صادرات افغانستان به هند از "بندرچابهار" آغاز شد

عصر معدن- افغانستان برای نخستین بار شروع به صادرات کالا به هند از طریق بندر چابهار ایران کرد.;

صادرات افغانستان به هند از "بندرچابهار" آغاز شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از تسنیم ، افغانستان صادرات کالا به هند از طریق یک بندر ایرانی را آغاز کرد. این کشور جنگ زده برای بهبود اقتصادش چشم به بازارهای خارجی دارد .
    طبق گفته مقامات، 23 کامیون حاوی 57 تن غذای خشک ، منسوجات، فرش و محصولات معدنی از شهر غربی زرنج افغانستان به بندر چابهار ایران فرستاده شد. این محموله به شهر بمبئی هند ارسال خواهد شد .
    در افتتاح این مسیر صادراتی جدید، رئیس جمهور اشرف غنی گفت افغانستان در حال بهبود آهسته صادراتش در تلاش برای کاهش کسری تجارت کشور است .
    او گفت:« بندر چابهار نتیجه همکاری سالم بین هند، ایران و افغانستان است که باعث رشد اقتصادی می شود ».
    این بندر ایرانی دسترسی آسان به دریا را برای افغانستان و هند فراهم می سازد و کمک می کند این دو کشور بدون دخالت پاکستان تجارت کنند .
    سال گذشته دولت آمریکا برای برخی تحریم‌هایش استثنا قائل شد تا ساخت بندر چابهار به عنوان بخشی از یک کوریدور حمل و نقلی جدید ممکن شود. این کوریدور برای تقویت اقتصاد افغانستان و برطرف کردن نیازهای این کشور به کالاهای غیر قابل تحریم مثل غذا و دارو ساخته شد .
    هند 1.1 میلیون تن گندم و 2 هزار تن عدس از طریق چابهار به افغانستان فرستاد .
    هر دو کشور در 2017 یک مسیر هوایی هم ایجاد کردند. صادرات افغانستان به هند در 2018 ، 740 میلیون دلار بود که آن را تبدیل به بزرگترین مقصد صادراتی کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر