تثبیت جایگاه اصفهان و ایران به عنوان فولادساز و صادر کننده برتر ایران و جهان

عصر معدن- انجمن جهانی فولاد اعلام کرد: تولید فولاد خام ایران در ماه "ژوئن" امسال با رشد ۴.۸ درصدی نسبت به همین ماه در سال پیش به سه میلیون و دویست هزار تُن رسید و کشورمان بعد از کره جنوبی برای دومین ماه پیاپی در رتبه هفتم رده‌بندی تولیدکنندگان جهانی فولاد قرار گرفت و چُدن، آهن و فولاد نیز تا پایان تیر ماه، اولین محصول صادراتی استان اصفهان بود.;

تثبیت جایگاه اصفهان و ایران به عنوان فولادساز و صادر کننده برتر ایران و جهان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، انجمن جهانی فولاد در گزارش میزان تولید جهانی فولاد خام در ماه "ژوئن" 2023 میلادی (11 خرداد تا 9 تیر 1402) اعلام کرد: تولید جهانی فولاد خام در این ماه به 158 میلیون و 800 هزار تُن رسید که 1.1 درصد نسبت به تولید "ژانویه" تا "ژوئن" سال 2022 و 0.1 درصد نسبت ماه "ژوئن" سال پیش کاهش داشت.

    این سند که بر اساس اطلاعات گزارش شده 63 کشور تولید کننده فولاد به این انجمن گردآوری شده، نشان می‌دهد با وجود کاهش تولید بیشتر فولادسازان عمده جهانی میزان تولید فولاد در کشورهای چین، ایران،روسیه و هند افزایش داشته است.

    این گزارش حکایت از تثبیت جایگاه کشورمان به عنوان هفتمین فولادساز جهان دارد و بیشک این رتبه، درتثبیت موقعیت اقتصادی استان اصفهان که بزرگترین تولید کننده فولاد کشور است نیز موثر است، زیرا اولین محصول صادراتی استان، چُدن، آهن و فولاد است و حتی محصولات تولیدی از آهن و چُدن نیز در رتبه سوم بین اقلام صادراتی اصفهان قرار دارند.

    درصد تغییرات میزان تولید در ماه‌های ژانویه تا "ژوئن" سال 2023 نسبت به سال پیش از آن نشان می دهد: بیشترین افزایش مربوط به 2 کشور هند و ایران است که به ترتیب رشد 7.4 و 4.8 درصدی را در 6 ماه ابتدایی سال میلادی جاری تجربه کردند و در رتبه های بعدی چین با 1.3 و روسیه با 1.0 درصد افزایش تولید در جایگاه‌های بعدی بیشترین افزایش 6 ماه ابتدایی امسال نسبت به مدا مشابه سال قبل قرار گرفتند.

    بر پایه این گزارش از نظر درصد تغییرات میزان تولید ماه "ژوئن" امسال نسبت به همین ماه در سال پیش، کشورمان با رشد 17.4 درصدی در صدر لیست بیشترین افزایش قرار دارد و بعد از کشورمان، کشورهای هند با 12.9، روسیه 3.8 , ایالات متحده آمریکا با 0.5 و چین با 0.4 درصد افزایش در رتبه های بعدی قرار دارند.

     

    برخی کارشناسانان صنعت فولاد علت کاهش تولید این محصول استراتژیک در ماه "ژوئن" امسال را ادامه تاثیر کاهش قیمت جهانی فولاد می‌دانند و از ابتدای سال جاری شمسی همزمان با ریزش قیمت‌ها در بازارهای جهانی قیمت محصولات فولادی نیز در ایران نیز ریزش کرد ولی با آغاز خردادماه بازار قیمت محصولات فولادی ایران رو به ثبات رفت و در محدوده قیمتی کوچکی نوسان کرد و این ثبات کماکان ادامه دارد.

    فولادسازان داخلی، با وجود کاهش قیمت جهانی این محصول در ابتدای سال جاری شمسی، رُشد تولید را سرلوحه کار خویش قرار دادند و این باعث شد قیمت محصولات صادراتی فولاد ایران از ابتدای خردادماه در بازارهای جهانی به ثبات قیمتی برسد.

    تولید کنندگان برتر فولاد خام در جهان

    بر اساس آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد، سه کشور برتر تولید کننده فولاد خام در جهان چین،هند و ژاپن هستند و چین ماه "ژوئن" امسال 91.1 میلیون تُن فولاد خام تولید کرد که 0.4 درصد نسبت به تولید همین ماه در سال قبل کاهش داشت.

    ماه "ژوئن" امسال هند با تولید 11.2 میلیون تُن فولاد خام، رُشد 12.9 درصدی نسبت به تولید همین ماه در سال قبل را تجربه کرد و ژاپن با تولید 7.3 میلیون تن فولاد خام کاهش 1.7 درصدی در این بازه زمانی ثبت کرد.

    بر اساس این گزارش،تولید فولاد خام در ایالات متحده آمریکا برای ماه "ژوئن" امسال، 6.8 میلیون تُن تخمین زده می‌شود که 0.5 درصد افزیش نسبت به ماه "ژوئن" سال 2022 را نشان می‌دهد و این کشور، کماکان چهارمین فولادساز برتر جهان است.

    در گزارش انجمن جهانی فولاد آمده است: در بازه زمانی ماه "ژوئن" 2023، روسیه 5.8 میلیون تُن فولاد خام تولید کرد، که 3.8 درصد افزایش را نشان می‌دهد و این کشور با این میزان تولید جایگاه خود به عنوان پنجمین کشور تولید کننده فولاد جهان را مستحکم‌تر کرد.

    طبق این گزارش، ماه "ژوئن" امسال، کره جنوبی با تولید 5.5 میلیون تُن تولید فولاد خام و با 0.9 درصد کاهش در رتبه ششم تولید کنندگان فولاد در جهان قرار گرفت.

    بر اساس اطلاعات گزارش شده 63 کشور به این انجمن، ایران ماه "ژوئن" امسال با تولید 3.2 میلیون تُن فولاد خام رشد 17.4 درصدی را تجربه کرد و مانند ماه گذشته میلادی در جایگاه هفتم در بین فولادسازان جهان قرار گرفت.

    براساس این گزارش، آلمان با تولید 2.9 میلیون تُن و کاهش 8.4 درصدی،ترکیه با تولید 2.9 میلیون تُنی و کاهش 1.5 درصدی و برزیل با تولید 2.6 میلیون تُنی و کاهش 12.5درصدی به ترتیب رتبه های هشتم تا دهم تولید کنندگان فولاد جهان را به خود اختصاص دادند.

    میزان تولید فولاد خام در مناطق مختلف جهان

    بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد، در ماه "ژوئن" امسال، کشورهای تولید کنند فولاد در آفریقا که شامل کشورهای مصر، لیبی، آفریقای جنوبی و تونس هستند، در مجموع 1.3 میلیون تُن فولاد خام تولید کردند که 11.5درصد نسبت به همین ماه در سال پیش افزایش داشته است.

    در این گزارش آمده، کشورهای حوزه آسیا و اقیانوسیه عضو این انجمن که شامل کشورهای استرالیا، چین، هند، ژاپن، مغولستان، نیوزیلند، پاکستان، کره جنوبی، تایوان، تایلند و ویتنام هستند در مجموع 119.7 میلیون تُن فولاد خام تولید کردند که 0.8 درصد نسبت به ماه "ژوئن" سال 2022 افزایش داشته است.

    براساس این گزارش،کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ماه "ژوئن" امسال تنها موفق به تولید 10.6میلیون تُن فولاد خام شدند که 11.1 درصد کاهش نسبت به ماه "ژوئن" سال پیش را نشان می‌دهد.

    سایر کشورهای اروپایی تولید کننده فولاد که عضو اتحادیه اروپا نیستند و شامل کشورهای مقدونیه، نروژ، صربستان، ترکیه و بریتانیا هستند در این مدت در مجموع 3.7 میلیون تُن فولاد خام تولید کردند که 1.8 درصد کاهش نسبت به "ژوئن" سال قبل را نشان می‌دهد.

    کشورهای آمریکای شمالی شامل کشورهای کانادا، کوبا، السالوادور، گواتمالا، مکزیک و ایالات متحده آمریکا در مجموع 9.2 میلیون تُن فولاد خام تولید کردند که 0.5 درصد از تولید سال قبل آن ها در ماه "ژوئن" کمتر است.

    روسیه و سایر کشورهای مستقل مشترک المنافع تولید کننده فولاد شامل بلاروس و قزاقستان به همراه اوکراین در مجموع 6.8 میلیون تُن فولاد خام تولید کردند که 5.2 درصد افزایش داشته است که بیشتر این افزایش تولید مربوط به تولید روسیه است.

    آمریکای جنوبی شامل کشورهای آرژانتین، برزیل، شیلی، کلمبیا، اکوادور، پاراگوئه، پرو، اروگوئه و ونزوئلا در مجموع 3.3 میلیون تُن فولاد خام تولید کردند که 12.4 درصد کاهش داشت.

    76 درصد فولادخام تولید شده در خاورمیانه در ایران تولید می‌شود

    کشورهای تولید کننده فولاد در خاورمیانه که شامل ایران، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند،ماه "ژوئن" امسال در مجموع 4.2 میلیون تُن فولاد خام تولید کردند که 9.4 درصد افزایش را نسبه به تولید ماه "ژوئن" 2022 را نشان می‌دهد و 76 درصد فولادخام تولید شده در خاورمیانه از آن جمهوری اسلامی ایران است.

    نقش اصفهان در موفقیت صنعت فولاد کشور

     

    نقش صنعت فولاد در توسعه صادرات استان اصفهان

    بیشک سهم استان اصفهان در تولید سه میلیون و دویست هزار تُن فولاد خام تولیدی کشور در ماه "ژوئن" امسال که موجب شد کشورمان بعد از کره جنوبی برای دومین ماه پیاپی در رتبه هفتم رده‌بندی تولیدکنندگان جهانی فولاد قرار بگیرد، بسیار مهم و اثرگذار است و شرکت‌های فولادسازی اصفهان نقش پررنگی در کسب این موفقیت داشته اند.

    مدیرکل گمرکات استان اصفهان در خصوص نقش صنعت فولاد در توسعه صادرات استان اصفهان گفت: چُدن، آهن و فولاد بیشترین صادرات استان اصفهان را تشکیل می دهد و حتی محصولات تولیدی از آهن و چُدن نیز رتبه سوم، در بین اقلام صادراتی استان را دارند.

    رسول کوهستانی پزوه ادامه داد:757 هزار تُن انواع کالا به ارزش 627 میلیون و 120 هزار دلار از ابتدای امسال تا پایان تیر ماه از طریق گمرکات استان اصفهان به سایر کشورها صادر شد که نسبت به مدت مشابه پارسال از لحاظ ارزش 49 درصد و از حیث وزن 20 درصد رشد داشت که بیشترین سهم در این میزان صادرات مربوط به گروه آهن و فولاد است.

    وی با اشاره به 447 قلم کالای صادراتی استان افزود: عمده محصولات صادراتی استان شامل چُدن آهن و فولاد معادل 312 میلیون دلار با سهم 50 درصد، محصولات پتروشیمی معادل 96 میلیون دلار با سهم 15 درصد، محصولات لبنی معادل 38 میلیون دلار با سهم 6 درصد، فرش ماشینی و دستباف معادل 34 میلیون دلار با سهم پنج درصد و محصولات ناشی از آهن و چُدن معادل 42 میلیون دلار با سهم 7 درصد بوده است.

    کوهستانی پزوه، تعداد کشورهای هدف صادرات استان اصفهان را 72 کشور اعلام کرد و افزود: ارزش این صادرات به عراق 232 میلیون دلار با رشد 54 درصد، پاکستان 153 میلیون دلار با رشد 68 درصد، ترکیه 50 میلیون دلار با رشد63 درصد، امارات متحده عربی 36 میلیون دلار با رشد 6 درصد و افغانستان 40 میلیون دلار با کاهش 111 درصد است.

    وی با اشاره به پنج مبداء گمرکی استان گفت: 627 میلیون دلار از صادرات استان از طریق گمرک اصفهان معادل 362 میلیون دلار، 106 میلیون دلار از طریق گمرک کاشان، 119 میلیون دلار از طریق گمرک اختصاصی شرکت ذوب‌آهن، 36میلیون دلار از طریق گمرک اختصاصی فولاد مبارکه و بالاخره بیش از سه میلیون دلار از طریق گمرک تجاری فرودگاه شهید بهشتی انجام شده است.

     

    بر اساس این گزارش، جمهوری اسلامی ایران اکنون در بین 63 کشور عضو انجمن جهانی فولاد، رتبه دهمین فولاد ساز را به خود اختصاص داده و پیش بینی شده با دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تنی در سال 1404 به جایگاه هفتمین فولاد ساز جهان برسد.

    انجمن جهانی فولاد (worldsteel) یکی از بزرگترین و پویاترین انجمن های صنعتی در جهان است که تمامی کشورهای بزرگ تولید کننده فولاد در آن عضویت دارند. این انجمن نماینده تولید کنندگان فولاد، انجمن های ملی و منطقه ای صنعت فولاد و موسسات تحقیقاتی فولاد است و اعضای آن در حدود 85 درصد از فولاد جهان را تولید می‌کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر