معاون بندری سازمان بنادر:

صف کشتی‌های مواد معدنی برای بارگیری را کاهش می‌دهیم

عصر معدن- در حال حاضر در بندر شهید رجائی ظرفیت پهلودهی شناورها در بخش مواد معدنی ۶۰ هزار تن است که با احداث و توسعه ترمینال جدید، شناورهای ۱۵۰ هزار تنی امکان پهلوگیری خواهند داشت.;

صف کشتی‌های مواد معدنی برای بارگیری را کاهش می‌دهیم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، محمدعلی حسن‌زاده معاون بندری سازمان بنادر در مراسم امضای بزرگترین قرارداد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بندر شهید رجائی و توسعه ترمینال مکانیزه مواد معدنی با بیان اینکه امروز شاهد دومین قرارداد احداث ترمینال مکانیزه هستیم، گفت: سال گذشته قرارداد اینچنینی برای بندر چابهار منعقد شد که در حال حاضر این پروژه هم پیشرفت مناسبی دارد.

    وی با اشاره به نقش بنادر در زنجیره حمل کالا و ایجاد مزایای رقابتی در جابه‌جایی انواع کالا گفت: در حال حاضر در بندر شهید رجائی ظرفیت پهلودهی شناورها در بخش مواد معدنی 60 هزار تن است که با احداث و توسعه ترمینال جدید، شناورهای 150 هزار تنی امکان پهلوگیری خواهند داشت.

    وی ادامه داد: همچنین احداث این ترمینال باعث کاهش زمان توقف شناورها می‌شود و به افزایش بهره‌وری بنادر کمک می‌کند.

    وی گفت: میزان سرمایه‌گذاری احداث اسکله و پایانه مکانیزه ریلی مواد معدنی 5000 میلیارد تومان است که در 180 هکتار به اجرا می‌رسد.

    معاون بندری سازمان بنادر گفت: این پروژه در سه فاز که دوره ساخت هر فاز سه سال است، عملیاتی می‌شود.

    وی گفت: ایجاد زیرساخت‌های محوطه 180 هکتاری احداث اسکله با ظرفیت پهلودهی شناور 105 هزار تنی و ساخت نیروگاه تولید برق 15 مگاواتی از جمله اقدامات مهم در این پروژه است.

    حسن‌زاده با اشاره به مزایای پروژه گفت: ایجاد یک ترمینال مکانیزه مواد معدنی با تمرکز بر حمل و نقل ریلی مواد معدنی از مبادی مربوطه تا بندر شهید رجائی و بلعکس. ارتقای ظرفیت عملیاتی صادرات مواد معدنی از طریق احداث اسکله و سرمایه‌گذاری جهت خرید تجهیزات تخصصی، ایجاد اشتغال پایدار برای 500 نفر به صورت مستقیم، کاهش حوادث در بندر/ افزایش حمل و نقل به صورت ریل‌پایه و کاهش آلایندگی و آلودگی هوا از جمله مزایای این پروژه است.

    همچنین الله‌مراد عفیفی‌پور مدیرکل بنادر دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه بندر شهید رجائی به دلیل وضعیت استراتژیکی که در منطقه دارد، یکی از مهمترین بنادر کشور محسوب می‌شود، گفت: این بندر به اقصی‌نقاط کشور دسترسی آسان دارد و می‌تواند نقطه مهم برای جابه‌جایی مواد معدنی باشد.

    وی گفت: در سال 85 ظرفیت سالانه ترمینال مواد معدنی شهید رجائی 2 میلیون تن بود که پس از سه سال آن را به 14 میلیون تن افزایش دادیم.

    عفیفی‌پور با بیان اینکه مهمترین اقدامات تجاری کشور می‌تواند در این نقطه انجام شود، گفت: این پروژه با ظرفیت 50 میلیون تن دیده شده که می‌تواند خوراک کارخانجات در کشور را تامین کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر