوب آهن دربلند مدت سود مناسبی عاید آنها خواهد شد. وی با بیان اینکه خرید مواد اولیه از سوی ما با قیمت مناسب از معدنداران صورت می گیرد، تصریح کرد: استراتژی جدید ما کار با تمامی معادن حتی معادن کوچک مقیاس است و با وجود بالا نبودن عیار معادن استان، ما به دلیل تبدیل این مواد به کنستانتره آماده همکاری با معادن دارای حداقل عیار 35 هستیم. معاون امور معادن فولاد مبارکه در ادامه سخنان خود به منظور تعامل با معادن سنگ آهن در زمینه های مشارکت، سرمایه گذاری، خرید بلند مدت مواد اولیه و حتی خرید معدن اعلام آمادگی کرد.
    محمد جعفر صالحی، معاون خرید ذوب آهن نیز با بیان اینکه مواد اولیه با قیمت روز از معدنداران خریداری می شود، افزود: آغوش ذوب آهن برروی معادن کوچک مقیاس نیز باز بوده و قراردادهای ما از 2 هزار تن تا میلیون تن بوده و از آمادگی کامل برای خرید مواد اولیه و مشارکت با معادن با هر مقیاس برخوردار هستیم.
    حسام الدین فرهادی نسب، مشاور کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان نیز گفت: با توجه به رسالت اتاق بازرگانی مبنی بر کمک به کسب و کار اعضاء در این کمیسیون اقدامات متعددی برای تسهیل در امور معادن و تولید سنگ آهن و رفع نیاز واحدهای فولادی به منظور تعامل هر چه بیشتر معادن و واحدهای فولادی انجام شده است. وی افزود: مشکلات معدن داران و بخش خصوصی ناشی از تصمیمات حاکمیتی است و معدن داران و فولادسازان هر دو قربانی قیمت گذاری دستوری هستند که البته ضرر بیشتر این موضوع متوجه بخش معدن میباشد ولی امروز بنای پرداختن به مشکلات را نداریم و و با توجه به استقبال و حسن همکاری صمیمانه معاونت معدنی فولاد مبارکه و معاونت بازرگانی ذوب آهن معتقدیم برای پیشبرد صنعت و اقتصاد کشور باید دست به دست هم دهیم و با تعامل بتوانیم این امر مهم را به سرانجام برسانیم و در همین راستا هم پس از برگزاری جلسات متعدد در کمیته های ذیل کمیسیون معادن مصوب گردید تا کارگروهی برای جمع آوری ظرفیت های معادن سنگ آهن داخل استان و اجرایی شدن مصوبات تشکیل و هم بتواند به این مشکل رسیدگی کند و هم در نهایت با ارایه گزارشی جامع بتواند در تصمیم گیری های استانی مورد استفاده قرار گیرد.
    احمدرضا بصیری، رئیس کمیته فرآوری سنگ و مشاور کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان  در این جلسه ضمن تشریح اقدامات این کمیته از انجام اقدامات لازم در خصوص ایجاد نمایشگاه دایمی سنگ در اصفهان خبر داد و افزود: تاکنون شناسایی و جمع آوری اطلاعات واحدهای معدنی انجام شده و در مرحله معرفی مشاور برای تدوین نقشه جامع صنعت سنگ کشور هستیم. وی همچنین گفت: به منظور جذب پروژه های تحقیقاتی دانشگاهی  برای ایجاد مرکز تحقیقات سنگ نیزاز دانشگاه های آزاد خمینی شهر و میمه بازدید شده و با آنها وارد مذاکره شده ایم.
    علیرضا رستگار دبیر کمیسیون معادن با توجه به برگزاری جلسه با معادن سنگ آهن استان و اعلام آمادگی برای تامین مواد اولیه از واحدهای فولادی بسته حمایتی سرمایه گذاری را درخواست نمود. همچنین با توجه به برگزاری نشست با مدیرعامل صندوق بیمه فعالیت های معدنی انواع بیمه نامه ها و تسهیلات صندوق را معرفی کرد و اعلام کرد فعالیت های صندوق با استفاده از پوستر و موشن کلیپ در شهرک های صنعتی و فضای مجازی اطلاع رسانی خواهد شد. همچنین با توجه به حمایت ایمیدرو از پایان نامه های دانشجویی و پروژه های تحقیقاتی با اعلام فراخوان عمومی در سطح دانشگاه ها و فعالان صنعت سنگ تزیینی نسبت به جذب و معرفی اقدام خواهد شد. وی در پایان ضمن جمع بندی موارد مصوبات جلسه را اعلام کرد.
    شایان ذکر است در پایان جلسه مصوب شد شرکت فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان آمادگی و همکاری خود را در بخش های اکتشاف، استخراج، سرمایه گذاری و ماشین آلات بصورت کتبی اعلام کنند کـه بـه هـر طریـق ممکن به منظور راه اندازی و فعال کردن معادن آهن کوچک و متوسط مقیاس استان اصفهان با هماهنگی بهره برداران معادن اقدام کنند و در کلیه زمینه های مورد اشاره و انعقاد قراردادهای بلند مدت تامین با محوریت و هماهنگی سازمان صمت استان و کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان مشارکت لازم را به عمل آورند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر