سرپرست وزارت صنعت:

معدن پارسال ۹ میلیارد دلار صادرات داشته، پس می‌تواند جای نفت را بگیرد

عصر معدن- سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به اینکه «جهش تولید» شعار راهبردی که از سوی مقام معظم رهبری برای سال ۹۹ تعیین شده است، گفت: تولید امروز مهمترین مسئله کشور و تحقق جهش تولید یک تکلیف برای همه است.;

معدن پارسال ۹ میلیارد دلار صادرات داشته، پس می‌تواند جای نفت را بگیرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از تسنیم، «حسین مدرس خیابانی» در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد افزود: آنچه که مسلم است اینکه همه باید در جهت تحقق شعار سال گام بردارند.

    وی همچنین اظهارداشت: برنامه‌های که وزارت صمت برای سال 1399 تدارک دیده شامل چهار برنامه و راهبرد اصلی است.

    سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: «جهش تولید»، «توسعه صادرات و کنترل واردات»، «تعمیق و تقویت بخش ساخت داخل» و «مدیریت و تنظیم بازار» از جمله این چهار محور اصلی اقدامات وزارت صمت است که در آن صادرات نقش بسیار جدی دارد.

    وی در ادامه افزود: بخش جهش تولید از طریق چهار برنامه اصلی در حال پیگیری است.

    مدرس خیابانی تصریح کرد: تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی شاید مهمترین عاملی باشد که امروز بتوان بخش تولید داخلی را تقویت کرد.

    وی ادامه داد: محدودیت ‌های بین المللی شرایط فوق العاده سخت و دشواری را برای تامین مواد اولیه پیش روی تولید کنندگان داخلی قرار داده است.

    سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: خوشبختانه با هماهنگی های صورت گرفته با بانک مرکزی و استفاده از ارز حاصل از صادرات مشکل تامین مواد اولیه بسیاری از واحدهای تولیدی کشور برطرف شده است.

    وی افزود: نخستین برنامه در بخش جهش تولید و تحقق شعار سال تامین مواد اولیه کارخانجات داخلی است.

    مدرس خیابانی تصریح کرد: خوشبختانه در حال حاضر بخش عمده ای از مواد اولیه کارخانجات کشور از محل تولید داخل تامین می‌شود.

    وی گفت: لازمه افزایش تولید توسعه صادرات و شناسایی بازارهای صادراتی است.

    سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: هم اکنون بازار داخلی به دلیل رکود و کاهش درآمدهای مردم قدرت جذب مازاد تولید را ندارد.

    وی همچنین در خصوص تاثیر صادرات و نقش این حوزه در جهش تولید اظهار داشت: صادرات از جمله راه های افزایش و جهش تولید است.

    مدرس خیابانی گفت: وزارت صمت 42 میلیارد دلار حجم صادرات برای سال 99 پیش‌بینی کرده که باید با تقویت زیرساخت های تجاری و لجستیک صادرات محقق شود.

    وی افزود: اشتغال، ارزآوری، رشد اقتصادی و بسیاری موارد دیگر همه در سایه صادرات محقق می‌شود.

    سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهارداشت: هم اکنون درصد زیادی از ظرفیت واحدهای تولیدی در کشور خالی بوده و می‌توان با پر کردن این ظرفیت ها علاوه بر افزایش کمی و کیفی صادرات و ایجاد تنوع در کالاهای تولیدی به بخش اشتغال کشور نیز کمک کرد.

    وی ادامه داد: در حال حاضر 80 درصد تمامی مرزهای تجاری و فعال کشور باز و روال تجارت به حالت عادی بازگشته است.

    مدرس خیابانی گفت: امسال بحث صادرات جدی تر از سال‌های قبل است چون کشور فاصله بیشتری با اقتصادی نفتی گرفته است.

    وی افزود: اقتصاد کشور در سال 98 اتکای کمی به منابع نفتی داشت اما امسال به جرات می توان گفت تمامی اتکای درآمدهای ارزی مملکت روی صادرات غیر نفتی متمرکز شده است.

    سرپرست وزارت صمت اظهار داشت: صادرات علاوه بر اینکه مسیر تولیدات داخلی را هموار می کند نقش بسیار مهمی در تامین مواد اولیه کارخانجات داخلی دارد.

    وی ادامه داد: صادرات از جنبه های مختلف برای اقتصاد مملکت حائز اهمیت است که باید بیش از گذشته به این مهم پرداخته شود.

    مدرس خیابانی با اشاره به اینکه جهش تولید و صادرات بهم گره خورده است، گفت: بدون توجه به توسعه صادرات و پیدا کردن راه تصرف کالاهای ایرانی در بازارهای خارجی نمی توان به دنبال تحقق جهش تولید بود.

    وی ضمن اشاره به صادرات 42 میلیارد دلاری سال 98 در کشور افزود: از این میزان صادرات 60 درصد یعنی بیش از 24 میلیارد دلار فقط به 15 کشور همسایه بوده است.

    سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهارداشت: امسال هم تمرکز کشور همین است البته از ممالک سی آی اس، اوراسیا، دو شریک بزرگ تجاری یعنی چین و هند و همچنین بازارهای شرق آفریقا غافل نخواهیم بود.

    وی ادامه داد: تجار و بازرگانان علی رغم تمامی فشارها و محدودیت‌های بین المللی در سال گذشته خوشبختانه راه ورود کالای ایرانی به بازار خارجی را پیدا و در این مسیر نقش آفرینی بسیار درخشانی کردند.

    مدرس خیابانی بیان داشت: ایران در همه حوزه های تجارت خارجی اعم از کشتیرانی، بنادر، بانک، بیمه و غیره تحت شدیدترین محدودیت ها قرار دارد.

    وی با اشاره به اینکه نقش استان‌های مرزی در بحث صادرات فوق العاده تعیین کننده است، گفت: وقتی 60 درصد صادرات مملکت به کشورهای همسایه است مفهومش اینکه استان‌های مرزی در این زمینه نقش تعیین کننده ای دارند.

    سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: میزان صادرات از بازارچه‌های مرزی در حال حاضر سه برابر میزان واردات است.

    وی اظهارداشت: بطورکلی نقش بازارچه‌های مرزی کشور از جنس صادرات است تا واردات.

    مدرس خیابانی گفت: خوشبختانه به موازات توسعه صادرات کنترل واردات هم در دستور کار است.

    وی افزود: در حوزه واردات بجزء کالاهای اساسی، مواد اولیه، قطعات و تجهیزاتی که در داخل تولید نمی شود بقیه واردات از طریق ثبت سفارش محدود خواهد شد.

    سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهارداشت: منابع ارزی و تولید داخل با این اقدام حفاظت و حمایت می‌شود.

    وی ادامه داد: تولید داخل و جهش تولید با کنترل واردات حمایت خواهد شد.

    مدرس خیابانی تصریح کرد: کالای ایرانی باید افتخار هر ایرانی باشد از اینرو باید در سرلوحه تمامی فعالیت ها قرار گیرد.

    وی ادامه داد: پارسال سه میلیارد دلار برای ساخت داخل قرارداد بسته شد که یک میلیارد دلار از کالاهای وارداتی ساخت داخل شد.

    سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال برنامه ساخت داخل 3.2میلیارد دلار است.

    وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: بطورکلی از مجموع 10 هزار و 500 تا 10 هزار و 600 معدن در کشور چهار هزار و 400 معدن غیر فعال است.

    مدرس خیابانی بر ضرورت فعال سازی معادن کوچک و متوسط در کشور تاکید کرد و گفت: بخش معدن جایگزین مناسبی برای حوزه نفت است.

    وی افزود: بهترین بخش اقتصاد برای جبران کمبود درآمدهای نفتی معدن و صنایع معدنی خواهد بود چراکه بخش معدن می‌توان به عنوان جایگزین نفت با ارزآوری بسیار بالا به کمک اقتصاد ایران بیاید.

    سرپرست وزارت صمت اظهارداشت: یکی از پاشنه آشیل های بخش معادن نوسازی تجهیزات بهره برداری از پهنه های معدنی است که باید تلاش کرد تجهیزات این بخش هم نوسازی شود.

    وی ادامه داد: برای بهره برداری اصولی و صحیح از معادن باید تجهیزات کافی و به روز استفاده کرد.

    مدرس خیابانی گفت: معدن و صنایع معدنی در سال گذشته توانسته 9 میلیارد دلار صادرات داشته باشد و به همین جهت می تواند یک منبع قابل اتکاء برای جبران کمبودهای ناشی از کاهش فروش نفت باشد.

    وی افزود: امسال 10.5 میلیارد دلار صادرات برای بخش معدن و صنایع معدنی در کشور هدف گذاری شده است.

    سرپرست وزارت صمت اظهارداشت: اولویت اصلی کشور امروز صادرات و ارزآوری است و باید ارزهای صادراتی را در بخش های مختلف به عنوان مکمل درآمدهای نفتی در نظر گرفت که در این بخش حوزه صادرات معدن و صنایع معدنی می‌تواند نقش‌آفرینی جدی داشته باشد.

    وی گفت: هم اکنون 45 تا 46 هزار واحد صنعتی در شهرک ‌های صنعتی کشور مستقر هستند که از این تعداد 10 هزار واحد غیر فعال است یعنی استان‌های کشور بطور تقریبی بین 12 تا 33 درصد واحدصنعتی غیر فعال در شهرک‌های صنعتی خود دارند که باید در راستای فعال سازی این واحدها تلاش کرد.

    مدرس خیابانی افزود: تولید واحدهای که در حال فعالیت هستند باید از حیث کمیت و کیفیت محصولات این واحدها افزایش پیدا کند.

    وی اظهارداشت: بطورکلی در دو ماهه سال جاری تلویزیون تا 50 درصد، یخچال تا 144 درصد، آلومینیوم، پتروشیمی، پودرآلومینا همه افزایش تولید داشته اند.

    سرپرست وزارت صمت ادامه داد: مقام معظم رهبری با نامگذاری سال جهش تولید حرکت معناداری را در حوزه تولید کشور تعریف کرده اند و بر این اساس وقتی صحبت از جهش تولید می‌شود انتظار حرکت فراتر از تداوم روند های گذشته است.

    وی گفت: امسال مفهوم توجه به تولید که در نامگذاری سال جاری با شعار «جهش تولید» متبلور شده بسیار متفاوت از سال‌های قبل است.

    مدرس خیابانی افزود: نامگذاری امسال به نام «جهش تولید» در شرایطی از سوی مقام معظم رهبری صورت گرفته که دشمنان در فضای تحریم تلاش کرده اند تا دو بخش معیشت مردم و اشتغال را هدف قرار دهند و از این ناحیه به کشور آسیب برسانند.

    وی اظهارداشت: این در حالیکه شیوع ویروس کرونا نیز به عنوان یک عامل پیش بینی نشده به مجموعه محدودیت‌های کشور اضافه شد اما درست در همین شرایط سخت جهش به معنای واقعی در تولید برخی اقلام و تجهیزات پزشکی رخ داده است.

    سرپرست وزارت صمت با تاکید بر اینکه راه دستیابی به اهداف جهش تولید از صادرات می‌گذرد، افزود: هم اکنون بازار داخلی به دلیل رکود و کاهش درآمدهای مردم قدرت جذب مازاد تولید را ندارد.

    وی در ادامه یادآورشد: تولید بدون تقاضا مسیر درستی را ادامه نمی دهد پس مسیر اصلی جهش تولید از صادرات می‌گذرد از اینرو باید برای صادرات یک مسیر کاملاً همواره و به اصطلاح سبز در نظر گرفت تا صادرکنندگان بدون هیچ گونه محدودیت و چالشی حرکت کرده و کالاهای صادراتی راه خود را به سمت بازارهای خارجی باز کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر