ذخیره کبالت و نیکل ایران کجاست؟

عصر معدن- عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: متاسفانه در ایران اکتشافات سیستماتیک روی کبالت و نیکل انجام نشده البته در سال های بسیار دور یعنی قبل از انقلاب سرمایه گذاری روی ذخایر این کانی ها انجام و نیکل موجود در نخلک برداشت می‌شده است.;

ذخیره کبالت و نیکل ایران کجاست؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴:۰۰

    محمدحسین بصیری، در گفت وگو با «عصرمعدن» درخصوص سرمایه گذاری روی ذخایر کبالت و نیکل اظهار کرد: با توجه به اینکه فلزات استراتژیک امروزه در جهان مورد توجه هستند باید سازمان های توسعه ای همچون سازمان زمین شناسی برنامه ای سیستماتیک برای این دو ماده معدنی داشته باشد.

    به گفته وی، یکی دیگر از مواردی که منبعی برای کبالت و نیکل در کشور است، باطله کارخانه‌های فراوری سرب و روی است. چرا که سرب و رویی که در این کارخانه‌ها استحصال می شوند حاوی مقادیری از کبالت و نیکل هستند و بعد از عملیات فرآوری کبالت و نیکل به باطله تبدیل می شوند.

    بصیری ادامه داد: اگر این موضوع جدی گرفته شود و تدبیری برای جداسازی کبالت و نیکل موجود در باطله‌ها اندیشیده شود، می‌توان از این حجم بالای باطله‌های سرب و روی میزان قابل قبولی از این دو ماده را بدست آورد.

    این عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس افزود: باطله‌های سرب و روی حکم ذخایر کبالت و نیکل ایران را دارد و باید میلیون ها تن باطله را آنالیز و میزان ماده‌‌معدنی موجود در آن را ارزیابی کرد.
    به عقیده وی، باید سرمایه‌گذاری روی این موضوع انجام شود. البته در این راستا تنها طرح اولیه روی کاغذ آمده و لازم است تا حمایت‌های لازم از این طرح صورت گیرد.

    بصیری ادامه داد: باید میزان ذخیره کبالت و نیکل موجود در باطله ها تخمین زده شده و بعد از آن میزان نیاز کشور و همچنین کمبودها مورد بررسی قرار گیرد. این کار می‌تواند با صرفه اقتصادی برای کشور همراه باشد زیرا کبالت و نیکل فلزات استراتژیک و با ارزشی هستند که می توان از آنها استفاده کرد.

    گفتنی است امروزه صنعت خودروسازی به سمت ساخت خودورهای برقی حرکت کرده و کبالت و نیکل نیز به عنوان یکی از مهم ترین مواد مورد نیاز برای این صنعت به شمار می آیدو. ایران نیز با داشتن ذخایر معدنی کبالت و نیکل در نقاط مختلف کشور و  همچنین وجود این دو ماده در باطله های سرب و روی می تواند تا حدودی بخشی از نیاز صنایع کشور را تامین کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر