معاون طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو اعلام کرد:

روند روبه رشد بورس کالا در تامین مالی صنایع

عصر معدن- عضو هیات عامل ایمیدرو گفت: بورس کالا در سال‌های گذشته توانسته با طراحی ابزارهای مالی، زمینه تامین مالی صنایع را فراهم کند.;

روند روبه رشد بورس کالا در تامین مالی صنایع
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل ازایمیدرو، اردشیر سعدمحمدی با بیان اینکه 11 سال از تأسیس بورس کالای ایران می‌گذرد و در آینده نقش و جایگاه این بورس در اقتصاد ملی ارتقا پیدا می‌کند، گفت: بورس کالا بازاری قانونمند است که طی 11سال فعالیت خود توانسته با ایجاد مکانیسم‌های هدفمند، فرصت‌های مناسبی را در اختیار صنعت‌گران قرار دهد.

    وی اظهار داشت: ایجاد شفافیت در روند کشف قیمت‌ها و همچنین نحوه دادوستد محصولات از جمله مزایای بورس کالا در این سال‌ها بوده است، به طوری که این بورس با فراهم کردن سیستم‌های عملیاتی برای بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی باعث شده تا آنها به طور مستقیم با مشتریان خود در یک مکان مشخص ارتباط پیدا کنند و این مهم به شفافیت اقتصادی کشور کمک کرده است.

    سعدمحمدی افزود: بورس کالا نیاز دارد تا مطابق با شرایط روز و تکنیک‌های بازارهای مالی دنیا در مسیر پیشرفت قرار گیرد که توسعه ابزارهای مالی و ارائه خدمات متنوع به صنایع نیز در همین راستا در جریان است؛ امیدوارم این بورس در ادامه راه خود بتواند همسو با روش‌های نوین دنیا بتواند بازار کالای کشور را دچار تحولات بیشتری کند.

    این عضو هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه بورس کالا در آغاز مسیر طولانی خود قرار دارد و اظهار داشت: به اعتقاد بنده با وجود همه خدماتی که بورس کالا به اقتصاد کشور داشته است، برای رسیدن به بلوغ کامل راه زیادی در پیش دارد تا به بورس مرجع، در سطح بین‌المللی تبدیل شود.

    سعدمحمدی در بیان نقش ابزارهای نوین مالی در تأمین مالی صنایع اظهار کرد: بورس کالا طی سال‌های گذشته با طراحی ابزارهای نوین مالی توانسته به تأمین مالی صنایع کمک کند، اما با توجه به مشکلات نقدینگی که وجود دارد، حجم این تامین مالی‌ها از بورس کالا باید افزایش یابد.

    معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو ادامه داد: به نظر می‌رسد بورس کالا باید در ارتباطی که با بانک‌ها برقرار می کند، شرایط آسانی را به لحاظ عملیاتی و رسیدن نقدینگی به تولید فراهم کند که در این صورت بورس کالا می‌تواند جایگاه عمیق‌تر و مهمتری را در اقتصاد کشور داشته باشد.

    وی به زمان قبل از تاسیس بورس کالا و روند معاملات محصولات فلزی و معدنی اشاره کرد و گفت: انجام معامله محصولات مختلف به شیوه‌های سنتی و آن‌گونه که پیش از راه‌اندازی بورس کالا وجود داشت، قطعاً با مشکلات زیادی همراه بود. به طوری که شفافیت در انتخاب قیمت واقعی و منصفانه با مشکل مواجه و شناسایی تطبیقی برای شرکت‌های دیگر نسبت به تعیین قیمت دچار معضل بود.

    سعدمحمدی افزود: از این رو در صورت تداوم آن روند قدیمی، امروز با مشکلات بسیار زیادی روبه رو بودیم و تولیدکنندگان به مسیر انحرافی کشانده می‌شدند که واسطه راه‌اندازی بورس کالا، شرایط مساعدی در بازار کالای کشور برقرار شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر