جعفری طهرانی با اشاره به استمرار عرضه سنگ آهن در بورس کالا:

محصولات معدنی وارد روند واقعی سازی قیمت شده اند

عصر معدن- کیوان جعفری طهرانی کارشناس ارشد بازار بین المللی فولاد و سنگ آهن می گوید که استمرار عرضه سنگ آهن و تقاضای بالای آن در بورس کالا، اتفاقی مثبت بوده که قرار گرفتن محصولات معدنی در یک روند اصلاحی در مسیر واقعی سازی قیمت را نشان می دهد.;

محصولات معدنی وارد روند واقعی سازی قیمت شده اند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از کالاخبر، جعفری طهرانی به معامله اخیر سنگ آهن در بورس کالا اشاره کرد و اظهار داشت: تقاضای بالای سنگ آهن در بورس کالا خبر بسیار خوبی بوده و نشان دهنده این مسئله است که عرضه سنگ آهن در بورس در حال عملیاتی شدن بوده و قیمت ها به نرخ های واقعی نزدیک می شود.

    کارشناس ارشد بازار بین المللی فولاد و سنگ آهن افزود: شاید مصرف کنندگان سنگ آهن در مقابل عرضه این ماده اولیه در بورس مقاومت هایی داشته باشند اما به مرور این موضوع به دلیل منطق بزرگی که دارد، پذیرفته و عادی می شود و استمرار عرضه ها در بورس، نشان دهنده آن است که مسیر حرکت عرضه و تقاضا در بخش سنگ آهن در حال نزدیک شدن به واقعیت است.

    جعفری طهرانی با تاکید بر این نکته که وارد یک روند اصلاحی در واقعی سازی قیمت محصولات معدنی شده ایم گفت: این موضوع نشان می دهد بورس کالا جایگاه واقعی خود را در کنار سایر کالاها در زمینه عرضه محصولات مختلف معدنی هم پیدا کرده و این امیدبخش است.

    وی درباره آینده معاملات سنگ آهن در بورس کالا گفت: بیان این مسئله کمی دشوار است چراکه در مورد بازار اگرچه مولفه های مختلفی برای تحلیل وجود دارد اما پیش بینی معاملات به استقبال خریداران باز می گردد. البته می توان امیدوار بود که با توجه به افزایش نیاز کشور به سنگ آهن به ویژه کمبود کنسانتره در سال جاری به صورتی که 3.1 میلیون تن از ظرفیت گندله سازان کشور تا پایان سال خالی خواهد بود، استقبال از معاملات سنگ آهن بالا خواهد بود.

    این کارشناس ارشد بازار فولاد و سنگ آهن ادامه داد: به عبارت دیگر بورس کالا در تامین نیاز گندله سازان کشور از طریق عرضه سنگ آهن در تالار حراج باز و خرید آن توسط کنسانتره سازان برای تبدیل به کنسانتره و در نهایت فروش به گندله سازان نقش مثبتی را می تواند ایفا کند و امیدوارم کمبود خوراک گندله سازان تاحدودی برطرف شده و تا پایان سال از 3 میلیون تن تقلیل پیدا کند.

    وی درباره سلایق مختلف در بخش های مختلف زنجیره فولاد اظهار داشت: مسئله کسب سود بیشتر در هر بنگاهی چه خصوصی و چه دولتی و در هر زمینه ای وجود دارد در این میان باید توجه کرد که در بازار نمی توان محصول نهایی را از یک حدی بالاتر فروخت چراکه رقبای دیگر نیز در حال عرضه آن محصول هستند پس هر بنگاهی به دنبال صرفه جویی از طریق خرید مواد اولیه ارزان با هدف سوددهی بیشتر است. از این رو دیده می شود که در زنجیره فولاد هر چه به سمت محصولات میانی و پایین دستی می رویم تولیدکنندگانی که یک پله بعدی هستند نسبت به شفاف شدن نرخ های مواد اولیه مقاومت می کنند تا همچنان با قیمت ارزان تر مواد اولیه خود را تهیه نمایند؛ با این تفاسیر تلاش برای توزیع سود عادلانه در کل زنجیره فولاد که عرضه سنگ آهن در تالار حراج باز بورس کالا از نمونه های تحقق این رویداد مهم است، باید در دستور کار قرار گیرد تا همه فعالان این حوزه با رویه ای مطلوب به تولید بپردازند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر