انبار کارخانه‌ها از شمش فولاد پر شد

عصر معدن- رشد ۱۸ درصدی تامین برق صنعت فولاد در فصل گرم سال جاری نسبت به سال گذشته سبب شد تا موجودی انبار شمش فولادی تکمیل شده و تقاضایی برای ۶۲ درصد از عرضه فولاد کشور وجود نداشته باشد.;

انبار کارخانه‌ها از شمش فولاد پر شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از فارس، سیدرضا شهرستانی با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر آزاد کردن خرید شمش فولادی برای همه دارندگان کد معاملاتی بورس کالا اظهار داشت: اخیرا بورس کالا در تصمیمی با حضور برخی از اعضای دولت اعلام کرد، سازوکار سامانه بهین‌یاب برای فروش شمش فولاد لغو شده و همه افراد حاضر در بازار که کد معاملاتی بورسی دارند، می‌توانند نسبت به خرید این کالا در بورس کالا اقدام کنند.

    عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به دلیل تصمیم آزاد شدن خرید فولاد توسط دارندگان کد بورسی عنوان کرد: انبار شرکت‌های فولادی پر از شمش فولاد شده و دیگر فضایی برای دپوی شمش فولاد وجود ندارد، همین مسئله دلیل تصمیم دولت برای ایجاد تحریک تقاضا برای فروش شمش فولادی شده است.

    وی افزود: بر اساس آمار هم اکنون تقاضا برای 62 درصد از شمش فولادی تولید شده وجود ندارد و این میزان تولید بدون مشتری در انبارها ذخیره می‌شود.

    شهرستانی در بیان عوامل افزایش تولید شمش فولاد نسبت به تقاضای این محصول گفت: چالش بازار فولاد، به خاطر کاهش سمت تقاضا است و خلا سیاست‌های رونق دهنده بازار در کنار وضع عوارض واردات فولاد از سمت مقاصد صادارت فولاد ایران دلیل وضع موجود است.

    *رشد 18 درصدی تامین برق فولاد در فصل گرم نسبت به سال گذشته

    به گزارش فارس، بر اساس آمار انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد ایران در خردادماه و تیرماه سال جاری نسبت به سال گذشته 17.4 درصد افزایش داشته است و ایران بیشترین نرخ رشد را میان 10 کشور برتر تولید کننده فولاد به ثبت رسانده است.

    همچنین در بازه فصل گرم تا کنون برق تامین شده برای کارخانه‌های فولادی 18 درصد نسبت به سال گذشته و 32 درصد نسبت به سال 1400 افزایش داشته است.

    برخی از کارشناسان اقتصادی معتقد هستند، حذف سامانه بهین یاب و تصمیم بورس کالا مبنی بر آزاد شدن خرید شمش فولاد توسط دارندگان کد بورسی، سبب افزایش قیمت شمش فولاد به عنوان یک نهاده راهبردی تولید را فراهم می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر