قائم مقام مدیرعامل بورس کالای ایران:

بورس کالا ملزم به اجرای قوانین ابلاغی سازمان و شورای عالی بورس است

عرضه ۵۰ درصد محصولات فولادی در بورس

عصر معدن- قائم مقام مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه بورس کالا به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه فقط ملزم به اجرای قوانینی است که از طرف سازمان بورس و شورای عالی بورس ابلاغ می‌شود، گفت: در حال حاضر کمتر از ۵۰ درصد محصولات فولادی در بورس کالا عرضه می‌شود.;

بورس کالا ملزم به اجرای قوانین ابلاغی سازمان و شورای عالی بورس است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از فارس، رضا محتشمی‌پور در مورد بحث قیمت‌گذاری محصولات فولادی که در بورس کالا عرضه می‌شود و نامه وزیر صنعت در مورد نحوه قیمت‌گذاری محصولات فولادی گفت: در نامه‌ای که در پاسخ به معاون وزیر صنعت نوشتم، به صراحت گفتم چون بورس کالا به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه است، بنابراین فقط ملزم به اجرای قوانینی است که از سوی نهاد ناظر بالاتر یعنی سازمان بورس و یا شورای عالی بورس ابلاغ می‌شود.

    وی گفت: آقای وزیر صنعت اعتقاد دارد و به نمایندگان مجلس تعهد داده است که عرضه محصولات فولادی در یک عدد ثابت به قیمت کیلویی زیر 10 هزار تومان نگه دارد، در حالی که قیمت محصولات فولادی در بازار جهانی رو به افزایش است و در نتیجه در بازار داخلی هم قیمت‌ها بالا می‌رود. بنابراین نمی‌توان برای محصولاتی که در بورس کالا ارائه می‌شود قیمت را دستوری و یا به صورت دفتری پایین نگه داریم. ممکن است کالایی خارج از بورس قابلیت قیمت‌گذاری دستوری داشته باشد، اما در بازار رقابتی بورس چنین چیزی امکان ندارد.

    قائم مقام مدیرعامل بورس کالا افزود: البته دستورالعمل هیأت دولت که تصویب کرده بود، قیمت محصولات فولادی در بورس کالا به اندازه 80 درصد قیمت کشورهای آسیای میانه CIS باشد، چون شیوه‌نامه آن توسط نهاد ناظر یعنی سازمان بورس پذیرفته و ابلاغ شده بود، ما هم آن را اعمال می‌کردیم، اما اخیراً وزیر صنعت بدون هماهنگی با هیأت دولت ابلاغیه‌ای و دستورالعملی نوشته که قیمت محصولات فولادی به مأخذ 70 درصد قیمت CIS باشد. در حالی که از نظر حقوقی چنین اختیاری برای وزیر صنعت وجود ندارد.

    محتشمی‌پور همچنین گفت: در نامه بورس کالا در پاسخ به معاون وزیر صنعت گفتیم، بورس کالا یکی از ارکان بازار سرمایه است که تحت قوانین شورای عالی بورس فعالیت می‌کند و قبل از این هم سازمان بورس و شورای عالی بورس به ما ابلاغ کرده بود، اگر هر دستوری از سوی وزارت صمت آمد، باید بورس کالا طبق مقررات خود عمل کند و اگر بخواهد مقررات تغییر کند باید به تصویب شورای عالی بورس و یا سازمان بورس برسد.

    وی افزود: وزیر صنعت معتقد است چون اعضای هیأت مدیره بورس کالا شامل فولاد مبارکه، ذوب‌آهن اصفهان، فولاد خوزستان، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، بانک آینده و تأمین سرمایه تمدن است، بنابراین این اعضای هیأت مدیره به نفع صنعت خود مواردی را تصویب می‌کنند. ولی اکنون خود وزیر صنعت که به عنوان سهامدار عمده در همه شرکت‌های فولادی عضو هیأت مدیره بورس کالا است می‌خواهد اعمال نفوذ کرده و از طریق سهامداران عمده مدیرعامل بورس کالا را تغییر دهد.

    قائم مقام مدیرعامل بورس کالا در مورد این که مدیر عامل بورس کالا تا کی در این سمت باقی است، گفت: مدیرعامل فعلی بورس کالا تا مجمع سال آینده وقت دارد و در واقع مجمع سالانه بورس کالا تصمیم می‌گیرد، چه کسی مدیرعامل باشد.

    محتشمی‌پور همچنین در پاسخ به این پرسش که وقتی چند عضو هیأت مدیره بورس کالا از شرکت‌هایی باشند که محصولات آنها در بورس کالا ارائه می‌شود، طبیعی است که به نفع خود تصمیم می‌گیرند، گفت: بورس کالا یک شرکت سهامی عام است و مقرراتی دارد که اجازه نمی‌دهد اعضای هیأت مدیره به نفع صنعت خود مصوباتی داشته باشند، چون همه مصوبات بورس کالا توسط ناظر بورس یعنی سازمان بورس که یک عضو ناظر به نام ابراهیمی در هیأت مدیره دارد، این اتفاق بیفتد. بنابراین محصولات مختلفی که در بورس کالا ارائه می‌شود، اعضای هیأت مدیره نمی‌توانند به نفع خود مصوباتی داشته باشند، چون مصوبات آنها به تأیید مقام ناظر می‌رسد.

    وی افزود: وزارت صنعت با توجه به اینکه سهامدار اصلی شرکت‌های فولادی است، می‌خواهد از طریق آنها اعمال مدیریت کند.

    به گفته قائم مقام مدیرعامل بورس کالا، در جلسات هیأت مدیره بورس کالا مدیر نظارت بر بازار بورس هم حضور دارد اگرچه عضو هیأت مدیره نیست، اما بر مصوبات نظارت می‌کند.

    متحشمی‌پور در مورد اینکه سهم کدام کالاها در معاملات بورس زیاد است، گفت:‌ بین محصولات پتروشیمی، فولاد و فرآورده‌های نفتی هر کدام یک سوم حجم معاملات را تشکیل می‌دهند.

    وی همچنین در مورد اینکه بورس کالا در آمریکا 120 ساله است، اما در کشور ما با سابقه کمتر از 20 سال چرا تقویت نمی‌شود، گفت: در کشور ما هم بورس کالا گرچه با تأخیر 100 ساله راه افتاده، اما این بازار تقویت می‌شود و قبلاً به دلیل اینکه حجم اقتصاد کوچک و یا عمدتاً دولتی بود، نیازی به بورس کالا نبود، اما اکنون بورس کالا راه‌اندازی شده و همه می‌خواهند تقویت شود و این بحث‌ها نیز می‌گذرد.

    قائم مقام مدیرعامل بورس کالا در مورد اینکه بورس یک بازار شفاف و رقابتی است آیا می‌توان برای آن قیمت تعیین کرد، گفت: براساس ماده 18 قانون توسعه ابزارهای مالی کالاهایی که در بورس ارائه می‌شود، معاف از قیمت‌گذاری است و نمی‌توان برای آن قیمت‌گذاری انجام داد.

    محتشمی‌پور درباره اینکه با دستور وزیر صنعت اتفاقی در معاملات بورس رخ داد، گفت: ‌اتفاق خاصی در روند معاملات روی نداد و دستور هیچکس برای بورس کالا اجرایی نیست، مگر اینکه مصوبه شورای عالی بورس و یا سازمان بورس ابلاغ شود.

    وی در پایان گفت:‌ در مورد شیوه‌نامه قبلی وزیر صنعت در مورد محصولات فلزی گفت وظایف وزارت صنعت برعهده دارد که همه محصولات فولادی در بورس کالا عرضه شود، در حال حاضر کمتر از 50 درصد محصولات فولادی در بورس کالا ارائه می‌شود و حتی محصولات اولیه مانند سنگ آهن و محصولات بعدی مانند لوله و پروفیل کمتر از 50درصد در بورس کالا ارائه می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر