قول نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ برای پیگیری جدی خواسته مطالبه‌گران حوزه معدن

عصر معدن- نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در جلسه با مطالبه‌گران حوزه معدن قول مساعد داد مطالبات آنها در کمیسیون اصل ۹۰ بررسی شود، گزارشی از طرز کار دستگاه‌های مرتبط با معدن هم تهیه و بدون نوبت در صحن علنی مجلس قرائت شود.;

قول نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ برای پیگیری جدی خواسته مطالبه‌گران حوزه معدن
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از فارس، حسن شجاعی، امروز در نشست ملی مطالبه‌گران حوزه معدن اظهار داشت: این جلسه مصداق عمل به قرآن است و هیچ مسئولی حق ندارد فریادهای عدالتخواهی را خاموش کند و یا از این فریادها ناراحت شود.

    وی اظهار کرد: کمیسیون اصل 90 مطابق با اصل 90 قانون اساسی تشکیل شده است و این اصل می‌گوید هرکس از «طرز کار» قوه های 3 گانه و دستگاه‌های کشور شکایتی دارد در این کمیسیون مطرح و بررسی می‌شود.

    نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کمیسیون اصل 90 ورود در مصادیق ندارد اما در این مساله که طرز کار ما در مدیریت معادن کشور ایراد داشته باشد، این کمیسیون ورود می‌کند.

    وی گفت: آقایان غرب گرا و لیبرال 20 سال پیش در نامه‌ای به رهبر انقلاب گفتند طرح توسعه‌ای در کشور در حال اجرا است که کشور توسعه می‌یابد اما یک میلیون نفر آسیب می‌بیند، رهبری ذیل این نامه نوشتند «یک نفرش هم زیاد است».

    شجاعی ادامه داد: طرز کار معادن ایراد دارد، اگر مدیریت در عرصه معدن درست بود ما شاهد لگدمال شدن حقوق مردم و گردن کلفت شدن مفسدان نبودیم، ما به نحوی عرصه معدن را مدیریت کرده‌ایم که یک عده مفسد رشد کرده‌اند و در کنار فساد در معدن منشاء فسادهای سیاسی، اقتصادی و خرید عزل و نصب شده‌اند.

    نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی افزود: جلسه امروز را به منظور دریافت شکایت از شما مطالبه گران معدن قلمداد می‌کنم و آن را به کمیسیون اصل 90 می‌برم و به صورت جدی پیگیری می‌کنیم.

    وی گفت: کمیسیون اصل 90 به عنوان دستگاه عالی نظارتی این اعتبار را دارد که مسئولان ذیربط را به کمیسیون بخواند، جلسه‌ای برگزار کند و با حضور همه مسئولان عالی در حوزه معدن و وزیر صمت، رئیس سازمان محیط زیست و وزیر جهاد کشاورزی، از آنها توضیحات بخواهد؛ جمعی از شما به نمایندگی از همه مطالبه‌گران در آن جلسه حاضر باشید و دغدغه‌ها را مطرح کنید.

    شجاعی در تشریح خروجی رسیدگی کمیسیون اصل 90 به مطالبات مطالبه‌گران معدن گفت: گزارشی از طرز کار دستگاه‌های مرتبط با معدن تهیه می‌کنیم، بدون نوبت در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود و اگر جرم یا تخلفی احراز شود به قوه قضائیه می‌رود و اگر به نتیجه برسیم که قوانین ایراد دارد، اصلاح قوانین مرتبط با حوزه معدن در دستور کار قرار می‌گیرد و به صحن مجلس ارائه می‌شود.

    نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی افزود: اشکالی که در مدیریت کشور وجود دارد این است که موضوعات را قطعه قطعه می‌کنیم و هر قطعه را به یک نفر می‌دهیم تا مدیریت کند و این آفت است؛ معدن فقط در خاک یک منطقه نمی‌نشیند بلکه در بستر اجتماعی یک منطقه می‌نشیند و باید مردم منطقه بهره‌مند شوند.

    وی گفت: اگر شاهد ناکارآمدی در بخش‌های مختلف هستیم نشان از این دارد که ساز و کار نظارتی ما حفره دارد، یکی از اقدامات ما در کمیسیون اصل 90 آسیب‌شناسی نظارت بر نظارت است، اگر در دستگاه‌های اجرایی ما فسادهای عجیب و غریب رخ می‌دهد قطعاً مسولان نظارتی ما مشکلاتی دارند.

    شجاعی تأکید کرد: ما فرش قرمز پیش پای سرمایه‌گذار پهن می‌کنیم اما حتماً با حاکمیت سرمایه‌داری مخالفیم، سرمایه‌داری دنیا را به بن‌بست کشیده است.

    نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت: کار شما به مطالبه‌گری ختم نشود، باید مکتب آشتی معدن با محیط زیست را هم دنبال کنید و پیگیر‌ شود که مدیریت معدن به کدام نحو به بهبود شرایط اجتماعی و وضعیت کشاورزی کمک می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر