مدیرعامل ذوب آهن اصفهان:

صنعت فولاد ایران ، صادرات محور شده است

عصر معدن- منصور یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در شبکه خبر در برنامه گفتگوی اقتصادی به شرایط صنعت فولاد کشور پرداخت و شرایط دستیابی ایران به رشد متوازن در این صنعت را تشریح کرد.;

صنعت فولاد ایران ، صادرات محور شده است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، وی گفت : در افق 1404 که برای توسعه تولید فولاد کشور در نظر گرفته شده، قرار است به تولید سالانه 55 میلیون تن برسیم. این عدد در سال 97  به حدود 25 میلیون تن رسیده است. با توجه به طرح های توسعه تولید فولاد کشور،روند خوبی را در این بخش شاهد هستیم.
    وی افزود: در فولاد خام ظرفیت سازی های خوبی انجام شده و مستلزم این است که در زنجیره ای که از سنگ آهن دانه بندی (کنسانتره) شروع می شود  ، این روند ادامه یابد و باید به صورت متوازن توسعه یابند.
    مدیرعامل شرکت تصریح کرد: باید در معادنی که به اکتشاف رسیدند، بهره برداری از آنها انجام شود . برخی در عمق هستند و نیاز به سرمایه گذاری دارند که امیدواریم با رویکرد ایمیدرو برای توسعه معادن کشور در سنگ آهن این توازن برای رسیدن به عدد 55 میلیون تن تولید فولاد که در کشور متصور است محقق گردد و رشد تولید نیز در همان چارچوب است.
    صنعت فولاد به یک صنعت صادرات محور تبدیل شده است
    یزدی زاده گفت: در بخش های مختلف موفقیت های بسیاری داشتیم اما در صنعت فولاد خوشبختانه موفقیت ها چشمگیرتر بوده است. تا چند سال پیش وارد کننده فولاد بودیم اما امروز ایران به یک کشور صادر کننده فولاد تبدیل شده است.امروز در معادلات منطقه ای و جهانی ایران مد نظر قرار می گیرد و این از برکات توسعه صنعت فولاد است که شاهد آن هستیم و این روند رو به رشد مرهون صادراتی شدن فولاد است.
    وی گفت: صادرات رو به رشد است و امسال نیز نوید بخش رشد بهتر از سال گذشته است.  با وجود تحریم هایی که شاهد هستیم و فولاد را نیز در برگرفت ، اما عملکرد دو ماه گذشته تولید کنندگان فولاد بسیار مطلوب بوده است.
    مدیرعامل ذوب آهن بیان کرد: توسعه صنعت فولاد به این دلیل مورد توجه قرار گرفته است که پتانسیل های خوبی در کشور مانند معادن خوب سنگ آهن داریم که نیازمند سرمایه گذاری بیشتر است و از نظر شناسایی و اکتشافات نیز شرایط خوبی داریم.
    وی اضافه کرد: یکی از اشکالاتی که می توان به صنعت فولاد وارد کرد این است که رشد همگونی نداشته است . معادن ما به دلایل مختلف ،  درگیر راه اندازی صنایع پایین دست شدند در صورتی که معادن باید بر روی توسعه خود ، تمرکز می کردند و تولید را از نظر کمی و کیفی افزایش می دادند. خوشبختانه از حدود دو سال پیش حرکت های برای جلوگیری از این موضوع آغاز شده است و امیدواریم تداوم یابد.
    یزدی زاده گفت:  اگر هر صنعتی در تخصص خودش توسعه یابد ،  قطعاً می توانیم این امیدواری را داشته باشیم که در افق 1404 ظرفیت سازی با نرخ بهره برداری که مد نظر است محقق شود.
    وی در ادامه به ضرورت توسعه زیر ساخت ها پرداخت و گفت: نیازمند سرمایه گذاری قابل توجهی در این بخش هستیم. تولید کنندگان ظرفیت سازی می کنند اما باید در حوزه زیر ساخت نیز حرکت های موازی مانند ساخت نیروگاه، توسعه خطوط ریلی ، توسعه بنادر و گمرکات انجام شود. یعنی کلیه زیرساخت ها توسعه یابد تا در افق 1404 به عدد 55 میلیون تن برسیم.  تمام این تولید در داخل قابل مصرف نیست و همزمان با افزایش تولید ، باید صادرات هم به همان نسبت افزایش دهیم.
    عضو انجمن تولید کنندگان فولاد تصریح کرد : صنعت فولاد صادرات محور است و  لذا در شرایط کنونی نیز می تواند به حرکت خودش ادامه دهد و حیات توسعه فولاد کشور به این امر وابسته است.  در سال گذشته حدود 8 میلیون تن صادرات فولاد داشتیم و امسال  امیدوار هستیم این عدد از 10 میلیون تن عبور کند. در زمینه محصولات نهایی و نیمه ساخته مانند شمش و اسلب صادرات بسیار خوب بوده است.
    یزدی زاده گفت : پتانسیل های خوبی در کشور وجود دارد. به عنوان مثال ذوب آهن اصفهان تولید کننده ریل می باشد که محصول آن قابل صادرات است. اگر صادرکنندگان بیشتر حمایت شوند، روند رو به رشد صادرات ادامه می یابد و می توانیم به افق 1404 امیدوارتر باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر