تشکیل کمیته توانمند و ملی برای بومی سازی تجهیزات و تامین مواد مصرفی صنعت فولاد

عصر معدن- مانور بزرگ پدافند غیرعامل در شرکت فولاد مبارکه با حضور امام جمعه، فرماندار، دادستان، رئیس دادگستری، اعضای شورای تأمین، رئیس ادارۀ اطلاعات، فرماندهان نیروی انتظامی و نیروی مقاومت بسیج، رئیس ادارۀ صنعت، معدن و تجارت شهرستان مبارکه و مدیرعامل، معاونان و جمعی از مدیران فولاد مبارکه برگزار شد.;

تشکیل کمیته توانمند و ملی برای بومی سازی تجهیزات و تامین مواد مصرفی صنعت فولاد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل فولاد مبارکه، در جریان برگزاری این مانور با بیان اینکه فولاد مبارکه تدابیر دوراندیشانه و بازدارندۀ مؤثری در این حوزه اتخاذ کرده است، گفت: بیشترین صدمات احتمالی از ناحیۀ جنگ نرم، متوجه بخش هایی است که در حوزۀ پدافند غیرعامل، برنامه ریزی و عملکرد خوبی نداشته اند. چه بسا اگر دستورالعمل های آن به خوبی اجرا شود، توطئه ها عقیم خواهند ماند.

    وی با بیان اینکه فولاد مبارکه یکی از دستاوردهای باارزش و مهم جمهوری اسلامی ایران است، تأکید کرد: سامانۀ اینترنتی، رایانه‌ای و نرم افزاری خطوط تولید و پشتیبانی شرکت از مهم ترین بخش‌هایی است که باید بهتر از قبل و به خوبی پدافند غیرعامل در آنها رعایت شود.
    وی هوشیاری و دقت نظر همۀ مدیران و کارکنان فولاد مبارکه را از ضروریات کار دانست و گفت: هرقدر دشمنان حربه‌های بیشتری برای ضربه وارد کردن به کشور ما به کار می برند، ما باید چند برابر آن، تمهیدات خردمندانه و حتی پیشگیرانه اتخاذ کنیم تا بتوانیم این دستاورد باارزش را حفظ کنیم.

    عظیمیان با اشاره به تحریم فولاد مبارکه از سوی آمریکا گفت: همان گونه که قبلا نیز گفته ایم، تحریمها چیز تازه ای نیست؛ اما باید به خاطر داشته باشیم هدف دشمن از تحریم وارد آوردن ضربۀ اقتصادی به کشور است؛ ازاین رو شایسته است ما نیز به دور از هرگونه غفلت، خود را تقویت کنیم.
    وی تأمین 100 درصدی نیاز صنعت فولاد کشور به قطعات و مواد مصرفی از داخل کشور را از اولویتهای مهم و به نوعی پدافند غیرعامل دانست و گفت: اگرچه تحریم ها همواره در وهلۀ اول شرایط را قدری سخت کرده اند، ملت بزرگ ایران با پایداری و تقویت بنیۀ اقتصاد داخلی از هریک از تحریم ها به عنوان فرصتی برای رشد و خوداتکایی استفاده بهینه کرده است. از یاد نبریم که هرچه دشمن عرصه را بر ما تنگ تر کند، ما نیز باید استوارتر از همیشه به دنبال راهکارهای مناسب باشیم و بدانیم پیشرفت در شرایط سخت حاصل می شود.

    مدیرعامل فولاد مبارکه در همین خصوص از تشکیل کمیته های توانمند و ملی برای بومی سازی تجهیزات و تأمین قطعات یدکی موردنیاز صنعت فولاد از داخل کشور در آیندۀ نزدیک خبر داد و گفت: در این کمیته ها که به نوعی راهبردهای پدافند غیرعامل را اجرا میکنند، راهکارهای بومی سازی هرچه بیشتر قطعات به دست سازندگان داخلی و تأمین مواد مصرفی موردنیاز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

    وی با اشاره به اهمیت نقش تمامی کارکنان در این شرایط گفت: آنچه مسلم است این است که مدیران و کارکنان فولاد مبارکه در هیچ دوره ای به روزمرگی دچار نشده و نخواهند شد. نیروی انسانی پویا و توانمند فولاد مبارکه در همه ادوار با حرکت روبه جلوی خود ثابت کرده است هیچ عامل بازدارنده ای نمی تواند خللی در عزم و ارادۀ پولادین کارکنان شرکت وارد آورد و دستاوردهای مستمر گروه فولاد مبارکه گواه این مدعاست.

    مدیرعامل فولاد مبارکه در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: خداوند در قرآن کریم به کرات به کسانی که در راه معاش خود تلاش می کنند، وعدۀ یاری داده است؛ بنابراین باید با توکل بر او و با همیاری بیشتر برای از پیش رو برداشتن مشکلات، همت گماریم.
    همه مسئولان باید با کمک و همیاری از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی که فولاد مبارکه در بخش صنعت سرآمد آنهاست، حراست کنند
     در ادامه این جلسه، حجت الاسلام موسوی، نمایندۀ ولی فقیه و امام جمعۀ شهر مبارکه، ضمن قدردانی از اقدامات پیشگیرانۀ فولاد مبارکه گفت: دشمن بسیار خطرناک است، اما در برابر ایمان، اراده و توانمندی فرزندان ایران اسلامی کاری از پیش نخواهد برد.
    وی خاطرنشان کرد: همۀ مسئولان باید با کمک و همیاری از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی که فولاد مبارکه در بخش صنعت سرآمد آنهاست، حراست کنند؛ چراکه این شرکت با مجاهدت و تلاش بسیاری به دست آمده است.
    در راستای حفظ و یاری شرکت فولاد مبارکه، همۀ مدیران و مسئولان شهرستان مبارکه از هر حیث آمادگی دارند تا هنگام بروز مشکلات احتمالی در کنار آن باشند.
    عصارزادگان فرماندار شهرستان مبارکه نیز با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در هر حال، در زمان جنگ و صلح، آمادگی کامل را مورد تأکید قرار داده اند، گفت: پدافند غیرعامل مختص به زمان جنگ نیست. باید در مقابل بلایای طبیعی احتمالی نیز آمادگی داشته باشیم.
    فرماندار شهرستان مبارکه با اشاره به اهمیت و ضرورت اجرای پدافند غیرعامل در فولاد مبارکه گفت: درحالیکه بسیاری از صنایع کشور با مشکلات و محدودیت های مختلف مواجه اند، فولاد مبارکه با دقت و ظرافت در حال کار و تولید است و علاوه بر تأمین نیاز بازار داخل برای کشور نیز ارزآوری مناسبی دارد.
    تأثیر فولاد مبارکه در اشتغالزایی برای جوانان و نقش تعیین کنندۀ این شرکت در بالا و پایین دست خود، از دیگر مواردی بود که عصارزادگان ضمن اشاره به آنها اظهار کرد: ایجاد هرگونه خلل در فرایند کار این کارخانه می تواند بخشهای زیادی از کشور را تحت تأثیر قرار دهد؛ بنابراین باید با همکاری هم در حفظ این کارخانۀ معظم بکوشیم.
    وی با اشاره به اجرای مانور پدافند غیرعامل در فولاد مبارکه گفت: برگزاری چنین مانورهایی به طورقطع آمادگی شرکت را در مواجه با تهدیدها، حوادث و بلایای طبیعی احتمالی بالا خواهد برد.
    عصارزادگان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مساعدتها و اقدامات فولاد مبارکه در هنگام بروز حوادث در منطقۀ پیرامون شرکت گفت: اینکه فولاد مبارکه در راستای مسئولیت های اجتماعی خود هنگام بروز حوادث در شهرها و کارخانه های اطراف، سریعا با اعزام تیم آتش نشانی مجرب و مجهز به کمک هموطنان و همنوعان می شتابد و از وارد آمدن خسارتهای جانی و مالی به مردم جلوگیری می کند، بسیار ارزشمند است.

    فرماندار شهرستان مبارکه تسهیل در جابه جایی محصولات تولیدی و اقلام ورودی فولاد مبارکه و جلوگیری از هرگونه اخلال در این راستا را از راهبردهای پدافند غیرعامل خواند و با بیان اینکه بعد از بندرعباس بزرگترین پایانۀ حمل بار در شهرستان مبارکه مستقر است، خاطرنشان کرد: در راستای حفظ و یاری این شرکت بزرگ، همۀ مدیران و مسئولان شهرستان مبارکه از هر حیث آمادگی دارند تا هنگام بروز مشکلات احتمالی در کنار فولاد مبارکه باشند و نگذارند تا کوچکترین خللی در فرایند کار این شرکت به وجود آید.
    توسعه صنعت فولاد و سایر صنایع کشور به عنوان نمونه هایی بارز از به بار نشستن اقتصاد مقاومتی و پدافند غیرعامل است.
    سرهنگ نصر فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان مبارکه یکی دیگر از سخنرانان این جلسه گفت: پدافند در لغت به معنی دفاع است، دفاع در برابر تهدیدهای دشمن. پدافند عامل با استفاده از جنگافزار است و پدافند غیرعامل بدون استفاده از جنگافزار و با تدابیر خاصی صورت میگیرد.
    وی یکی از راهبردی ترین و مهمترین اصول دفاعی کشور را پدافند غیرعامل دانست و گفت: این به معنی تمامی اقدامات و تدابیری است که ما را در برابر دشمن ایمن کند.
    فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان مبارکه افزود: پدافند غیرعامل حوزه های مختلفی را دربرمی گیرد که به طور اخص یکی از مهمترین این حوزه ها اقتصاد است؛ ازاین رو باید زیرساخت های اقتصادی کشور را تقویت کنیم.
    سرهنــگ نصـر از پیاده ســــازی راهبــــرد و دستورالعمل اقتصاد مقاومتی به عنوان بزرگترین و کارآمدترین پدافند غیرعامل در همۀ حوزه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور نام برد و خاطرنشان کرد: توسعۀ صنعت فولاد و سایر صنایع کشور نمونه هایی بارز از به بار نشستن اقتصاد مقاومتی و پدافند غیرعامل است. چه بسا توجه به تولید و ایجاد ارزش افزوده در این چرخه میتواند در ایمن سازی و تقویت بنیۀ اقتصادی کشور مفید و مؤثر باشد.
    وی تقویت سیستمهای امنیتی در ساختار خطوط تولید و شبکهای صنعت را یکی از الزامات پدافند غیرعامل در صنایع خواند و ادامه داد: بعضاً دشمن تلاش میکند با نفوذ و خرابکاری به کشور ضربه بزند که باید در این خصوص نیز با استفاده از سیستم های بهروز ایمنی کاملاً هوشیار باشیم و راه هرگونه ورود غیرمجاز به شبکه را ببندیم.
    پدافند غیرعامل به عنوان یک اصل، هیچگاه از دستور کار شرکت خارج نشده است
    در این جلسه، جهانگیر وکیلی مدیر حراست و دبیر کمیتۀ پدافند غیرعامل فولاد مبارکه ضمن ارائۀ گزارشی از اقدامات فولاد مبارکه در راستای پدافند غیرعامل و با بیان اینکه پدافند غیرعامل به عنوان یک اصل، هیچگاه از دستور کار شرکت خارج نشده است، گفت: برخی از مهمترین اقدامات در این حوزه عبارتند از:
    ایجاد دیواره های ضدآتش بین ترانسهای برق اصلی شرکت در سطوح 400 و 63 کیلوولت؛
    ایجاد دیوارۀ ضدحریق به منظور جلوگیری از انفجار کمپرسورهای واحد اکسیژن؛
    توسعۀ سیستم اعلام و اطفای حریق در پستها، تونلها، اتاقهای کنترل واحدهای مختلف؛
    ساخت و بهره برداری از واحد شمارۀ 2 تولید اکسیژن به عنوان پشتیبان؛
    تأمین حدود 25 درصد برق موردنیاز شرکت از محل نیروگاه داخلی؛
    احداث پست شمارۀ 2 در سطح 400 کیلوولت به منظور افزایش پایداری تأمین برق شرکت؛
    احداث ایستگاه گاز شهید خرازی به منظور افزایش پایداری تأمین گاز شرکت؛
    احداث واحد تصفیۀ پسابهای صنعتی و بهداشتی به منظور تأمین آب شرکت در زمان کم آبی و بحران؛
    خرید پسابهای شهری شهرستانهای مجاور شرکت به منظور افزایش پایداری تأمین آب شرکت؛
    احداث تونل های جدید به منظور تأمین پایدار برق کورههای قوس الکتریکی.

    وکیلی افزود: در راستای حفظ هرچه بیشتر محیط زیست و ارتقای سلامت جسمانی نیروی انسانی شاغل در شرکت نیز اقداماتی نظیر مجهز کردن ایستگاه تزریق کلر به سیستم خنثی سازی گاز کلر و ایجاد دیوارۀ اطراف تانکهای ذخیره سازی مایع سرد واحد اکسیژن جدید صورت گرفته است.
    دبیر کمیتۀ پدافند غیرعامل با اشاره به اهمیت حمل بار و محصولات شرکت تصریح کرد: در حوزۀ حمل ونقل پروژه هایی نظیر افزایش سهم حمل ریلی به منظور پایداری ورود مواد و محصولات شرکت و مجهز کردن شرکتهای اقماری فعال در حوزۀ حمل ونقل به منظور حمل جادهای مواد و محصولات در شرایط اضطراری تعریف و اجرا شده است که بسیاری از آنها به طور پیوسته توسعه داده خواهند شد.

    وی در ادامه به تشریح اقدامات صورتگرفته در حوزۀ فناوری اطلاعات پرداخت و در این خصوص گفت: انجام مطالعات لازم برای سایت پشتیبان، تشکیل کمیتۀ امنیت اطلاعات، طرح پروژۀ ریسک امنیت اطلاعات، انجام تست نفوذ سیستمهای اطلاعاتی در زیرساختها و رفع مغایرتهای موجود در این زمینه، آموزش و اطلاع رسانی به کارشناسان با برگزاری دوره های مختلف آموزشی، راه اندازی مرکز پایش و مقابله با رخدادهای امنیتی، توسعۀ زیرساختهای ارتباطی شبکه، نوسازی مراکز داده و تجهیزاتی جدید، بازنگری و طراحی مجدد شبکه های ارتباطی برون سازمانی در بستر اینترنت و طراحی شبکۀ پایدار در گروه فولاد مبارکه از مهمترین اقدامات در این حوزه بوده اند.

    مدیر حراست فولاد مبارکه در بخش پایانی این گزارش خاطرنشان کرد: با تدابیر اندیشیده شده و پیگیری های مستمر در سال جاری علیرغم بروز برخی مشکلات، خوشبختانه هیچ گونه خللی در فرایند کاری شرکت ایجاد نشده است.
    گفتنی است مانور پدافند غیرعامل با انجام مانور ترکیبی واکنش تیمهای آتش نشانی، حفاظت فیزیکی و اورژانس فولاد مبارکه در سناریوی برخورد خودرو با تانکهای ذخیرۀ سوخت در ناحیۀ نورد گرم و اطفای حریق و حمل مصدومان برنامه ریزی و با موفقیت برگزار شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر