بحران زغالی در راه است/ زغال‌سنگی‌ها دیگر به ذوب آهن محصول نمی‌دهند

عصر معدن- دبیر انجمن زغال‌سنگ بیان کرد: در شرایط فعلی از ابتدای آبان ماه دیگر زغالی برای ذوب‌آهن اصفهان ارسال نمی شود.;

بحران زغالی در راه است/ زغال‌سنگی‌ها دیگر به ذوب آهن محصول نمی‌دهند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۹:۰۰

    سعید صمدی در گفت و گو با «عصرمعدن» درباره تصمیم این انجمن مبنی بر عدم ارسال زغال‌سنگ به ذوب آهن از آبان ماه سال جاری، اظهار کرد: در چند سال گذشته یکی از مجموعه هایی که همیشه مشکلات ذوب آهن را به دوش کشیده، زغال سنگی ها بوده اند درحالی که خود با مشکلات بسیاری مواجه بودند.

    وی ادامه داد: ابتدای سال جاری در حالیکه هنوز دلار با چنین رشدی مواجه نبود جلسه ای در زمینه افزایش قیمت برگزار شد و در آن بر سر افزایش 20 درصدی قیمت نسبت به سال 96 به تفاهم رسیدیم.

    حال این روزها موضوع محاسبه قیمت زغال به میزان 30 درصد از قیمت شمش فولاد مطرح است، دبیر انجمن زغال سنگ در این باره تصریح کرد: موضوع محاسبه قیمت زغال سنگ نسبت به شمش فولاد بحثی جهانی است که بین 30 تا 34درصد محاسبه می شود.

    صمدی افزود: قرار بر این شد تا درباره این فرمول در جلسات پیش رو به تفاهم دست پیدا کنیم، اما با رشد قیمت دلار، تجهیزات وارداتی معادن زغال سنگ نیز با افزایش قیمت همراه شدند.

    این فعال حوزه زغال‌سنگ در ادامه اضافه کرد: عمده تجهیزات معادن زغال‌سنگ وارداتی هستند. درنتیجه با رشد قیمت دلار شاهد افزایش150درصدی قیمت تجهیزات هستیم. این در حالی است که در زمانی که ارز 4200 تومان بود به معادن زغال‌سنگ ارزی اختصاص پیدا نکرد، امروز نیز معادن زغال‌سنگ هنوز موفق به دریافت ارز 8 هزار تومانی هم نشده اند تا واردات را انجام دهند.

    صمدی افزود: تا به امروز حدود150درصد تنها هزینه تجهیزات معادن زغال‌سنگ افزایش پیدا کرده است. جالب است بدانید قیمت چوب خارجی 300 درصد افزایش داشته که تقریبا معادن زغال از آن استفاده نمی کنند. چوب ایران نیز نسبت به سال گذشته با 120درصد رشد قیمت مواجه بوده است.

    به گفته وی، این افزایش قیمت ها اداره معادن زغال‌سنگ را غیر ممکن ساخته است. در یک معدن زغال‌سنگ حدود 1500 کارگر در زیر زمین مشغول بکار هستند، درنتیجه بروز هر حادثه ای با جان آنها بازی می کند، زیرا در این بحران اقتصادی تجهیزات دچار مشکل می شوند و به همان نسبت میزان بروز حوادث نیز افزایش پیدا می‌کند.

    صمدی افزود: البته باید به این نکته اشاره داشت که شرکت ذوب آهن تمام زغال خود را از تولیدکنندگان داخلی خریداری نمی کند، بلکه بخشی از نیاز خود را وارد می کند. امروز قیمت زغال‌سنگی که وارد ایران می شود، کمتر از تنی 200 دلار نخواهد بود در صورتی که قیمت زغال سنگ جهانی مشابه زغال وارداتی به ایران تنی 150دلار است.  در این زمینه باید به مشکلات واردات، تحریم و ... نیز توجه داشت. یعنی با این محاسبه قیمت زغال سنگ برای ذوب آهن در هر تن کمتر از 2 میلیون تومان نخواهد بود. در این شرایط قیمت زغال داخلی را قیمت قبل از تورم اعلام می کنند.

    وی ادامه داد: در این باره مکاتبات متعددی را انجام داده ایم اما به نتیجه ای دست پیدا نکرده ایم. متاسفانه بدلیل این مشکلات برخی از معادن تعطیل شده اند. زمانی که فعالیت اقتصادی نباشد، توقف آن به صرفه خواهد بود. با چنین شرایطی در جلسه انجمن به این جمع بندی دست یافتیم که در صورت ادامه این وضعیت از ابتدای آبان ماه زغالی به ذوب آهن ارسال نخواهد شد.

    با چنین صحبت هایی باید منتظر بحران زغالی باشیم، صمدی در این باره تصریح کرد: باید در این باره تدابیری در نظر گرفته شود. با وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز مکاتباتی داشتیم تا کمیته تعیین قیمت زغال تشکیل شود. البته باید به این موضوع اشاره داشت که اکنون بحران زغالی پیش آمده و بسیاری از معادن طرح های توسعه را متوقف کرده اند و تولیدات خود را کاهش داده اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر