رییس سندیکای آلومینیوم ایران

عدم توجه به پیشنهاد تشکل‌ها ایجاد رانت می‌کند

عصر معدن- رییس سندیکای آلومینیوم ایران گفت: اختلاف سلیقه و بخشی نگری و عدم یکپارچگی در تصمیم گیران و تصمیم سازان دولتی در بالادست وجود دارد.;

عدم توجه به پیشنهاد تشکل‌ها ایجاد رانت می‌کند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱:۰۰

    هوشنگ گودرزی در گفت و گو با «عصرمعدن» درباره اینکه توجه دولت به صنایع از جمله صنعت آلومینیوم باید به چه صورت انجام شود، اظهار کرد: سال هاست می‌گوییم صنعت آلومینیوم ایران، متولی ندارد (البته اخیرا میگویند متولی دارد). همچنین مدتی تلاش بر این بود که بگویند نیازی به متولی نیست، اما امروز از داشتن متولی سخن به میان می آید و این در حالی است که طی 6 ماهه اخیر وضعیت بحرانی شده و مشخص است که منظور از متولی چیست و چطور می توان آن را بهبود داد.
    وی ادامه داد: در واقع می توان گفت که اختلاف سلیقه و بخشی نگری و عدم یکپارچگی در تصمیم گیران و تصمیم سازان دولتی در بالادست وجود دارد و این همان چیزی است که بنده به آن می گویم عدم وجود متولی.
    گودرزی تصریح کرد: زمانی که برای یک صنعت تعداد مختلفی از معاونت ها تصمیم‌گیری کنند در آخر کار به یک تصمیم نهایی نخواهند رسید یا اگر هم این اتقاق رخ دهد با اختلاف نظر همراه خواهد بود، درنتیجه اجرای آن تصمیم بسیار سخت یا شاید قابل اجرا نباشد. پس می‌توان گفت ابلاغ بخشنامه‌های مختلف و اجرایی نشدن آنها عدم اطمینانی به همراه داشته و خود می‌تواند ضربه محکمی به صنعت وارد کند. البته این متولی ها نباید چندگانه باشند، زیرا این چندگانگی باعث می شود کارها به درستی پیش نرود.
    رییس سندیکای آلومینیوم ایران افزود: از سویی دیگر بخشی از تصمیمات به صورت استانی، گرفته می شود که مشکلاتی را به همراه دارد. البته اگر این اقدامات برنامه ریزی شده و مناسب باشد، نتیجه خوبی خواهد داشت، اما متاسفانه چنین موضوعی صورت نمی گیرد.                                                      
    گودرزی ادامه داد: انتظار می‌رود یک متولی با دانش کافی از صنعت آلومینیوم انتخاب شود و ضمن داشتن اختیارات کافی، با ضمانت اجرایی برای تصمیم ها در این زمینه گام بردارد. اعتقاد ما بر این است که دانش کافی در صنایع را تشکل ها در اختیار دارند، زیرا آنها مجموعه ای از فعالان حوزه صنعت هستند که هم مشکلات را به خوبی می‌شناسند و هم می توانند راهکارهای مناسبی ارائه دهند بنابراین همواره استفاده از تشکل ها به عنوان ابزار کمکی به وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد شده اما مسئولان، علاقه چندانی به همکاری با تشکل ها نداشته اند و بسیار کم با تشکل ها جلسه دارند. این در حالی است که بر اساس قانون باید حرف تشکل ها از سوی دولت شنیده شود.
    وی تاکید کرد: این درحالی است که عدم توجه به پیشنهاد تشکل ها ایجاد رانت میکند و شاید رانت ها یا رانت خواران بر تصمیم گیری ها سلطه داشته باشند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر