افزایش ۰.۶ درصدی صادرات زنجیره آهن و فولاد در ۴ ماهه امسال

عصر معدن- طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد طی چهار ماهه نخست امسال، آمار صادراتی زنجیره آهن و فولاد حاکی از رشد ۰.۶ درصدی رشد حجم صادرات کل زنجیره آهن و فولاد معادل ۶۰ هزار تن، صادرات بیشتر نسبت به چهار ماهه نخست سال گذشته دارد.;

افزایش ۰.۶ درصدی صادرات زنجیره آهن و فولاد در ۴ ماهه امسال
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، بر اساس آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، از ابتدای سال جاری تا پایان تیر ماه در مجموع 10 میلیون و  171 هزار تن میزان صادرات کل زنجیره آهن و فولاد صادر شده که نسبت به میزان صادرات کل زنجیره سال گذشته که 10 میلیون و 110 هزار تن صادر شده بود، 0.6 درصد افزایش صادرات را ثبت کرده است.

    طی این مدت یک میلیون و  105 هزار تن مقاطع طویل فولادی صادر شده که نسبت به 925 هزار تن صادر شده در مدت مشابه سال گذشته 19.5 درصد بیشتر شده  که بیشترین میزان افزایشی صادرات را به خود اختصاص داده است.

    افزایش 19.5 درصدی صادرات مقاطع طویل فولادی در حالیست که صادرات اکثر کارخانه‌های نوردی به دلیل الزام به بازگشت ارز صادراتی به نرخ نیما به فروش های صادراتی ریالی تبدیل شده است.

    در مقابل صادرات مقاطع تخت فولادی بیشترین میزان کاهش صادرات را به میزان 27.6 درصد ثبت کرده است.

    طی چهار ماهه نخست سال جاری 114 هزار تن مقاطع تخت فولادی صادر شده که نسبت به 157 هزار تن صادر شده این مقاطع نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 27.6 درصد کاهش داشته است. 

    از ابتدای سال جاری تا پایان تیر ماه یک میلیون و 219 هزار تن محصولات فولادی تولید شده که نسبت به یک میلیون و 82 هزار تن صادر شده در چهار ماهه سال گذشته، 137 هزار تن معادل 12.7 درصد رشد صادرات ثبت کرده است.

    صادرات فولاد میانی و آهن اسفنجی طی چهار ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته هر یک کاهش 23 درصدی را تجربه کرده‌اند؛ صادرات فولاد میانی از دو میلیون و 761 هزار تن در مجموع چهار ماهه ابتدایی 1402 به دو میلیون و 135 هزار تن در مدت مشابه سال جاری رسیده است. صادرات آهن اسفنجی نیز از 580 هزار تن به 449 هزار تن کاهش یافته است.

    کاهش صادرات آهن اسفنجی بسیار عجیب است؛ چراکه طی سال‌های اخیر این محصول معدنی، همیشه بیشترین درصد افزایش را به خود اختصاص داده و درصدهای قابل توجهی رشد را ثبت می‌کرد.

    طبق تاکید انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، افت عجیب 23 درصدی حجم صادرات آهن اسفنجی در حالی رخ داده که به دلیل محدودیت‌های برقی، عرضه این محصول در بورس کالا خریدار نداشته است.

    حجم صادرات گندله سنگ‌آهن در چهار ماهه سال گذشته، سه میلیون و 288 هزار تن بوده که در مدت مشابه سال جاری به سه میلیون 847 هزار تن رسیده و 17 درصد رشد را ثبت کرده است.

    در نهایت صادرات کنسانتره سنگ‌آهن نیز با رشد 5.1 درصدی از دو میلیون و 399 هزار تن به دو میلیون و 521 هزار تن رسیده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر