سنگ آهن پرنوسان ترین کالا در بازار جهانی کومودیتی ها

عصر معدن- نگاهی به روند قیمت بازار سنگ آهن در یک ماه گذشته نشان می دهد این ماده اولیه بین ۲۴ کالای مهمی که در سطح دنیا بیشترین تجارت را دارند پرنوسان ترین بازار را داشته است. در واقع ابهامات موجود در مورد تاثیر سیاست های دولت چین بر تقاضای سنگ آهن فولادسازان چینی بیشترین اثر را بر روند قیمت این ماده اولیه دارد.;

سنگ آهن پرنوسان ترین کالا در بازار جهانی کومودیتی ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از فولاد ایران،  چین می خواهد تولید فولاد را کاهش دهد اما قیمت ها را نیز کنترل کند. همچنین می خواهد سرمایه گذاری را کاهش دهد اما سطح اشتغال را نیز حفظ کند. از آنجایی که سیاست ها برای حفظ تعادل مطلوب بین این اهداف تغییر می کند، چشم انداز بازار فولاد نیز بر این اساس بهبود می یابد یا بدتر می شود.

    چین برای بهبود اوضاع اقتصادی پس از همه گیری کرونا به محرک های مالی روی آورد بدین ترتیب حجم بالایی از فولاد برای تغذیه رونق بازار مسکن و زیرساحت ها نیاز شد در نتیجه ، قیمت سنگ آهن در خلال یک سال گذشته بیش از دو برابر شده است. اکنون ، تلاش ها برای مهار فشارهای تورمی به معنای محدود کردن اعتبارات و تعدیل در هزینه های ساخت و ساز است. به این اوضاع باید برنامه چین برای اقتصادی بدون آلاینده های کربنی را نیز اضافه کنیم. گمانه زنی ها در مورد این که چگونه این سیاست های متناقض می توانند عملی شوند بازار سنگ آهن را پر نوسان نموده و دیگر فضای زیادی برای افزایش قیمت در بازار این ماده اولیه وجود ندارد. تحلیلگران معتقدند سیاست های محدود سازی اعطای اعتبارات در چین آغاز شده و این خبر از کاهش قیمت سنگ آهن می دهد.

    در مقابل، فولادسازان چینی به ثبت رکوردهای تولید بالا ادامه می دهند و در ماه می تولیدشان به اوج تاریخی رسید. از طرفی مشکلات ساختاری عرضه سنگ آهن نیز در چین همچنان پابرجاست.

    در هر حال به نظر می رسد حداقل در کوتاه مدت ، چین تصمیم گرفته است که کاهش قیمت مواد اولیه در بازار آهن و فولاد، مهمترین نگرانی آن باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر