فراخوان ملی برای تولید "کک سوزنی" با تکیه بر دانش شرکت‌های دانش‌بنیان

عصر معدن- رئیس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: چالش اصلی صنعت فولاد، با تکیه بر توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان حل می‌شود.;

فراخوان ملی برای تولید "کک سوزنی" با تکیه بر دانش شرکت‌های دانش‌بنیان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، سید محمد صاحبکار یکی از چالش‌های اصلی تولید فولاد ایران را وابستگی این صنعت به واردات الکترودگرافیتی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر الکترودگرافیتی مورد نیاز کشور به طور کامل از خارج وارد می‌شود.

    وی افزود: برای واردات الکترود گرافیتی، ارز قابل توجهی از کشور خارج می‌شود، لذا تولید داخلی این محصول باید در اولویت اصلی بخش صنعت و معدن کشور قرار گیرد.

    صاحبکار در رابطه با مشکل تامین مواد اولیه تولید الکترودگرافیتی، گفت: مواد اولیه مورد نیاز برای تولید الکترود گرافیتی، کک سوزنی است که تولید کک سوزنی با کیفیت بالا در انحصار کشورهای معدودی است؛ لذا برای بومی‌سازی الکترودگرافیتی، دستیابی به تولید کک سوزنی، شرط اساسی نیل به این هدف است.

    عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فناوری افزود: به منظور رفع موانع تامین الکترودگرافیتی مورد نیاز صنایع تولیدی کشور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدامات متعددی را در دست اجرا دارد و باید همه توان کشور در این زمینه شناسایی شود و با هم‌افزایی آنها، به نتیجه مطلوب رسید.

    رییس مرکز شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین گفت: به منظور بومی‌سازی و توسعه دانش فنی و فرآیند تولید کک سوزنی و فرآوری خوراک آن با تکیه بر توانمندی پژوهشگران و شرکت‌های دانش‌بنیان فراخوان انجام شده است که این فراخوان در محورهای گوگردزدایی از روغن‌های آروماتیکی سنگین، جداسازی ذرات QI از قیر قطران زغال‌سنگ، فرایند تولید کک اسفنجی و کک سوزنی و تولید کک سوزنی با استفاده از خوراک‌هایی که نیاز به کاهش گوگرد و ذرات جامد ندارند، اطلاع‌رسانی شده است.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر