بزرگترین برندگان و بازندگان بازار فلزات در سه ماه گذشته

عصر معدن- در بازار کالا طی سه ماه نخست سال ۲۰۱۸ تحت تاثیر رشد اقتصادهای جهان و ضعف دلار آمریکا، برندگان نسبت به بازندگان برتری نسبی داشتند.;

بزرگترین برندگان و بازندگان بازار فلزات در سه ماه گذشته
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، سال جیلبرتی - رییس و مدیر سرمایه گذاری در شرکت "توکریوم تریدینگ" - درباره وضعیت بازارهای کالایی اظهار کرد: جهش تقاضا به روند نزولی بازارهای کالا که در سال 2011 آغاز شد، پایان داده است. شاخص GSCA "اس اند پی" که 24 کالا را دنبال می کند، از ابتدای سال 2018 تاکنون 1.7 درصد رشد داشته است.

    با این‌همه نگرانی‌ها نسبت به احتمال وقوع جنگ تجاری، واکنش‌های متفاوتی را از سوی معامله‌گرانی برانگیخته است که تاثیر احتمالی تعرفه‌های دولت ترامپ بر واردات فولاد و آلومینیوم را ارزیابی می‌کنند. دولت آمریکا قصد دارد تعرفه‌هایی به  ارزش حداقل 50 میلیارد دلار را بر واردات کالاهای چینی به اجرا بگذارد.

    بازارهای فلزات از تغییرات در سیاست تجاری آمریکا، بیشترین تاثیر را پذیرفتند. قیمت‌های فولاد بر مبنای آمار "اس اند پی گلوبال پلاتس" برای کویل فولادی گرم نورد ساخت آمریکا 33 درصد در سه ماهه نخست سال 2018 رشد کرد.

    به گفته جوزف اینس - یکی از مدیران "اس اند پی گلوبال پلاتس" - تقاضا برای فولاد قوی بوده و بالاتر از میزان عرضه بوده است و تقاضا برای فولاد از سوی سه بخش مصرف کننده بزرگ آن شامل ساخت و ساز، خودروسازی و انرژی مطلوب مانده است.

    بهای معاملات آتی طلا و نفت نیز در سه ماهه نخست سال میلادی جاری رشد داشت اما رشد آنها اندک بود.

    به گفته ویل ریند، مدیرعامل صندوق "گرانیت شیرز"، نگرانی‌های تورمی، تنش‌های ژئوپلیتیکی و سطح نرخ بهره به خصوص بازده واقعی عامل رشد قیمت طلا بود. طلا احتمالا سطح قیمت فعلی را حفظ خواهد کرد اما پتانسیل این فلز برای شکستن قیمت بالاتر به عوامل مذکور بستگی دارد.

    طلا در سه ماهه نخست امسال 0.7 درصد رشد قیمت ثبت کرد که کمترین رشد قیمت سه ماهه در هفت سال اخیر بود.

    بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با وجود انتظارات برای رشد تولید آمریکا در سال جاری، توانست به رشد سه ماهه دست پیدا کند و حدود 7.7 درصد رشد ثبت کرد در حالی که بهای معاملات نفت برنت در سه ماهه نخست 6.3 درصد رشد داشت.

    در میان بازندگان بزرگ، زغال سنگ و گاز طبیعی قرار داشتند که به ترتیب 31 درصد و 9 درصد کاهش قیمت را شاهد بودند. به گفته جیمز ویلیامز، اقتصاددان انرژی در موسسه WTRG، گاز طبیعی از تولید بالای آمریکا لطمه دید و قیمت پایین‌تر برای گاز طبیعی به نوبه خود به تقاضا برای زغال سنگ ضربه زد.

    سنگ آهن نیز بر مبنای شاخص قیمت سنگ آهن با عیار 62 درصد برای تحویل به چین که از سوی "اس اند پی گلوبال پلاتس" منتشر می‌شود، از ابتدای سال 2018 تاکنون 16 درصد کاهش قیمت داشته است. به گفته تحلیلگران، اگر هوا در چین گرمتر شود، ساخت و ساز افزایش خواهد یافت و با برانگیختن تقاضا برای فولاد، از بهای معاملات سنگ آهن پشتیبانی خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر