مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه :

رویکرد جدید فولاد مبارکه بومی‌سازی فرآیندهاست

عصر معدن- یازدهمیـن نمایشگــاه بین‌المللی متالـورژی، فـولاد، ریخته‌گـری، ماشیــــن‌آلات و صنایـــع وابسته با حضـــور مدیرعامل فـــولاد مبارکه، مدیرکل دفتر صنایع معدنی و مشاور معــــاونت امور معـادن و صنایع معدنی، مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان و بیش از ۱۲۰ شرکت فعال در حوزۀ فولاد، متالورژی و صنایع وابسته از ۱۰ تا ۱۳ شهریورماه در محل دائمی برگــــزاری نمایشگاه‌های اصفهان برگزار شد.;

رویکرد جدید فولاد مبارکه بومی‌سازی فرآیندهاست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» در آئین افتتاحیه این نمایشگاه مدیرعامل فولاد مبارکۀ طی سخنانی گفت: رویکرد جدید فولاد مبارکه بومی‌سازی فرایندهاست و در نظر داریم از تمامی کسانی که در این زمینه توانایی دارند کمک بگیریم تا از ابتدا تا انتهای این صنعت را بومی‌سازی کنیم.

    حمیدرضا عظیمیان با تاکید بر این‌که از آغاز بهره‌برداری تاکنون تولید در این شرکت از مرز 110 میلیون تن فولاد خام عبور کرده و از یک تولیدکنندۀ صرف خارج شده است، اظهار امیدواری کرد که در آینده صاحب دانش فنی در عرصۀ فولاد (تکنولوژ) در جهان معرفی شویم.
    وی ادامه داد: در سال 1357 رتبۀ کشور در رنکینگ جهانی فولاد جهان چهلم بود و اکنون به رتبۀ دهم ارتقا یافته است.
    مدیرعامل فولاد مبارکه با تأکید بر این‌که تأمین بازار داخل با افزایش حداکثری تولید و تنوع محصولات و دست‌یابی به دانش فنی ساخت کارخانه فولاد در رأس اهداف فولاد مبارکه است، گفت: رویکرداین شرکت این است که از بومی‌سازی قطعات و تجهیزات به بومی‌سازی فرایندها برسد. این در حالی است که در حال حاضر بومی‌سازی بخشی از فرایندها در این شرکت آغاز شده است.
    عظیمیان با اشاره به توانایی‌های کشور در تأمین نیاز بازار داخل تصریح کرد: در سال 1392 میزان 4 میلیون تن فولاد وارد شده است که در حال حاضر این میزان به 800 هزار تن کاهش یافته است و در تلاشیم تا این رقم را به صفر برسانیم.
    وی اظهار امیدواری کرد با حمایت و همکاری مسئولان ذی‌ربط فولادسازان کشور بتوانند بهتر از قبل در تأمین نیاز صنایع پایین‌دست و بازار داخلی به کار خود ادامه دهند.

    مشکل مواد اولیۀ تولید‌کنندگان فولاد حل خواهد شد
    مدیرکل دفتر صنایع معدنی و مشاور معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: طبق تقسیم‌بندی‌هایی که انجام دادیم مشکل مواد اولیۀ تولیدکنندگان فولاد حل خواهد شد.
    سیف‌الله امیری با تأکید بر این‌که به‌هیچ‌عنوان صادرات را ممنوع نکرده‌ایم و به دنبال ارزآوری و صادرات هستیم، اظهار داشت: سعی کرده‌ایم در زمینۀ صادرات، امور را  ساماندهی کنیم.

    وی اضافه کرد: وزارت صمت به دنبال رفع نیاز مادۀ اولیۀ فولادسازان است و در این خصوص صادرات را به عهدۀ نمایندۀ رسمی یا تولیدکنندگان گذاشته است. صادرات سنگ‌آهن برای تولیدکنندگان دولتی ممنوع شده تا نیاز واحدهای تولیدی داخل تأمین شود و دیگر در این زمینه مشکلی ایجاد نشود.
    امیـری افزود: وزارت صمــــت صـــــادرات را ساماندهی کرده است. به‌تمامی گمرکات کشور اعلام شده است و فقط تولیدکنندگان و یا نمایندگان رسمی آن‌ها می‌توانند صادرات انجام دهند؛ البته باید شرط تأمین نیاز داخل را انجام دهند.
    امیری افزود: در وزارت صمت مشکل الکترود گرافیتی واحدهای تولید را تا یک سال آینده رفع کرده‌ایم و بر اساس قرارداد جدیدی که بسته شده، قیمت واردات این ماده کاهش یافته است.
    مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: وزارت صمت مجوز جدیدی برای واحد تولید فولاد صادر نمی‌کند.
    مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: در سند چشم‌انداز 1404 باید 55 میلیون تن فولاد تولید کنیم که به 155 میلیون تن سنگ‌آهن نیاز دارد و اگر صادرات را سازمان‌دهی نکنیم، 10 سال بعد از این چشم‌انداز، با مشکل تأمین مادۀ اولیۀ سنگ‌آهن مواجه می‌شویم.

    صنعت فولاد 36 درصد اشتغال استان را دربردارد
    مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به این‌که صنعت فولاد 36 درصد اشتغال استان را دربردارد اظهار داشت: 22 درصد سرمایه‌گذاری و 50 درصد محصولات فولادی در استان اصفهان تولید می‌شود.
    ایرج موفق افزود: جا دارد که توجه ویژه به بخش صنعت داشته باشیم.
    وی در ادامه با اعلام این‌که اصفهان رتبۀ اول کشور را در زمینۀ تولید فولاد دارد بیان داشت: باید از تولیدکنندگان فولاد حمایت کنیم، به‌گونه‌ای که مسیرشان برای توسعه هموارتر شود.
    موفق افزود: اکنون صنعت فولاد هم به‌لحاظ تولید و هم صادرات رتبۀ اول را به خود اختصاص داده است. استان اصفهان با داشتن بیش از 10 هزار واحد صنعتی و بیش از هزار و 100 واحد در صنایع فولاد و صنایع وابسته، برترین استان کشور به شمار می‌رود.
    وی با بیان این‌که 50 درصد فولاد کشور و محصولات فولادی کشور در استان اصفهان تولید می‌شود، تصریح کرد: مسئولان باید مسیر تولیدکنندگان را تسهیل کنند.

    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان اظهار داشت: دنبال ممنوع شدن صادرات مادۀ اولیۀ خام نیستیم، اما باید به تأمین مادۀ اولیۀ واحدهای شاخص کشور به‌خصوص استان اصفهان توجه شود و این امر در دستور کار قرار گیرد. ضمن این‌که نباید تا زمانی که با این موضوع روبه‌روییم، مجوز برای احداث واحدهای جدید صادر شود.
    موفق گفت: درحالی‌که واحدهای موجود با کمتر از ظرفیت موجود خود کار می‌کنند، نباید به فکر احداث واحدهای جدید باشیم.
    وی با تأکید بر این‌که تولیدکنندگان داخلی باید بتوانند با رقبای خارجی رقابت کنند اضافه کرد: واحدهای تولیدی موجود علاوه بر کار با تمام ظرفیت، باید توسعه یابند.
    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان تأکید کرد: برای تحقق این مهم در ابتدا نیازمند تأمین مواد اولیه هستیم. نباید علی‌رغم وجود مواد معدنی موردنیاز در کشور، برای تأمین مواد اولیه با مشکل مواجه شویم.
    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان توجه ویژه به صادرات را عامل توسعۀ واحدهای بزرگ دانست و افزود: باید به دنبال اعمال تعرفه‌های بازدارنده برای واردات محصولات فولادی باشیم تا بازار فولاد متعادل شود.

    تخریب و تضعیف فولاد مبارکه به ضرر صنعت و منافع ملی است
    حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون ویژۀ حمایت از تولید ملی مجلس و نمایندۀ مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، در حاشیۀ نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابستۀ اصفهان گفت: فولاد مبارکه یکی از ارکان اصلی صنعت فولاد کشور و این نمایشگاه است.
    وی افزود: در شرکت فولاد مبارکه زنجیره‌ای از صنایع بالا و پایین‌دست معدن و صنایع معدنی وجود دارد؛ بنابراین حضور مجموعۀ فولاد مبارکه در چنین نمایشگاهی و به اشتراک گذاشتن تجارب آن می‌تواند برای صنعت فولاد کشور مفید واقع شود.

    نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اصفهان را قطب فولاد کشور دانست و با بیان این‌که در حال حاضر دوسوم فولاد کشور در اصفهان و در شرکت‌های فولاد مبارکه و ذوب‌آهن تولید می‌شود، تصریح کرد: با توجه به این‌که فولاد مبارکه بزرگ‌ترین شرکت صنعتی کشور است و اهمیت زیادی برای استان و کشور دارد، در سال‌های اخیر که نوسانات ارزی و مشکلات صادرات و واردات و تأمین و بازگشت ارز مطرح شد، از سوی مجلس شورای اسلامی هم تلاش‌های زیادی برای حمایت از صنعت و به‌ویژه فولاد مبارکه به عمل آمد.
    وی اظهار امیدواری کرد فولاد مبارکه همچنان در مسیر رشد کمی و کیفی محصولات، ارتقای بهره‌وری و همچنین در مسیر تکمیل زنجیرۀ فولاد با همان شتاب مناسب حرکت کند.

    فولادگر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دستاوردهای فولاد مبارکه در حوزۀ استفادۀ بهینه از منابع آبی گفت: این شرکت خوشبختانه در این حوزه هم با سرمایه‌گذاری‌های مناسب، به موفقیت‌های زیادی دست یافته و توانسته با بازچرخانی آب در سیکل تولید و کاهش حداکثری آن به الگوی جهانی مبدل شود. ضمن این‌که این شرکت در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود در طرح تأمین آب، ازجمله احداث تونل سوم کوهرنگ نیز مشارکت قابل‌ملاحظه‌ای دارد.
    وی در ادامه تصریح کرد: فولاد مبارکه بزرگ‌ترین شرکت صنعتی کشور است و بالطبع اگر این مجموعه تضعیف و تخریب شود، به ضرر صنعت و منافع ملی است. اگر چرخۀ تولید در این شرکت متوقف شود، بسیاری از صنایع و مشاغل با مشکل مواجه خواهند شد. ازاین‌رو باید حمایت‌های لازم از این صنعت به عمل آید.
    فولادگر در خاتمه اظهار امیدواری کرد، مدیریت و کارکنان این مجموعۀ بزرگ صنعتی بتوانند با تلاش فزایندۀ خود جایگاه فولاد کشور را ارتقا دهند.

    نمایشگاه یازدهم، فرصتی برای بهبود
    مدیر روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته را فرصتی برای مذاکره، بهبود و تقویت هم‌افزایی بین صنایع این حوزه دانست.
    ایرج ترابی در چهارمین روز از نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته در اصفهان در پاسخ به این پرسش که آیا یازدهمین نمایشگاه فولاد توانسته مراحل رشد و بلوغ خود را نسبت‌به سال‌های گذشته طی کند، گفت: نمایشگاه یازدهم نسبت‌به سال‌های قبل با استقبال بسیار خوب شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان مواجه بود؛ همچنان که نظرسنجی‌های به‌عمل‌آمدۀ همکاران ما در غرفۀ گروه فولاد مبارکه گویای این پیام است.

    وی با تأکید بر اهمیت برگزاری هرچه قدرتمندتر و هدفمندتر نمایشگاه در سال‌های آتی تصریح کرد: در نظر داریم شرایطی فراهم کنیم که نمایشگاه دوازدهم با کیفیت و بازدهی بیشتری برگزار شود. بدین منظور از هم‌اکنون برنامه‌ریزی دقیق‌ در این زمینه و تبیین اهداف شرکت فولاد مبارکه از حضور در نمایشگاه را در دستور کار و مورد مطالعه و بررسی قرار داده‌ایم تا متناسب با فضای نمایشگاهی با مخاطبان، ذی‌نفعان و شرکت‌های سازنده و دانش‌بنیانی که به‌نوعی می‌توانند به ارتقای صنعت فولاد کشور کمک کنند، ارتباط مؤثرتری برقرار کنیم و در نهایت خروجی این اقدامات به تحقق اهداف کلان سازمان و صنعت فولاد کشور کمک کند.

    همکاری با مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان راهکار غلبه بر تحریم‌هاست
    محمدعلی توحیدی مدیر واحد متالورژی و روش‌های تولید شرکت فولاد مبارکه نیز گفت: تعامل نزدیک با مشتریان، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان نقش مؤثری در عبور از تنگناها و راهگشای برون‌رفت از تحریم‌ها ایفا می‌کند.
    وی نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابستۀ اصفهان را نمایشگاهی فعال در این عرصه توصیف کرد و گفت: قطعا برگزاری همایش، سمینار و کارگاه‌های تخصصی در هم‌افزایی و توسعۀ مؤثر است. گسترش فضای تعامل شرکت‌های دانش‌بنیان با تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و سایر ذی‌نفعان به توسعه پایدار منجر می‌شود.
    وی با اشاره به نقش واحدهای متالورژی و روش‌های تولید در کارخانه‌های تولید فولاد گفت: در این مجموعه‌ها طراحی مشخصات و پارامترهای تولید محصولات جدید شکل می‌گیرد. متخصصان و کارشناسان این حوزه می‌توانند با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز علمی و تحقیقاتی در تولید محصولات جدیدی که در حال حاضر از خارج از کشور وارد می‌شود، ایفای نقش کنند. به‌عنوان مثال در حال حاضر مطالعۀ طرح تولید حداقل 15 محصول جدید در فولاد مبارکه در دستور کار و در حال بررسی است که می‌تواند در ارتقای صنعت فولاد کشور و خودکفایی مؤثر واقع شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر