آغاز پروژه انتقال پساب فاضلاب از لاگون ها به ذوب آهن اصفهان

عصر معدن- پروژه انتقال پساب فاضلاب از لاگون های ذوب آهن که شامل پساب این کارخانه و زرین شهر می شود و تصفیه آن با حضور معاون فرماندار شهرستان لنجان، امام جمعه و شهردار زرین شهر و مدیرعامل ذوب آهن طی آیین ویژه ای آغاز شد.;

آغاز پروژه انتقال پساب فاضلاب از لاگون ها به ذوب آهن اصفهان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، مدیر عامل ذوب آهن اصفهان در این آیین گفت: در چشم اندار 1400 درصدد هستیم کمترین برداشت آب را از رودخانه زاینده رود داشته باشیم.
    منصور یزدی زاده اظهار داشت: در گذشته پساب فاضلاب به 13 لاگون موجود در این منطقه منتقل می شد و با توجه به نگاه این کارخانه به مسائل زیست محیطی، به سمت خشکاندن این لاگون ها حرکت کردیم و امروز بیش از 60 درصد لاگون ها خشک شده است.
    وی افزود: آبی که امروز در لاگون ها وجود دارد، پساب تصفیه شده ای است که برای آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار می گیرد که 60 لیتر برثانیه آن از پساب فاضلاب زرین شهر بوده که به این محل و در نهایت به کارخانه ذوب آهن منتقل می شود.
    مدیرعامل کارخانه ذوب آهن تصریح کرد: با توجه به وضعیت خاصی که در حوزه آب در منطقه با آن مواجه هستیم کارخانه ذوب آهن با برنامه ریزی های انجام شده به دنبال آن است تا به مرور زمان مصرف پساب در چرخه صنعت را جایگزین مصرف آب خام کند.
    وی ادامه داد: طول پروژه ای که امروز کلنگ آن بر زمین زده شد 5.5 نیم کیلومتر است که با لوله قطر 250 میلی متری و اعتباری بالغ بر 5 میلیارد تومان کار انتقال پساب فاضلاب از لاگون های کارخانه ذوب آهن به تصفیه خانه ای که در کارخانه ذوب آهن در حال تاسیس بوده را انجام خواهد داد.
    یزدی زاده افزود: انتقال پساب فاضلاب شهرستان نجف آباد به طول 18 کیلومتر نیز در دستور کار قرار دارد که این پروژه نیز با حدود 40 میلیارد تومان اجرا خواهد شد و این اقدامات در راستای کاهش آلایندگی زیست محیطی و جایگزین کردن پساب به جای آب خام در صنعت فولاد است.
    وی اظهار امیدواری کرد: با همکاری و تعاملی که در منطقه وجود دارد این پروژه با سرعت هرچه بیشتر اجرا شود زیرا فاز اصلی این پروژه ، اجرای پروژه BOT تصفیه تمام پساب هایی است که به مجموعه ذوب آهن وارد خواهد شد و چشم انداز 1400 کارخانه ذوب آهن نیز برداشت کمترین میزان آب از رودخانه زاینده رود است.
    مدیرعامل ذوب آهن خاطرنشان کرد: اجرای این پروژه نوید بخش آینده خوب و درخشانی در منطقه خواهد بود و نگرانی هایی که از بابت حضور این صنعت در منطقه و آب بر بودن آن دارد را نیز رفع خواهد کرد، ما علاوه بر آنکه مصرف آب خام در تولید فولاد را کاهش خواهیم داد، پسابی که به عنوان یک معضل در شهرهای بزرگ مطرح است را تبدیل به فرصت کرده و از آن در حوزه تولید بهره مند خواهیم شد.
    حجت الاسلام قاسم باقریان امام جمعه زرین شهر در حاشیه این آیین گفت :  این پروژه فواید بسیاری دارد و فاضلاب زرین شهر یک مشکل زیست محیطی ایجاد کرده بود ، که با این پروژه مشکل مذکور را حل کرده و برای صنعت نیز مفید است و بخشی از آب مورد نیاز آن را تامین می کند. 
    وی افزود : این پروژه حاصل تعامل بسیار خوب صنعت ، مسئولین منطقه و مردم شکل گرفته است و الگویی بسیار خوب است که می تواند همزمان مشکلات چند بخش را حل نموده و از شکل گیری مشکلات در آینده نیز جلوگیری می کند .
    امام جمعه زرین شهر ابراز امیدواری کرد که مشکلات با تعامل گسترده تر حل شود و از بخشی نگری پرهیز گردد .
    میثم محمدی شهردار زرین شهر نیز با اشاره به اینکه توسعه پایدار ثمره تعامل صنعت و مدیریت شهری است گفت: مدیریت شهری و صنعت شاخص ترین مبانی توسعه در هر کشور هستند به گونه ای که ارتباط مستحکم این دو نهاد، ارمغان آور توسعه پایدار خواهد بود.
    شهردار زرین شهر با تاکید بر فواید زیست محیطی انتقال پساب صنعتی ذوب آهن اظهار کرد: اجرای این پروژه باعث رفع آلایندگی های زیست محیطی ناشی از وجود لاگون های فاضلاب در شمال شرق زرین شهر خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر