رضیان به «عصر معدن» گفت:

قانون معادن برای تبدیل مواد معدنی به صنعتی شفاف شود

عصر معدن- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: قانون معادن ما در خصوص تبدیل محصولات معدنی به صنعتی شفافیت لازم را ندارد. در نتیجه باید مجلس شورای اسلامی یک بررسی دقیق و کارشناسی را انجام داده و مقرراتی را وضع کند.;

قانون معادن برای تبدیل مواد معدنی به صنعتی شفاف شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۸:۰۰

    چندی پیش رئیس فراکسیون معدن مجلس گفت: اگر تا یک ماه آینده عوارض «آسیب‌رسان به خام فروشی» از سوی دولت اعمال نشود حتما این موضوع در مجلس به شکل طرح مطرح خواهد شد تا بیش از این شاهد صادرات مواد خام معدنی نباشیم. حال عبدالله رضیان درباره این طرح به «عصر معدن»، گفت: شکی در این موضوع نیست که موضوع خام فروشی مورد نقد تمام دوستان است. مقام معظم رهبری نیز بر این موضوع تاکید داشته اند که معادن کشور نباید خام فروشی داشته باشند.
    وی ادامه داد: البته ذخیره و تولید برخی از محصولات معدنی ما بیش از مصرف داخلی است، در این باره کارشناسان و متولیان این حوزه مشکلی برای صادرات این مواد به صورت خام ندارند. اما می توان برای بسیاری از این موارد در بخش صنعت کشور سرمایه گذاری کرد زیرا بدون شک خام فروشی نتایج خوبی برای اقتصاد کشور ما به همراه ندارد. 2 موضوع در عوارضی که رئیس فراکسیون معدن مجلس شورای اسلامی مطرح کرده است وجود دارد. بحث اول آن است که خام فروشی خود یک عارضه بوده و موضوع دوم حق دولتی برای خام فروشی است که باید دریافت کنیم تا صرفه اقتصادی نداشته و بتوانیم در کشور سرمایه گذاری انجام داده و این مواد را فرآوری کنیم و در نهایت آنها را به محصولات نهایی تبدیل کنیم.
    رضیان افزود: درواقع موضوع مطرحی از سوی آقای اسماعیلی به دلیل موارد یاد شده بود. البته قانون معادن ما در خصوص تبدیل محصولات معدنی به  صنعتی شفافیت لازم را ندارد. در نتیجه ابتدا باید مجلس شورای اسلامی یک بررسی دقیق و کارشناسی را انجام داده و مقرراتی را وضع کند.
    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سرمایه گذاری در این بخش برای فعالان خصوصی چندان جذابیتی به همراه ندارد. عمدتا در صنایع معدنی مجلس تکلیف را برعهده هلدینگ های بزرگ دولتی مانند ایمیدرو و... گذاشته تا پس از بهره برداری به بخش خصوصی واگذار کنند.
    رضیان تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی خود نیز برروی این موضوع کار کارشناسی انجام داده است. باید توجه داشت که این مسئله نیازمند سرمایه بسیار است. به اعتقاد بنده، کمبود منابع باعث شده نتوانیم توسعه صنایع معدنی را شاهد باشیم. اما برخی شرکت های توسعه ای در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده اند. اما اینکه بخواهیم در این باره عوارضی وضع شود، نیازمند اقدامات کارشناسی است.
    وی در ادامه با اشاره به موضوع عوارض آسیب رسان خام فروشی اظهار کرد: ممکن است در استخراج آسیب های منطقه ای ایجاد شود و یا به زیرساخت های حمل و نقلی آسیب وارد شود. همچنین این موضوع عوارض اقتصادی به همراه دارد.
    به گفته عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، این موضوع در حد یک پیشنهاد است و هنوز در کمیسیون مورد بررسی قرار نگرفته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر