فاجعه ای برای امریکا

عصر معدن- مذاکرات تجاری آمریکا و چین با مانع دیگری برخورد کرده است. بخش بعدی این داستان تصمیم دولت ترامپ برای کاهش سرمایه گذاری در چین است.;

فاجعه ای برای امریکا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از تسنیم، مذاکرات تجاری آمریکا و چین با مانع دیگری برخورد کرده است. بخش بعدی این داستان تصمیم دولت ترامپ برای کاهش سرمایه گذاری در چین است. در پاسخ به اعلام این خبر سهام آمریکا سقوط کرد و میانگین صنعتی داو جونز به 150 امتیاز رسید.

    استفان روچ، استاد دانشگاه ییل امریکا و رئیس پیشین شرکت خدمات مالی آمریکایی مورگان استنلی در بخش آسیا گفت:« اگر کاخ سفید این اقدام را انجام دهد ، یک فاجعه تمام عیار خواهد بود».

    وی گفت:« دسترسی آزاد به بازارهای یکدیگر اهمیت بسیاری دارد مخصوصاً برای چین که احتمالاً در نیمه اول قرن حاضر بزرگترین بازار مصرف دنیا بوده است».

    روچ اشاره کرد که آمریکا و چین قبل از آغاز جنگ تجاری در تلاشی برای باز کردن بازارهای آمریکا برای چین و بازارهای چین برای آمریکا، به مدت 10 سال در مورد یک قرارداد سرمایه گذاری دوجانبه مذاکره کرده بودند.

    وی گفت:« ما به این قرارداد بسیار نزدیک شده بودیم ولی حالا همه چیز متوقف شده است. ما با 42 کشور جهان قرارداد سرمایه گذاری دوجانبه داریم. سرمایه گذاری آزاد بهترین راه برای گسترش فرصتهای بین مرزی برای شرکت های چند ملیتی است. بنابراین داریم راه اشتباهی را می رویم. انجام این کار بسیار نگران کننده است».

    روچ تنها کسی نیست که نگران این خبر است. تحقیقات دانشگاه میشیگان که در روز جمعه منتشر شد نشان می‌دهد تعداد بسیار بالایی از مصرف کنندگان عقیده دارند این سیاست تجاری یک عامل منفی است که جلوی رشد اقتصاد آمریکا را می گیرد.

    روچ گفت:« با ضعیف شدن اقتصاد جهان، احتمال رکود اروپا، کسادی تجارت در ژاپن و سراسر شرق آسیا، مصرف کنندگان آمریکایی تنها چیزی است که اقتصاد آمریکا را سرپا نگه داشته است. ولی کسب و کار در آمریکا در مورد هزینه های سرمایه ای  محتاط شده است. این کسب و کارها هستند که در مورد استخدام تصمیم می گیرند و اگر مانع رشد اشتغال شوند، مصرف کنندگان با مشکل مواجه می شوند».

    « توقف سرمایه گذاری آمریکا در چین اوضاع را بهتر نمی‌کند. تنها پیشرفتی که دیده ایم درمورد استراتژی دانه‌های سویا بوده است. چین متعهد شده محصولات کشاورزی بیشتری از آمریکا بخرد ولی آمریکا کسری تجاری بالایی با بیش از 100 کشور دنیا دارد. بنابراین هیچ راه حل دو جانبه ای برای مشکل چند جانبه ما وجود ندارد. هیچ پیشرفتی در مورد مسائل ساختاری مثل انتقال تکنولوژی، حقوق مالکیت فکری و سوبسید های دولتی نداشته ایم».

    هرچقدر این مذاکرات تجاری بیشتر طول بکشد اوضاع برای کارگران آمریکایی و بازارهای آمریکا سخت تر می شود.

    مقامات تجاری آمریکا و چین قرار است در دهم اکتبر مذاکراتشان را از سر بگیرند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر