سلطان مس بازنشسته شد

عصر معدن- میلیاردر یونانی «آریستوتلیس میستاکیدیس»، مدیر بازرگانی بخش مس شرکت «گلنکور» بازنشسته شد. میستاکیدیس که یکی از سهام‌داران اصلی شرکت گلنکور هم هست، به «سلطان مس» در جهان معروف است.;

سلطان مس بازنشسته شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از عصرمس، گلنکور (Glencore) از بزرگترین شرکت‌های معدنی دنیا، هفته گذشته اعلام کرد آریستوتلیس میستاکیدیس (Aristotelis Mistakidis) که برای سال‌ها مسئولیت بازرگانی بخش مس این شرکت را بر عهده داشت، بازنشسته شده است.

    میستاکیدیس یکی از بزرگ‌ترین بازرگانان حوزه کامودیتی‌هاست. این بازرگان 56ساله بود که توانست گلنکور را به شهرت امروزش در حوزه مس برساند. «بلومبرگ» در گزارشی که پس از خبر استعفای میستاکیدیس نوشته، دلیل این بازنشستگی نابهنگام را تحقیقاتی اعلام کرده که وزارت دادگستری ایالات متحده امریکا درباره عملکرد گلنکور در جمهوری دموکراتیک کنگو به عمل آورده است. میستاکیدیس این روزها به‌خاطر عملکردش در معادنی در کنگو که مدیریت آن‌ها را برعهده داشته، تحت فشارهای قانونی بسیاری قرار گرفته است.

    با این حال گلنکور دین زیادی به میستاکیدیس دارد. این تحصیل‌کرده مدرسه اقتصاد لندن، در سال 1993 به شرکت Marc Rich & Co پیوست که اندکی پس از پیوستن میستاکیدیس به آن به گلنکور تغییر نام داد. میستاکیدیس که برای شش سال تجربه کار در شرکت چندملیتی کارگیل (Cargill) را داشت، در بخش روی، مس و سرب شرکت گلنکور شروع به فعالیت کرد و در سال 2000 به سمت مدیریت این بخش رسید.

    در سال 2011 که گلنکور به شرکت سهامی عام تبدیل شد، میستاکیدیس با خرید 3درصد از سهام این شرکت به یکی از میلیونرهای معدنی تبدیل شد. او به جز گلنکور در شرکت‌های دیگری نظیر Mopani، Portovesme، Recylex، Katanga Mining، Xstrata و Xstrata سمت‌های مختلف مدیریتی دارد.

    برخی استعفای این مدیر گلنکور را که مسلط به پنج زبان زنده دنیاست، تهدیدی علیه این شرکت می‌دانند. با این حال گلنکور سود 2.7میلیارد دلاری را برای سال 2018 خود پیش‌بینی کرده است. این در حالی است که گلنکور پیش از این گفته بود که سود امسال را 2.2میلیارد دلار در نظر گرفته است.

    ازسوی دیگر گلنکور امسال بیش از مس، نگران بازار نیکل است. گلنکور امیدوار است که هزینه‌های تولید مس در سال آینده میلادی افزایش چندانی نداشته باشد ولی چنین امیدواری‌ای درباره بازار نیکل بسیار خوش‌بینانه است زیرا هزینه تولید نیکل اخیراً تا دو برابر افزایش پیدا کرده است و به نظر می‌رسد زنگ‌های خطر برای این شرکت از هم‌اکنون به صدا درآمده‌اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر