قیمت تمام شده، معضل بزرگ برای صادرات سیم و کابل

عصر معدن- رییس هیات مدیره سیم و کابل ابهر بیان کرد: قیمت تمام شده در کشور توان رقابت در بازارهای خارجی را گرفته است.;

قیمت تمام شده، معضل بزرگ برای صادرات سیم و کابل
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۸:۰۰

    علیرضا کلاهی صمدی در گفت و گو با «عصرمعدن» با اشاره به عرضه های شرکت ملی صنایع مس ایران، اظهار کرد: خوشبختانه با عرضه های شرکت ملی صنایع مس وضعیت تامین مواد اولیه کمی بهتر شده است. البته بخشی از وضعیت مربوط به شرایط ایجاد شده است، یعنی به دلیل وضع تحریم ها صادرات محدود و در مقابل عرضه داخلی با افزایش همراه شده است.
    وی تصریح کرد: از سویی دیگر کمی تب تقاضا به دلیل انتظاری که شرکت ها از افزایش نرخ ارز داشتند کاهش یافته است. همچنین در کنار این موضوع نظارت های بورس کالا نیز دقیقتر از گذشته شده و در نتیجه آن تقاضای کاذب حذف شده است.
    کلاهی صمدی ادامه داد: مسائل یاد شده کمک کرده است تا شرایط کمی بهتر از گذشته شده باشد.
    رییس هیات مدیره سیم و کابل ابهر درباره وضعیت فعلی تولیدکنندگان سیم و کابل بیان کرد: در حال حاضر کارخانه های تولیدی با رکود مواجه هستند. به طور کلی سیم و کابل در 2 بخش دارای بازار مصرفی است. یکی از بازارهای مصرفی صنعت ساختمان است که با رکود همراه بوده و دیگری پروژه های زیرساختی نفت و گاز و پتروشیمی، وزارت نیرو و وزارت راه و شهرسازی است. با توجه به میزان بودجه کشور در تمامی پروژه ها با یک رکود مواجه هستیم، یعنی نه پروژه های عمرانی فعال هستند و نه قدرت خرید چندانی در صنعت ساختمان وجود دارد.
    کلاهی صمدی با اشاره به صادرات نیز اظهار کرد: موضوع پیمان سپاری ارزی کار را کمی دشوار کرده است. زیرا نرخ دلار مواد اولیه مورد استفاده در بازار داخلی بسیار بالا است یعنی قیمت تمام شده در بالا بوده و همین موضوع توان رقابت را گرفته است. در چنین شرایطی چطور می توان وارد صادرات شد در نتیجه یا باید کالا را قاچاق کرد و یا باید ریسک صادرات را بپذیرد یا اینکه از صادرات منصرف شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر