دستور ترامپ برای فعالیت‌های معدنکاری بر روی کره ماه

عصر معدن- آژانس فضایی روسیه، دستور دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا که در این هفته امضا شد و شهروندان را ترغیب می‌کرد که ماه و سایر اجسام آسمانی را با اهداف تجاری معدنکاری کنند، محکوم کرد. دولت روسیه این سیاست را به استعمار تشبیه کرده است و می‌گوید آمریکا کشورها را به سختی وادار به همکاری مفید دراین زمینه می‌کند.;

دستور ترامپ برای فعالیت‌های معدنکاری بر روی کره ماه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷:۰۰
  • دستور ترامپ برای فعالیت‌های معدنکاری بر روی کره ماه
  • دستور ترامپ برای فعالیت‌های معدنکاری بر روی کره ماه
  • دستور ترامپ برای فعالیت‌های معدنکاری بر روی کره ماه
  • دستور ترامپ برای فعالیت‌های معدنکاری بر روی کره ماه

به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از اقتصاد آنلاین، سرگئی ساوللیف معاون مدیر کل امور بین‌الملل راسکسموس در بیانیه‌ای گفت: درگذشته نیز نمونه‌هایی در تاریخ وجود داشته که یک کشور تصمیم به تصرف مناطق به نفع خود گرفته است.

در این گزارش آمده است، دستور ترامپ فضای بیرونی را به جای مشترکات جهانی به عنوان یک حوزه ی قانونی و منحصر به فرد از فعالیت‌های انسانی، طبقه بندی می‌کند و راه را برای استخراج ماه بدون هیچ گونه معاهده بین‌المللی هموار می‌کند.

در این سند آمده است که آمریکایی‌ها بایستی حق داشته باشند تا در اکتشافات تجاری، بازیابی و استفاده از منابع در فضای بیرونی مشارکت کنند. این توافق نامه تصریح می‌کند که هرگونه فعالیت در فضا باید مطابق با قوانین بین‌المللی باشد.

این گزارش می‌افزاید، این نخستین بار نیست که ایالات متحده با صدور قانونی به معدنکاری در فضا می‌پردازد. در سال 2015 نیز کنگره آمریکا، لایحه‌ای صادر کرد که صراحتا به شرکت‌ها و شهروندان اجازه می‌داد هرگونه مواد فضایی معدن را فروش و در اختیار خود قرار دهند.

در ادامه گزارش آمده است، در بخشی از پیمان بیرونی فضا که در سال 1966 توسط آمریکا، روسیه و تعداد دیگری از کشورها به امضا رسید، ملت ها و دولت ها نمی‌توانند قلمرو فضا را در اختیار داشته باشند. اما گویا ترامپ علاقه بسیاری به ادعای قدرت آمریکا فراتر از زمین داشته و سال گذشته نیز دستور تشکیل نیروی فضایی در ارتش آمریکا را داده است تا در صورت لزوم جنگ فضایی انجام دهد.

بر اساس این گزارش، ناسا در گذشته، رویکرد بلند مدت خود برای اکتشافات قمری که شامل راه اندازی "اردوگاه پایه" در قطب جنوب ماه است را بیان کرده بود.

بر اساس این گزارش، ایالات متحده آمریکا اولین و تنها کشوری نیست که سوار قطار معدن فضایی می‌شود. روسیه نیز در سال‌های اخیر برنامه‌هایی را برای بازگشت به ماه دنبال کرده و می‌تواند به صورت بالقوه به فضای بیرونی سفر کند.

آژانس فضایی روسیه در سال 2018 فاش کرد که قصد دارد یک پایگاه بلند مدت در کره ماه را طی دو دهه آینده ایجاد کند. این درحالی است که ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه قول داده که خیلی زود ماموریت به مریخ را آغاز کند.

لوکزامبورگ، یکی از اولین کشورهایی است که به خاطر احتمال استخراج اجسام آسمانی ، در سال 2018 آژانس فضایی (LSA) را برای تقویت اکتشاف و استفاده تجاری از منابع اشیاء نزدیک زمین ایجاد کرده است.

آژانس فضایی LSA بر خلاف ناسا فعالیت تحقیقاتی انجام نمی‌دهد بلکه هدف از تاسیس آن تسریع در همکاری بین رهبران پروژه‌های اقتصادی بخش فضایی ، سرمایه گذاران و سایر شرکا بوده است.

سال گذشته، دانشمندان به لطف شبکه‌های نوظهور اروپایی اعلام کردند که استخراج منابع از ماه را از اوایل سال 2025 میلادی آغاز می‌کنند. در این ماموریت مسوول آژانس فضایی اروپا با همکاری گروه آریان قصد دارد انرژی هسته ای عاری از زباله را که ارزش آن تریلیون‌ها دلار است را تصور کند.

این گزارش می‌افزاید، چین و هند نیز ایده‌هایی درباره استخراج هلیوم 3 از ماهواره طبیعی زمین را دارند. پکن پیش از این نیز در قرن بیست و یکم دو بار بر روی ماه فرود آمده  که در آینده ماموریت های بیشتری را نیز دنبال می‌کند.

در این گزارش آمده است که سرمایه گذاری‌های فضایی شامل برنامه‌هایی برای استخراج سیارک‌ها، ردیابی آوارهای فضایی، ساخت اولین شهرک انسانی در مریخ می‌شود. همچنین ایلان ماسک( بنیان‌گذار تسلا) برنامه‌ای برای ماموریت بدون سرنشین به سیاره سرخ دارد.

در پایان این گزارش مطرح شده است که زمین شناسان و شرکت های نوظهور مانند منابع سیاره‌ای مستقر در ایالات متحده آمریکا( یک شرکت پیشگام صنعت معدن سازی فضا است) معتقدند که سیارک‌ها دارای سنگ‌آهن، نیکل و فلزات گران بها با کیفیت‌های بسیار بالاتر از آنچه در کره زمین یافت می‌شود، هستند که ارزش آن‌ها در بازار تریلیون ها دلار است.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
مطالب مرتبط
مطالب مرتبط بیشتر