روایت متناقض فولادسازان و خودروسازان از قیمت فولاد

فولاد با چه قیمتی در ایران معامله می‌شود؟

عصر معدن- در حالیکه فولادسازان می‌گویند فولاد در بازار داخلی به مراتب ارزان‌تر از قیمت‌های جهانی عرضه می‌شود، خودروسازان می‌گویند که فولاد موردنیازشان را با قیمت جهانی تهیه می‌کنند.;

فولاد با چه قیمتی در ایران معامله می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، با توجه به افزایش نرخ ارز، تولیدکنندگان فولاد تمایل بیشتری به صادرات محصولات فولادی به‌جای عرضه به بازار داخل پیدا کرده اند و حتی برای پاسخگویی به نیاز بازار داخلی، مبنای قیمت را قیمت‌های جهانی قرار می‌دهند.

    در پیگیری‌های صورت گرفته، انجمن فولادسازان این موضوع را تکذیب کرد؛ با این حال انجمن خودروسازان بر این موضع تاکید می‌کند. در زیر روایت متناقض دو انجمن صنعتی را از قیمت و وضعیت عرضه فولاد در داخل می‌خوانید:

    بهادر احرامیان- نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران - اظهار کرد: اینکه تولیدکنندگان فولاد بخواهند برای عرضه فولاد در بازارهای داخلی قیمت بازار جهانی را مبنا قرار دهند؛ صحیح نیست. اگر روی اعداد و ارقام راستی آزمایی صورت گیرد، مشخص خواهد شد که به طور میانگین قیمت فولاد در بازار ایران در مقایسه با دنیا، ارزان‌ترین است. به طور مثال در بازار داخلی قیمت میلگرد ساختمانی که پرمصرف‌ترین کالای فولادی است، در سال 1397 تقریباً معادل قیمت براده جهانی بوده و این مهم در مقایسه با سایت‌ها و آماری که اعلام می‌شود، به راحتی قابل مقایسه و راستی آزمایی است.

    وی تصریح کرد: البته در کالاهای کم‌مصرف مقداری قیمت‌ها به قیمت‌های جهانی نزدیک‌تر هستند اما در اکثریت محصولات فولادی، فولاد ایران بسیار ارزان‌تر حتی از چین که به عنوان دومین بازار ارزان جهان شناخته می‌شود، قیمت‌گذاری و عرضه می‌شود.

    نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در رابطه با موضوع جذابیت‌های صادرات برای فولادسازان نسبت به بازار داخل، اظهار کرد: این موضع به دو دلیل صحیح نیست چراکه تولید ما تقریبا دو برابر نیاز داخل است و بازار داخل کاملا تغذیه می‌شود. همچنین با نگاه به میزان واردات سال گذشته می‌بینیم که در تمام رده‌های کالایی در حدود 50 تا 60 درصد کاهش واردات داشته‌ایم. این کاهش واردات بدین معناست که تقاضای بازار داخلی از محل تولید داخل پوشش داده شده است؛ بنابراین اینکه بگوییم تولیدکنندگان فولاد ما بیشتر به فکر صادرات بوده و از بازار داخل غافل مانده‌اند، بر طبق آمارها ادعایی اشتباه است چراکه تولیدکنندگان ما جایگزین واردات شده و نیازها را تأمین کرده‌اند.

    در مقابل اما احمد نعمت‌بخش- دبیر انجمن خودروسازان ایران - با بیان اینکه خودروسازان فولاد را با قیمت جهانی از فولادسازان داخلی خریداری می‌کنند، اظهار کرد: بنده این موضوع را از قول قطعه‌سازان می‌گویم  این موضوع که فولادسازان، محصول با قیمت جهانی به ما تحویل می‌دهند؛ درست است. ضمن اینکه بانک‌ها نیز در بازگشایی LC‌های ریالی کمک نکردند. در گذشته LCها کمک می‌کرد که فولاد را دریافت کنیم، LC باز می‌شد و پس از مدتی ریال آن را پرداخت می‌کردیم اما اکنون فعال نیست.

    وی افزود: در جلسه‌ای که اخیرا با انجمن قطعه‌سازان برگزار شد رئیس انجمن قطعه‌سازان نیز اعلام کرد که فولاد را به قیمت جهانی از فولادسازان تهیه می‌کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر