در نخستین نشست ایمیدرو با اعضای جدید هیات مدیره انجمن مهندسی معدن عنوان شد

غریب پور: نیازمند پژوهشی برای مقایسه شرکت های معدنی ایران با نمونه های جهانی هستیم

عصر معدن- رییس هیات عامل ایمیدرو خواستار انجام پژوهشی برای مقایسه عملکرد شرکت های بزرگ معدن و صنایع معدنی ایران با شرکت های مشابه در جهان شد. غریب پور تاکید کرد: انجمن مهندسی معدن در نشست های به روزآوری استراتژی ایمیدرو حضور یابد.;

غریب پور: نیازمند پژوهشی برای مقایسه شرکت های معدنی ایران با نمونه های جهانی هستیم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایمیدرو، غریب پور که در نخستین نشست هم اندیشی با هیات مدیره جدید انجمن (علمی) مهندسی معدن سخن می گفت،‌ پس از ارایه گزارش انجمن از وضعیت بهره وری و عملکرد بخش معدن در جهان، تصریح کرد: با توجه به رویکرد این انجمن، "بنچ مارکینگ" (مقایسه با صنایع مشابه و الگوبرداری) بر روی شرکت های بزرگ معدنی و صنایع معدنی ایران ضرورت دارد.

    وی تاکید کرد: زمانی که بنچ مارک بر روی شرکت های ایرانی انجام گیرد، مقایسه دقیق تری از وضعیت خود در اکتشاف، تولید و بهره وری،‌ کاهش قیمت تمام شده و مصارف انرژی به ویژه در حوزه آسیا به دست می ِآید.

    رییس هیات عامل ایمیدرو افزود: اکنون که دنیا به سمت معدنکاری دیجیتالی و هوشمند گام برداشته باید بتوایم آینده ای متناسب با شرایط کنونی برای کشورمان ترسیم کنیم.

    کمیته مشترک

    وی با اشاره به اینکه ایمیدرو برنامه به روز آوری استراتژی را پیش رو دارد، از انجمن علمی مهندسی معدن خواست که با ایجاد کمیته ای مشترک با ایمیدرو، در نشست های مربوط به بازنگری و تدوین استراتژی جدید ایمیدرو شرکت کنند.

    غریب پور گفت: بنچ مارک را می توان با شرکت های نمونه و بزرگ معدنی و صنایع معدنی ایران آغاز کرد.

    رییس هیات عامل ایمیدرو همچنین از اقدامات و همکاری متقابل هیات مدیره پیشین انجمن مهندسی معدن تشکر کرد و اظهار داشت: در حال حاضر تفاهمنامه هایی با دانشگاه های امیر کبیر، تهران، شریف و همچنین جهاد دانشگاهی داریم و در این راستا طرح هایی برای رفع نیاز بخش معدن و صنایع معدنی تعریف و اجرایی شده است.

    محل استارت آپ ها، به زودی افتتاح می شود

    غریب پور ادامه داد: از 170 طرح پیشنهادی، 30 پروژه برای برطرف شدن نیازهای صنایع فولاد مشخص شده است. وی یکی از اولویت های این سازمان را تمرکز بر نوآوری و ایده های خلاقانه در بخش معدن (اینوماین) ذکر کرد و افزود: به زودی محلی که با همکاری دانشگاه امیرکبیر برای استارت آپ های معدنی تعیین شده، معرفی و افتتاح می شود.

    رییس هیات عامل ایمیدرو خاطر نشان کرد: برنامه جدید 300 هزار کیلومتر مربعی اکتشاف که با همکاری بخش خصوصی و کنسرسیوم مربوطه انجام می شود،‌ نقطه ای مناسب برای توسعه همکاری های دو جانبه خواهد بود. علاوه بر آن طرح شناسایی، احیا و فعال سازی معادن نیز از موضوعات مورد علاقه ما برای همکاری با این انجمن است.

    غریب پور تاکید کرد: در حوزه سرمایه گذاری نیز با جذب منابع از بخش خصوصی و همچنین به کارگیری ابزارهای جدید تامین مالی، در صدد کاهش اتکا به سیستم دولتی و نظام بانکی هستیم.

    دکتر احمد رضا صیادی رییس انجمن مهندسی معدن در این نشست، ضمن بیان اینکه ترکیب تخصصی این نهاد شامل همه زمینه های زنجیره معدن از زمین شناسی، اکتشاف‌، استخراج و بهره برداری و صنایع معدنی است، گفت: دانشکده های معدنی ایران از بین 500 دانشگاه شناخته شده جهان، در رتبه 30 تا 75 قرار دارند.

    تاثیر توسعه یافتگی کشور بر معدن

    صیادی به ارایه گزارشی از وضعیت معادن جهان و نقش تکنولوژی نوین، اشاره و تاکید کرد: به طور کلی تحقیقات نشان داده، بازیگران معدن در حوزه اکتشاف‌،‌ استخراج و بهره برداری ‌تابع نظام توسعه یافتگی کشور متبوع خود هستند.

    این عضو هیات علمی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تهران افزود: تقسیم کار معدنی در یک 4 ضلعی سازمان های زمین شناسی، دولت ها، ماژورها (سازمان ها و شرکت های بزرگ) و جونیورها (شرکت های کوچک) انجام می گیرد.

    وی، رقابت شرکت ها معطوف به کاهش هزینه ها و قیمت تمام شده ذکر کرد و اظهار داشت: یکی از ریسک های بزرگ در این بخش مربوط به روش های بهبود و بهره وری است و تغییرات زیادی در این مسیر انجام شده است.

    رییس انجمن مهندسی معدن تاکید کرد: عملکرد شرکت ها نشان داده، هر زمان قیمت مواد معدنی افزایش یافته نرخ بهره وری کاهش یافته است و شرکت ها تمرکز کمتری بر روی این شاخص بوده است.

    وی ادامه داد: در دوره رونق،‌ تولید و حاشیه سود افزایش می یابد اما به سبب برخی عوامل همچون جذب نیروهای غیرمتخصص، بهره وری با افت همراه می شود.

    صیادی یکی از روش های افزایش بهره وری را استفاده از معدنکاری هوشمند، دیجیتالی و رباتیک ذکر کرد وگفت: امروزه شرکت های بزرگ در حال استفاده روزافزون از تکنولوژی های جدید هستند.

    تغییرات از اتاق سرد مدیران

    وی تاکید کرد: تغییرات فکری که منجر به تغییرات تکنولوژکی می شود باید از اتاق سرد مدیران – به عنوان سیاستگذار- تا کف داغ معادن- به عنوان بخش اجرایی- انجام گیرد.

    صیادی، نقش آموزش و پژوهش در این زمینه را به عنوان راهکاری مناسب برای استفاده از روش های نوین دانست و گفت: این امر نیازمند ارتباط سازمان یافته با سازمان ها و نهادهای تصمیم گیر است.

    در این نشست امید اصغری نایب رییس انجمن نیز خواستار همکاری دوجانبه در موضوع انتشار کتب علمی به عنوان منابع، شد. علاوه بر این دیگر اعضای هیات مدیره انجمن مهندسی معدن به بیان نقطه نظرات خود برای توسعه همکاری با ایمیدرو پرداختند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر