اکبریان در گفت‌وگو با «عصر معدن»:

سنگ‌آهنی ها خواستار ثبات ۶ماهه نرخ ارز هستند

عصر معدن- رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران درخصوص تنش نرخ دلار و تاثیر آن بر وضعیت سنگ‌آهن گفت: موضوع ارز و دلار ۲ تعریف جداگانه دارد. نخست اینکه دلار تک نرخی یا همان ۴۲۰۰تومانی در وضعیت اقتصاد کشور چه تاثیری دارد و دوم اینکه اجرای این موضوع از سوی دولت چه تاثیری بر صادرات مواد معدنی همچون سنگ آهن خواهد داشت.;

سنگ‌آهنی ها خواستار ثبات ۶ماهه نرخ ارز هستند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱:۰۰

    مهرداد اکبریان درباره این موضوع به «عصرمعدن» گفت: به نظر می‌رسد در شرایط کنونی بازار، تک نرخی شدن دلار زود بود زیرا مدت طولانی است که کسب و کار مردم رونقی ندارد و هر تصمیمی که از سوی دولت گرفته و باعث کوچک شدن سفره مردم شده و قدرت خرید را کاهش دهد، به بخش مصرف کننده که شاید 99 درصد جامعه هستند ضربه وارد می‌کند.
    به گفته رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران، نمی‌توان درباره گران یا ارزان بودن دلار 4200 تومانی اظهار نظر کرد، زیرا ما می گوییم هر عددی که از سوی دولت اعلام می شود مناسب است اما به شرطی که این عدد باقی مانده و ثبات داشته باشد.
    اکبریان ادامه داد: اکنون چیزی که باعث ناراحتی و نگرانی ما می شود بالا و پایین رفتن نرخ ارز نیست بلکه بی‌ثبات بودن شرایط بازار است. یعنی اگر ما بتوانیم رقم 4200تومان را برای تمامی فصل‌های سال داشته باشیم بهترین حالت برای ما خواهد بود. زیرا بر اساس این قیمت نسبت به خرید مواد معدنی اقدام کرده و طرح و برنامه‌های خود را تدوین می‌کنیم.
    وی افزود: در واقع بر اساس نرخ دلار، فعالان صنعتی و معدنی، تسهیلات دریافت می کنند و بخشی از این موضوع ثابت است اما اگر قیمت دلار روی این رقم باقی نماند و دچار نوسان شود، بی ثباتی‌اش به طور قطع در بخش صادرات بسیار اثرگذار بوده و بر فعالیت ما نیز تاثیر منفی خواهد داشت.
    رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران ادامه داد: به عنوان مثال بنده چندی پیش برای خرید یک محموله از معدنی اقدام کردم و تا مراحل امضای قرارداد پیش رفتم اما به یکباره دلار گران شد و باید 20درصد افزایش قیمت برای محاسبه لحاظ می‌شد. بنابراین مجبور شدیم دوباره تغییر دهیم و اکنون با دلار 4200تومان آن را محاسبه کنیم که به ضرر خریدار بود. در واقع این عدم ثبات نرخ دلار، هم به ضرر خریدار است و هم برای فروشنده مشکل ساز می شود.
    به عقیده اکبریان، اگر قرار است دولت حرکتی در جهت صادرات و توسعه صنعتی و معدنی داشته باشد و از این بخش حمایت کند باید به دنبال راهکاری باشد و برای قیمت دلار حداقل ثبات 6ماهه ایجاد کند. این عدد مهم نیست که چقدر باشد؛ مهم ثبات یک قیمت مشخص برای6 ماه است. این در حالی است که نقطه ضعف ما در ایران عدم ثبات در نرخ ارز است که باعث شده سرمایه‌گذاران تمایلی برای نگاه داشتن سرمایه‌های خود در بازار نداشته باشند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر