شریعتمداری، مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد را برکنار می‌کند؟

عصر معدن- پیشنهاد می دهند بخشی از سهام شرکت سنگ آهن مرکزی متعلق به صندوق فولاد که سرمایه بازنشستگان است را به شهرداری بافق "هبه" کنند.;

شریعتمداری، مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد را برکنار می‌کند؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از عصر خبر، محمدجواد عسکری عضو هیات مدیره و مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد که از فروردین 97 عهده دار این مسئولیت شد، در چند ماه ابتدایی فعالیت خود در این صندوق همزمان به عنوان مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت سنگ آهن مرکزی که از شرکت های زیر مجموعه همان صندوق است نیز فعالیت می کرد. وی پس از فشارهای بسیار در اواخر تابستان 97 مجبور به استعفا از مدیرعاملی شرکت سنگ آهن مرکزی(بافق) شد اما همچنان ریاست هیات مدیره شرکت را بر عهده داشت.

    عسکری با وجود دستور شریعتمداری وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص چند شغله ها در وزارت و سازمان ها و شرکت های تابعه و همچنین اتمام حجت اش با مدیران چند شغله در آبان ماه 97، از سمت ریاست هیات مدیره شرکت سنگ آهن مرکزی استعفا نداد و همزمان به عنوان مدیرعامل و عضو هیات مدیره صندوق بازنشستگی فولاد و رئیس هیات مدیره شرکت سنگ آهن مرکزی(از شرکت های متمول صندوق بازنشستگی فولاد) فعالیت می کرد.

    با وجود تاکید شریعتمداری جهت استعفای دو شغله ها در آبان97، عسکری استعفا نداد، تا این که پس از شش ماه و درج خبری در رسانه با عنوان " مدیران 2 و 3 شغله صندوق بازنشستگی فولاد را بشناسید/ آقای شریعتمداری! با متخلفان برخورد کنید! " و فشار وزارت کار بر عسکری، وی در نهایت فردای انتشار خبر مذکور در اردیبهشت98 از ریاست هیات مدیره شرکت سنگ آهن مرکزی استعفا داد.

    بر اساس بررسی رسانه ها، بسیاری از مدیران ارشد صندوق بازنشستگی فولاد چند شغله بودند که از جمله آن ها می توان به رستم رنجبر ناوی، معاون برنامه ریزی صندوق اشاره کرد که البته وی هم پس از  گذشت مدتها از دستور وزیرکار، در نهایت با فشارهای  وزارت کار استعفا داد.

    این در حالی است که عسکری مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد که اهل بافق (همان شهر محل فعالیت شرکت سنگ آهن مرکزی) است، با همکاری رنجبر معاون برنامه ریزی صندوق، در اقدامی شبهه برانگیز در پاسخ به درخواست شورای شهر بافق از مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد که همشهری آن ها است، مبنی بر کمک به شهرداری بافق، پیشنهاد می دهند بخشی از سهام شرکت سنگ آهن مرکزی متعلق به صندوق فولاد که سرمایه بازنشستگان است را به شهرداری بافق "هبه" کنند.

    این که این اقدام در نهایت صورت گرفته یا نهادهای نظارتی مانع از انجام آن شدند در هاله ای از ابهام است اما نفس موافقت با این درخواست از سوی عسکری که اهل بافق بوده، گویای چیست؟

    از سویی دیگر در زمانی که حقوق بهمن ماه 97 بازنشستگان فولاد تا اواخر اسفند پرداخت نشد و هم چنین حقوق اسفند این بازنشستگان در اواسط فروردین ماه 98 پرداخت شد، رستم رنجبر ناوی معاون برنامه ریزی صندوق بازنشستگی فولاد، در روز 8 اسفند 97 با وجود آن که حقوق بهمن بازنشستگان پرداخت نشده بود، در مراسم معارفه سرپرست جدید شرکت سنگ آهن مرکزی گفت:  "صندوق بازنشستگی فولاد کشور نمی خواهد همه سود و منافع را از شرکت سنگ آهن و بافق برای بازنشستگان خارج کند".

    رنجبر در ادامه گفت: "صندوق بازنشستگی فولاد کشور در مجموع منابعی که در اختیار شرکت سنگ آهن مرکزی بافق قرار داده و تهاترهایی که انجام گرفته ، مبلغ 600 میلیارد تومان وجه نقد تزریق به شرکت کرده است". این در حالی بود که بازنشستگان فولاد همان ایام در حال برگزاری تجمعات اعتراضی در اقصی نقاط ایران به دلیل عدم پرداخت حقوق خود بودند. در حقیقت با وجود این که صندوق قادر به پرداخت حقوق بهمن و اسفند بازنشستگان با توجه به منابع در اختیار خود داشت، اما 600 میلیارد وجه نقد به شرکت سنگ آهن مرکزی تزریق نمود.

    عملکرد عسکری به عنوان مدیرعامل و رنجبر به عنوان معاون برنامه ریزی صندوق بازنشستگی فولاد در خصوص عدم پرداخت حقوق بازنشستگان تا جایی بود که نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه پس از تجمعات فراوان بازنشستگان فولاد در توئیتی انتقادی نوشت: "سال 97 اعتبار 2500 میلیارد تومانی صندوق بازنشستگی فولاد را برای پرداخت حقوق ها 100 درصد تخصیص دادیم اما متاسفانه این صندوق به دلیل ناتوانی حقوق اسفند 97 بازنشستگان را پرداخت نکرد."

    و صندوق بازنشستگی فولاد تا آن جا پیش رفت که حقوق اسفند 97 بازنشستگان را از محل بودجه 98 پرداخت کرد.

    موضوع دیگر، شرکت معادن اسفندقه که سهام دار عمده آن صندوق بازنشستگی فولاد(51 درصد) بوده، می باشد. مجمع عمومی این شرکت توسط صندوق فولاد در فروردین 98 برگزار شده در حالی که نماینده کارگران سهام دار شرکت معادن اسفندقه را در مجمع عمومی راه ندادند که این موضوع باعث بروز تشنجات شدیدی شد تا آن جا که وزیر کار شخصا نماینده ویژه ای برای بررسی موضوع تعیین کرد.

    باید دید واکنش شریعتمداری وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی به اتفاقات و مدیریت ابهام برنگیز در صندوق بازنشستگی فولاد چه خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر