عبور قطار توسعه از زیر خاک با بهره برداری از معادن

عصر معدن- به عقیده کارشناسان و مسئلان بلندپایه کهگیلویه و بویراحمد ، بخش معدن بدلیل ظرفیت و ذخیره فراوان می تواند نقش مهمی در توسعه و ایجاد اشتغال این استان ایفا کند به طوری که از معادن به عنوان قطار توسعه در زمین یاد می‌کنند.;

عبور قطار توسعه از زیر خاک با بهره برداری از معادن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری »عصرمعدن» به نقل از ایرنا، رهبر انقلاب در پیام نوروزی خود در طلیعه سال 1398 با اشاره به استقبال مردم از شعار سال گذشته یعنی «حمایت از کالای ایرانی» و آثار مثبت آن رونق تولید را عنوان شعار امسال قرار دادند.
    در وضعیت کنونی و تحریم اقتصادی کشور ، توجه به پتانسیل های تولیدی در کشور، همانند مواد معدنی از اهمیت ویژه ای دارد که علاوه بر تامین مواد اولیه صنایع، در ایجاد اشتغال و توسعه مناطق محروم می تواند تاثیرگذار باشد.
    براساس اطلاعات سازمان صنعت ،معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد، این استان از ظرفیت‌های بالایی در زمینه معدن برخوردار است که تاکنون مورد استفاده قرار نگرفته است.
    کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غرب کشور و در دامنه های رشته کوه زاگرس جزو مناطقی است که از نظر معادن در حوزه رسوبی غیر فلزی قرار دارد.
    سیمان، مرمریت، آهک، گچ، سنگ لاشه، مارن، شن، ماسه، فسفات، بوکسیت و سلستین از عمده ترین معادن در کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شوند.
    چهارمین معدن نیترات دنیا در کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد که این مهم ایران را در جمع کشورهای دارای این ماده معدنی راهبردی قرار داده است.
    به اعتقاد کارشناسان بخش معدن در ایران و به ویژه کهگیلویه و بویراحمد نیازمند توجه ویژه به سرمایه گذاری است تا قابلیت های آن در توسعه اقتصاد ملی آشکار شود.
    یک راهکار موثر و مطمئن برای رونق بخش معدن تشویق سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای ورود به این صنعت است.
    منابع معدنی به عنوان یک فرصت برای پیشرفت و توسعه استان بوده اما وضعیت معدن در مولفه های مختلف در مقایسه با سایر استان ها وضعیت مناسبی ندارد.
    بر اساس نظر کارشناسان حوزه معدن در این استان مهمترین مشکلات واحدهای معدنی کهگیلویه و بویراحمد بالا بودن هزینه های استخراج، فرسودگی تجهیزات و به روز نبودن روش های اکتشاف است.
    به گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد حوزه معدن در این استان مغفول مانده و باید شناسایی ظرفیت‌های معدنی این استان و راه های جذب سرمایه گذاری در این بخش مهم اقتصادی در راستای تقویت و توسعه پایدار در دستور کار گیرد.
    علی محمد احمدی بیان کرد که ایجاد صنایع فرآوری، توسعه فعالیت های اکتشافی ذخائر جدید معادن و ضرورت پهنه بندی مناسب در محدوده های مستعد معدنی می تواند در این زمینه کارگشا باشد.
    وی روند پرشتاب و امیدبخش اجرای طرح فسفات چرام را به عنوان یکی از طرح های مهم توسعه ای و اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد ذکر کرد.
    احمدی عنوان کرد: عملیات اکتشافی معدن فسفات چرام از سال 1349 آغاز و تا سال 1372 به طول کشید و پس از آن مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی شروع شد.
    عملیات اجرایی این طرح مهم معدنی پس از سالها رکود و توقف سرانجام با حمایت ویژه دولت تدبیر و امید و مسئولان و مقامات اجرایی کهگیلویه وبویراحمد عملیات اجرایی آن از مهرماه سال 96 وارد فاز عملیاتی شد.
    براساس برآوردها، با بهره برداری اولیه از این معدن برای 600 نفر و در دراز مدت یک هزار و 200 نفر به طور مستقیم شغل ایجاد می شود.
    برآورد ذخیره معدن فسفات چرام 80 میلیون تن با عیار 8.5 تا 9 درصد است.
    از جمله صنایع تاثیرگذار در فرآیند صنعتی شدن کشور، صنعت معدن و و بخش های وابسته به آن است که می توان با مدیریت و استفاده از منابع باارزش معدنی در کنار نیروی کار جوان و متخصص سرعت توسعه پایدار در کشور را افزایش داد.
    بر اساس نظر یک استاد دانشگاه در رشته مهندسی معدن، نقش معدن در توسعه پایدار یک نقش زیربنایی است.
    وی افزود که وجود معدن به عنوان یک صنعت مادر به لحاظ تولید کانی ها و سایر مواد معدنی برای زندگی روزمره یک امر ضروری است، زیرا بسیاری از اسباب و لوازم زندگی به طور مستقیم و یا غیرمستقیم از کانی ها و مواد معدنی تامین می شوند.
    این استاد دانشگاه بیان کرد که معادن برای ادامه فعالیت خود در ایران با چالش های اساسی در حوزه های مختلف مانند محیط زیست، مصرف انرژی، ایمنی و بهداشت رو به رو هستند.
    در این راستا، مدیریت صحیح پساب های کارخانه های فرآوری، توجه بیشتر به تحقیق و توسعه، سرمایه گذاری در زمینه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، برگزاری دوره های بازآموزی برای نیروی کار از راهکارهای مهم برای بهبود وضعیت موجود بخش معدن است.
    افزایش مصرف مواد معدنی و نیاز صنعت کشور به فلزات و سایر کانی ها، توجه ویژه به روش های نوین در اکتشاف ذخایر عمیق و نیز استخراج ذخایر کم عیار از نکات بسیار مهم در راستای دستیابی به توسعه پایدار است.
    هم اینک گام هایی برای توسعه این صنعت نیز در کهگیلویه و بویراحمد برداشته شده و مسئولان این حوزه برای تحقق این امر تلاش بیشتری دارند.
    معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سال 97بیش از 6هزار و 310میلیون ریال حقوق دولتی از بهره برداران معادن و دارندگان مجوزهای برداشت موقت مواد معدنی وصول شد.
    دارا فرامرزی با اشاره به رشد بیش از 97درصدی وصول حقوق دولتی معادن نسبت به سال 96، افزود:در سال 96 وصولی حقوق دولتی سه هزار و 200میلیون ریال بود.
    وی با اشاره به وجود 74 فقره پروانه بهره برداری معدن در استان، افزود: این معادن با سرمایه گذاری بیش از 340میلیارد ریال و اشتغال 718نفر، دارای بیش از یک میلیارد و 516میلیون تن ذخیره معدنی هستند.
    معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در حال حاضر 45 معدن در استان فعال و در حال بهره برداری هستند.
    کارشناسان امور اقتصادی اعتقاد دارند با توجه به وابستگی شدید اقتصاد کشور به نفت ، بهترین جایگزین برای این محصول سرمایه گذاری در بخش معادن است.
    معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد در این باره می گوید: هم اکنون تنها پنج درصد از خاک این استان برای اکتشاف معادن مطالعه تفصیلی شده است.
    دارا فرامرزی اظهار داشت: در سال های اخیر کهگیلویه و بویراحمد در چهار پهنه با 640کیلومتر برای اکتشاف معادن تعریف شده است و به سازمان زمین شناسی واگذار شده است که مطالعات آن در دست انجام است.
    فرامرزی با اشاره به اینکه اکتشاف در چهار مرحله پی جویی، اکتشاف مقدماتی، نیمه تفصیلی، تفصیلی و تکمیلی انجام می شود اضافه کرد: هنوز در مرحله مقدماتی اکتشاف استان هستیم.
    معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در سال های اخیر به دلیل کمبود اعتبار اکتشاف معادن به صورت مطلوبی در استان انجام نشده است.
    وی ابراز امیدواری کرد: سال جاری که بنام رونق تولید نامگذاری شده بتوان شاهد دگرگونی در این حوزه بود.
    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: سه پهنه اکتشافی در این استان به مساحت چهار هزار کیلومتر مربع وجود دارد.
    داریوش دیودیده توجه ویژه به معدن و اکتشافات معدنی را از اولویت‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ذکر کرد.
    وی تصریح کرد: معادن استان کهگیلویه و بویراحمد از نوع رسوبی در کشور است و تاکنون سرمایه گذاری مناسبی در آن صورت نگرفته است.
    به گفته دیودیده حمایت از سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در معادن کهگیلویه و بویراحمد از اولویت‌های کاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان است.
     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر