در سال ۲۰۲۳

پلاتین نایاب می‌شود؟

عصر معدن- شورای سرمایه‌گذاری جهانی پلاتین (WPIC) امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که انتظار دارد در سال ۲۰۲۳ پس از مازاد بسیار زیاد در سال جاری، کسری فلز مورد استفاده در اگزوز خودروها، صنعت و جواهرات وجود داشته باشد.;

پلاتین نایاب می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، این سازمان اظهار کرد: استفاده خودروسازان افزایش خواهد یافت و سرمایه‌گذاران از فروشندگان خالص به خریداران خالص تغییر خواهند کرد و تقاضا را در سال 2023 با 19 درصد افزایش به 7.77 میلیون اونس افزایش خواهند داد که بیشترین میزان از سال 2020 است.

    شورای سرمایه‌گذاری جهانی پلاتین اعلام کرد که قطعی برق و تعمیر و نگهداری در معادن در آفریقای جنوبی به عنوان تولیدکننده برتر، عرضه را محدود می‌کند و سال آینده کسری 303 هزار اونس ایجاد می‌کند. این سازمان همچنین اعلام کرد که بازار امسال 804 هزار اونس مازاد عرضه خواهد داشت که کمتر از 974 هزار اونس مازادی است که در آخرین گزارش سه ماهه خود در سپتامبر پیش‌بینی کرده بود.

    تقاضای صنعت خودرو با افزایش تولید خودرو و مقررات سخت‌گیرانه‌تر که نیاز به فلز بیشتری در سیستم‌های اگزوز برای خنثی‌کردن آلاینده‌ها دارد، افزایش می‌یابد.

    شورای سرمایه‌گذاری جهانی پلاتین گفت: تولیدکنندگان همچنین برای صرفه‌جویی در هزینه، پالادیوم را با پلاتین ارزان‌تر جایگزین می‌کنند، به طوری که این جایگزینی 340 هزار اونس تقاضای پلاتین در سال جاری و اندکی بیش از 500 هزار اونس در سال 2023 را شامل می‌شود.

    شورای سرمایه‌گذاری جهانی پلاتین گفت: خرید شمش و سکه پلاتین در سال آینده با افزایش خرید در ژاپن 49 درصد افزایش خواهد یافت، در حالی که خروج فلز از صندوق‌ها و مبادلات معامله شده در بورس باید به میزان قابل‌توجهی کاهش یابد. به گفته این سازمان، تقاضا از سوی صنعت دومین بالاترین رکورد در سال 2023 خواهد بود زیرا استفاده از شیشه‌سازان 52 درصد افزایش یافته است.

    شورای سرمایه‌گذاری جهانی پلاتین عنوان کرد که علیرغم عرضه بیش از حد، دسترسی به پلاتین محدود بوده است زیرا چین 2.5 میلیون اونس از اوایل سال 2021 وارد کرده است.

    بر اساس گزارش رویترز، ترور ریموند، مدیر اجرایی شورای سرمایه‌گذاری جهانی پلاتین گفت: این واردات مازاد، چه استفاده شود و چه به عنوان موجودی نگهداری شود، از مجموع مازاد جهانی سال‌های 2021 و 2022 فراتر رفته و برای ورود مجدد به بازارهای غربی برای رفع کسری در سال 2023 به دلیل کنترل‌های صادرات داخلی در دسترس نخواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر