اعتبار۵هزار میلیارد ریالی برای توسعه مس سونگون

عصر معدن- مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تنظیم و امضای قرارداد اجرای طرح توسعه معدن مس سونگون تا ۲ ماه آینده گفت: برای اجرای این طرح ۵ هزار میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده و در صورت نیاز از فاینانس نیز استفاده می شود.;

اعتبار۵هزار میلیارد ریالی برای توسعه مس سونگون
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، رضا علیزاده اظهار کرد: طرح توسعه مس سونگون به شکل یک بسته طراحی شده و شامل کارخانه ذوب و پالایش، اسید سولفوریک و احتمالا کود شیمیایی است که با فناوری پیشرفته روز دنیا بدون هیچگونه آلایندگی اجرا می شود.

    وی اظهار کرد: شرکت ملی مس ایران سرمایه گذار اصلی طرح توسعه معدن مس سونگون است. موضوع مهم این است که خوشبختانه نه تنها طرح توسعه معدن مس سونگون احیا شده است، بلکه شرکت مس تعهد کرده که با ایجاد شهرک تخصصی مس، صنایع پایین دستی آن را نیز در شهرستان ورزقان راه اندازی کند.
    نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: خوشبختانه مسئولان شهرستان در تملک زمین مورد نظر این شهرک تلاش جدی دارند و می کوشند این شهرک در حداقل زمان ممکن آماده شود.
    وی گفت: با اجرای طرح توسعه معدن مس سونگون، زنجیره تولید مس در شهرستان ورزقان کامل می شود و توسعه، اشتغال و رونق اقتصادی شهرستان را شاهد خواهیم بود.
    وی ادامه داد: مردم منطقه به موضوع تعطیل شدن طرح توسعه معدن مس سونگون نگاه حیثیتی داشتند و احساس می کردند که به غیرت و شخصیت آنها لطمه وارد و مطالبه بحق شان نادیده گرفته می شود.
    وی افزود: احیای طرح توسعه معدن مس سونگون علاوه بر منافع مادی، اشتغال و توسعه، از لحاظ روحی و روانی نیز تاثیر بسزایی در منطقه دارد.
    وی گفت: گاهی عده ای بحث های انحرافی به میان می آورند و می گویند که مگر توسعه شهرستان ورزقان در گسترش فعالیت های معدن مس سونگون خلاصه شده است، در پاسخ باید بگویم که تاثیرگذاری این طرح بزرگ ملی محدود به ورزقان نیست، بلکه کل آذربایجان شرقی را دربرمی گیرد.
    وی اضافه کرد: واقعیت این است که آینده توسعه شهرستان ورزقان در گروی توسعه معدن مس سونگون است و ما نمی توانیم به این موضوع بی تفاوت باشیم، ضمن اینکه منکر استفاده از سایر ظرفیت های بالقوه و بافعل شهرستان نیستیم.
    نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: تعطیلی طرح توسعه معدن مس سونگون در بخش های ذوب، پالایش و اسید سولفوریک، ضایعه بزرگی برای رونق و پیشرفت شهرستان ورزقان بود و ادامه این روند به یک فاجعه برای شهرستان تبدیل می شد.
    وی اظهار کرد: در این صورت باید منتظر می ماندیم تا ذخایر مس سونگون به صورت کنسانتره به جای دیگر منتقل و پس از مدتی تمام شود؛ در صورت بروز چنین اتفاقی، نهادهای مسئول پس از اتمام ذخایر مس معدن سونگون تجهیزات و ماشین آلات را از اینجا جمع می کردند و می بردند و ویرانه های معدن برای ما باقی می ماند.
    علیزاده گفت: در این ارتباط دو راه پیش روی ما بود؛ نخست اینکه با شرایط موجود مدارا کنیم و دیگر اینکه در مقابل این تصمیم نادرست بایستیم که البته خواسته مردم گزینه دوم بود.
    وی افزود: مهمترین خواسته مردم شهرستان ورزقان این است که اجرای طرح توسعه مس سونگون از سر گرفته شود و انتظار دارند نماینده شان در خانه ملت در این مسیر پیشگام شود.
    وی یادآور شد: با این قضیه درگیر شدیم و پافشاری کردیم که شرکت مس باید این طرح و حق و حقوق منطقه را برگرداند؛ هر چند تحقق این خواسته 2 سال زمان برد و کار دشواری بود، اما خوشبختانه هم اکنون شرکت خارجی مجری طرح توسعه مس سونگون مشخص شده و شرکت مس در حال عقد قرار داد است که احتمالا تا دو ماه آینده این قراردادها تنظیم و اجرایی شوند و شرکت خارجی احداث پروژه را آغاز کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر