عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن مطرح کرد:

دست اتحاد زنجیره فولاد در زمین بورس کالا

بورسی شدن سنگ آهن پس از ۵ سال تلاش

عصر معدن- قدیر قیافه، عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن و نایب رئیس کنفدراسیون صادرات ایران می گوید که سرانجام پس از ۵ سال تلاش شاهد عرضه سنگ آهن و سایر محصولات معدنی در بورس کالا هستیم.;

دست اتحاد زنجیره فولاد در زمین بورس کالا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر، به گفته قیافه، عرضه هر کالای تولیدی در بورس کالا، موجب شفافیت، روان شدن معاملات، ضمانت اجرای قرارداد و کشف قیمت واقعی می شود و سنگ آهن هم از این قاعده مستثنی نیست. توزیع سود متوازن در زنجیره تولید فولاد باعث احیای تولید و سرمایه گذاری می شود و عرضه کل زنجیره فولاد در بورس کالا به تحقق این مهم کمک می کند.

    «کالاخبر» پس از چند نوبت عرضه و معامله سنگ آهن در بورس کالای ایران با قدیر قیافه، عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن و نایب رئیس کنفدراسیون صادرات ایران پیرامون ضرورت عرضه سنگ آهن در بورس کالا گفت و گو کرده است که در ادامه می خوانید. 

    * عرضه سنگ آهن در بورس کالا تا چه حد ضروری است؟
    این موضوع از حدود پنج سال پیش مطرح بود و مذاکره‌های متعددی نیز صورت گرفت که در آن ضرورت ورود معدنی‌ها به ویژه نهادهای تولیدی از جمله سنگ آهن در زنجیره ارزش فولاد مطرح شد و اقدامات مثبتی با همکاری بورس کالا و انجمن سنگ آهن انجام شد اما متاسفانه با توجه به اینکه همواره میل به دخالت در اقتصاد و بازار در میان سیاست گذاران وجود دارد، این اقدامات در سال های گذشته نافرجام ماند. این در حالی است که عرضه بورسی هر کالای تولیدی موجب شفافیت، روان شدن معاملات، ضمانت اجرای قرارداد و کشف قیمت واقعی خواهد شد و سنگ آهن هم از این قاعده مستثنی نیست. ورود سنگ آهن به بورس کالا هم به سود تمام ذی‌نفعان این بخش در بالادست شامل معدن‌کاران، تولیدکنندگان سنگ آهن کنسانتره و هم به نفع صنایع پایین‌دستی است زیرا می‌توانند به‌موقع و بدون تاخیر نیاز خود را از بورس کالا و در شرایط کاملا رقابتی و شفاف تامین کنند که خوشبختانه هم اکنون بر لزوم عرضه زنجیره تولید فولاد در بورس تاکید می شود.
    * مشکلات کنونی بازار سنگ آهن چیست؟
    یکی از مشکلات فعالان بازار سهمیه‌بندی‌هایی است که دولت در حوزه سنگ آهن، کنسانتره و حتی آهن اسفنجی انجام داد که نفع و نتیجه عملی ندارد. سوال این است که آیا این سهمیه‌بندی موجب تامین مواد اولیه واحدهای پایین‌دستی شد؟ مسلما خیر. نکته اصلی این است که دخالت دولت‌ها در بازارها، انحصاری ناعادلانه ایجاد می‌کند و بحث اصلی ما این است که کشف قیمت عادلانه باید در کل زنجیره شکل بگیرد تا سود متوازن در زنجیره ایجاد شود.
    در این میان متاسفانه برخی ها با شعارهای عامه‌پسند به سمت رویکرد قیمت گذاری می روند اما همه تجربیات گذشته نشان می دهد که این رویکرد به هیچ عنوان به سود تولید تمام نمی شود.
    * سنگ‌آهنی‌ها چقدر مایل هستند وارد بورس کالا شوند؟
    ما اصرار داریم که سنگ آهن در بورس کالا عرضه و کشف قیمت و شفاف‌سازی شود تا سنگ آهن با قیمتی منصفانه و عادلانه به دست حلقه‌های بعدی برسد. ما اعتقاد داریم این قیمت باید کسری از قیمت فوب خلیج فارس باشد که با محاسبه هزینه‌های حمل و ... به دست می‌آید و باید در  بورس کالا، کشف قیمت و به صنایع پایین‌دستی عرضه شود. مزیت مهم بورس، کشف قیمت رقابتی و عادلانه است و الزامی هم وجود ندارد که 100 درصد این محصولات در بورس عرضه شود، زیرا اگر بخشی مهمی از تولید نیز در بورس عرضه شود فرآیند کشف قیمت انجام خواهد شد. با این تفاسیر بورس به عنوان نهادی که شفاف‌سازی و کشف قیمت می‌کند، قادر است خط قیمت و نرخ را کشف کند و به بازار نشان دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر