صنعت فولاد اروپا در تنگنای جنگ تجاری ترامپ

عصر معدن- افزایش درگیری های تجاری بین آمریکا و چندین تن از شرکای تجاری اصلی آن و بی ثباتی ادامه دارمربوط به برگزیت بر صنعت فولاد اروپا تاثیر می گذارد.;

صنعت فولاد اروپا در تنگنای جنگ تجاری ترامپ
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از تسنیم، مصرف فولاد اروپا 7.7 درصد به صورت سالانه در سه ماهه دوم سال جاری میلادی کاهش یافت. این رقم در سه ماهه اول 1.6 درصد بود. روند منفی تقاضای فولاد نتیجه ادامه رکود در بخش تولید اتحادیه اروپا به خاطر ضعف صادرات و سرمایه گذاری است که در سه ماهه دوم سال جاری شدیدتر شده بود. تخمین زده می شود که این رکود تا پایان سال ادامه داشته باشد و تا سه ماهه دوم 2020 رونقی در کار نخواهد بود.

    اکسل اگرت، دبیرکل مجمع فولاد اروپا گفت:« رکود فعلی در بخش تولید در اتحادیه اروپا به این زودی ها بهبود نمی یابد. افزایش درگیری های تجاری بین آمریکا و چندین تن از شرکای تجاری اصلی آن و بی ثباتی ادامه دارمربوط به برگزیت بیش از پیش بر صنعت فولاد اروپا تاثیر می گذارد».

    اگرت اضافه کرد:« ما همچنان باید در سال جاری و سال آینده با اختلال‌ فزاینده در واردات و بی‌ثباتی بالاتر در نتیجه افزایش اقدامات حفاظتی اتحادیه اروپا دست و پنجه نرم کنیم.  نیاز است کیفیت این اقدامات حفاظتی بهبود یابد تا همراه با شرایط فعلی بازار باشند».

    مصرف فولاد اتحادیه اروپا 7.7 درصد به صورت سالانه در سه ماهه دوم سال 2019 کاهش یافت و به 39.3 میلیون تن رسید. چرخه موجودی فولاد در نیمه دوم سال گذشته کاهش فصلی کمتری را در ذخایر نشان می‌داد که باعث سطح بالای ذخایر فولاد در اوایل 2019 شد. بدتر شدن شرایط تجاری در بخش مصرف فولاد از ابتدای سال میلادی جاری باعث کاهش شدید تر از حد انتظار ذخایر طی سه ماهه دوم 2019 شد. کاهش فعلی تقاضای فولاد باعث شد فروش داخلی این محصول در اتحادیه اروپا 4 درصد به صورت سالانه در سه ماهه دوم 2019 پایین بیاید. فروش فولاد در سه ماهه اول هم سه درصد کاهش داشت.

    از سه ماهه دوم 2019، چالش هایی که این بخش از اتحادیه اروپا با آن مواجه بود شدیدتر شد و تاثیرات منفی تری بر شرایط بازار گذاشت. پس از ثبت کاهش مصرف فولاد در نیمه اول 2019، نشانه های اولیه از سه ماهه سوم و چهارم سال میلادی جاری حاکی از کاهش بیشتر سالانه در مصرف واقعی فولاد است که باعث کاهش کلی مصرف فولاد تا 0.5 درصد در 2019 خواهد شد. برای 2020 یک ثبات نسبی پیش بینی می شود.

    انتظار می‌رود شرایط از نیمه دوم 2020 کمی بهتر شود گرچه خطرات مربوط به اختلال در واردات و ادامه مازاد ظرفیت جهانی همچنان ادامه دارد و ثبات بازار فولاد اروپا را تهدید می کند. انتظار می رود مصرف فولاد در 2020 ، 1.4 درصد افزایش یابد.

    رکود فعالیت‌های صنعتی تنها اروپا را تحت تاثیر قرار نداده است بلکه کل جهان از آن ضربه خورده است. افزایش درگیری های تجاری و بی‌ثباتی، سرمایه‌گذاری تجاری را کاهش داده است ولی انتظار می‌رود مصرف فولاد اتحادیه اروپا در 2020 بهبود یابد.

    پیش بینی می شود بخش های مصرف کننده فولاد در اتحادیه اروپا 0.4 درصد در 2019 و 0.6 درصد در 2020 رشد داشته باشند.

    دورنمای اقتصاد جهان طی سه ماهه دوم 2019  تیره تر شد و خطر رکود افزایش یافت. کاهش شدید تجارت بین الملل تاثیر قابل توجهی بر فعالیت‌های صنعتی گذاشته و باعث اختلال در زنجیره عرضه شده است. به نظر می رسد که اقتصاد اتحادیه اروپا به شدت آسیب پذیر باشد چون تا حد زیادی در معرض نوسانات تجارت بین الملل قرار دارد.

    اقتصاد اتحادیه اروپا همچنان در معرض خطر قرار دارد، خطراتی مانند افزایش درگیری تجاری بین آمریکا و شرکای تجاری اصلی آن به همراه برگزیت بدون قرارداد که می تواند حساسیت تجاری را کاهش دهد و رشد سرمایه‌گذاری را پایین بیاورد. رشد تولید ناخالص ملی هم در سطح جهان و هم در منطقه یورو از زمان اوج چرخه اقتصاد بین الملل در نیمه دوم 2017 کند شده است. اتحادیه اروپا پایین ترین نرخ رشد سالانه خود را در سه ماهه دوم سال میلادی جاری تجربه کرد که پایین ترین حد از نیمه دوم 2013 بود. انتظار نمی رود دورنمای اقتصاد کلان پیشرفت قابل توجهی داشته باشد که نشان دهنده ادامه بی ثباتی و ضعف در اکثر بخش های صنعتی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر