واکنش مدیرعامل آلومینا به خطرات زیست محیطی معدن بوکسیت شاهوار

عصر معدن- در روزهای گذشته فعالان محیط زیستی نسبت به فعالیت معدن روباز بوکسیت شاهوار در شاهرود هشدار دادند که با واکنش مدیر عامل شرکت آلومینای ایران روبرو شد. وی می‌گوید این معدن بخش کوچکی از شهرستان شاهرود محسوب می‌شود و قابلیت آسیب‌رسانی به محیط زیست را ندارد.;

واکنش مدیرعامل آلومینا به خطرات زیست محیطی معدن بوکسیت شاهوار
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، معدن بوکسیت شاهوار که در محدوده شهرستان شاهرود واقع شده، بخشی از بوکسیت (سنگ معدن فلز آلومینیوم) مورد نیاز تولید آلومینا را تامین می‌کند. صدور مجوز اکتشافات در این معدن که حاشیه پناهگاه حیات‌ وحش دره‌انجیر یزد به عنوان یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی است، به تازگی خبرساز شده است. فعالان محیط زیست می‌گویند این معدن روباز، کوه‌های شاهوار را تا ارتفاع 4000 متری زیر چرخ لودرها برده که به گفته آنان این کار اثرات مخربی بر محیط زیست دارد.

    پیش‌تر رضا اقتدار معاون دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست - اعلام کرده بود که معادن روباز با توجه به این‌که ماهیت اکوسیستم را دچار تغییر و تحول می‌کنند، اثرات غیر قابل جبرانی بر اکوسیستم می‌گذارند.

    این اظهارات اما با واکنش مدیر عامل شرکت آلومینای ایران روبرو شد. تورج زارع با تاکید بر رعایت تمام ملاحظات زیست محیطی از سوی معدن بوکسیت شاهوار گفت: مقیاس فعالیت این معدن به اندازه‌ای است که تاثیری بر آب، پوشش گیاهی و آلودگی هوا ندارد.

    وی افزود: با توجه به این که این معدن بخش کوچکی از شهرستان شاهرود محسوب می‌شود، ‌ قابلیت آسیب‌رسانی به محیط زیست را ندارد.

    به گفته زارع، با توجه به این که موقعیت جغرافیایی معدن شاهوار جزو مناطق چهارگانه نبوده است، ‌لذا فعالیت این معدن نیازی به اخذ مجوز از سازمان محیط زیست ندارد و به همین دلیل با موافقت اداره منابع طبیعی، در سال 1391 مجوز فعالیت در این معدن صادر شده است.

    زارع با اشاره به کاشت 3000 درخت شامل اورس، ‌کاج و زبان گنجشک و مالچ پاشی با هدف حمایت از منابع طبیعی در محدوده معدن، اظهار کرد: خاک بوکسیت به گونه ای است که رویش گیاه روی آن شکل نمی‌گیرد؛ بنابراین این ادعا که معدن‌کاری در این معدن به درختان بومی آسیب زده، صحت ندارد.

    مدیر عامل شرکت آلومینای ایران با بیان این که پایش مستمر آب محدوده معدن‌کاری جزو برنامه‌های همیشگی این شرکت است، گفت: مساحت معدن‌کاری در محدوده شاهوار 200 هکتار است ‌که این حجم پایین، تاثیری بر آب منطقه ندارد.

    به گفته وی، فقط سه لودر در این معدن مشغول به کار هستند که این امر مشخص می‌کند، ایجاد آلودگی هوا مبنای منطقی و علمی ندارد.

    زارع با اشاره به این که شرکت آلومینای ایران بخشی از نیاز خود به بوکسیت را از این معدن تامین می‌کند، اظهار کرد: هدف از تامین بوکسیت از معادن مختلف، خوراک رسانی به کارخانه آلومینا و در نهایت تغذیه صنعت آلومینیوم در ایران است که با توجه به شرایط بین المللی کشور، تولید آلومینا در این شرکت از حساسیت بالایی برخوردار است.

    وی افزود: این شرکت در عین حال همواره در راستای مسئولیت اجتماعی خود، اقداماتی همچون علوفه رسانی به حیات وحش مناطق معدن‌کاری را انجام داده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر