پرونده فولاد روی میز کمیسیون صنایع

‌پایان رانت با عرضه محصولات فولادی در بورس کالا

عصر معدن- آشفتگی بازار فولاد و رانت‌های میلیاردی وکلای مردم در خانه ملت را بر آن داشت تا با تدوین طرح «توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد» به‌دنبال تنظیم بازار فولاد و بازگشت آرامش به این زنجیره باشند.;

‌پایان رانت با عرضه محصولات فولادی در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از خانه ملت،  صنعت فولاد یکی از صنایع بزرگ کشور است که نقش مهمی در تولید ملی، اشتغالزایی و تامین ارز مورد نیاز کشور دارد. در سال‌های گذشته زنجیره فولاد در داخل کشور چنان توسعه پیدا کرده که ایران از یک واردکننده به صادرکننده انواع محصولات فولادی تبدیل شده است به گونه‌ای که صنایع مرتبط با زنجیره فولاد از سنگ آهن تا محصولات نهایی مانند ورق، میلگرد، تیرآهن و ... تقریبا همه نیازهای داخلی را تامین می‌کنند و در برخی محصولات نیز به علت وجود مازاد تولید بر نیاز کشور، در حال صادرات هستیم.

    هرچند فولاد نقش مهمی در صنایع خودروسازی، لوازم خانگی، مسکن، صنایع نفت و گاز و صدها صنعت ریز و درشت دارد اما علیرغم پیشرفت‌های چشم‌گیر در تولید و عرضه فولاد، بازار داخلی فولاد همواره در التهاب بوده و قیمت‌های موجود در بازار علیرغم استفاده از انرژی یارانه‌ای، دستمزد ریالی کارگران و.. بسیار فراتر از نرخ‌های جهانی است.

    در شرایطی که تولید فولاد در کشور حدود 30 میلیون تُن بوده و مصرف داخلی به 15 میلیون تُن می رسد گرانی‌های افسارگسیخته محلی از اعراب ندارد و به سیاست‌گذاری ناقص در زنجیره فولاد برمی‌گردد، همین موضوع وکلای مردم را برآن داشت که طرح « توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با هدف تنظیم بازار داخل و حمایت از صادرات» با هدف ساماندهی بازار فولاد تدوین کنند.

    قدر مسلم طرح کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای ساماندهی بازار فولاد را می‌توان رویکردی سازنده برای صنعت فولاد برشمرد چراکه با این طرح بساط جولان و سوءاستفاده سوداگران در بازار جمع شده و موضوعاتی مانند سامانه بهین یاب، مجوزهای مچینگ و... ساماندهی می‌شود.

    شاه‌بیت طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد الزام به فروش همه محصولات زنجیره فولادی در بورس است

    حجت اله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه شاه‌بیت طرح «توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد» الزام به فروش همه محصولات زنجیره فولادی در بورس است، می‌گوید ضمانت اجرایی این موضوع نیز این است که عدم فروش تمامی محصولات زنجیره فولاد در بورس جرم تلقی شده و مجازات سنگینی برای متخلفان دارد.

    وی افزود: این طرح در 5 ماده تدوین شده است؛ بخش نخست طرح مذکور مربوط به تعاریف، بخش دوم فروش داخل و بخش سوم صادرات است همچنین قسمت چهارم بر تشکیل کمیته رصد و پایش بازار فولاد به منظور جلوگیری از سوءاستفاده و آخرین بخش بر استفاده از سامانه جامع تجارت تاکید دارد.

    این نماینده مردم در مجلس یازدهم می‌افزاید براساس طرح «توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد» هیچ کدام از محصولات زنجیره فولاد مشمول معافیت  مالیاتی نمی‌شوند.

    سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن در تشریح ترکیب کمیته رصد و پایش بازار فولاد که در طرح کمیسون متبوعش از آن نام برده شده است، تصریح کرد: این کمیته‌ به عنوان تنظیم‌گر عمل می‌کند و وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان رئیس، وزیر اقتصاد یا معاون وی، نماینده کمیسیون صنایع و معادن مجلس، رئیس اتاق بازرگانی، روسای انجمن‌های فولاد، سنگ آهن و نورد کاران و دادستان کل کشور یا نماینده وی اعضای این کمیته هستند.

    وی با بیان اینکه اطلاعات مربوط به تولید، فروش، واردات، صادرات و مصرف کالاهای فولادی باید در سامانه جامع تجارت توسط تولیدکنندگان و فعالان زنجیره تامین و توزیع فولاد ثبت شود، ادامه داد: در صورت اجرایی نشدن این موضوع، حمل و نقل، صادرات و خرید و فروش این محصولات در بورس کالا غیرمجاز است.

    براساس این گزارش طرح «توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد» در دستورکار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر