مطالعه زنجیره تامین مواد معدنی لازمه تصمیم‌گیری صحیح در حوزه معدن

عصر معدن- ایران به‌دلیل داشتن منابع و ذخایر مهم معدنی و همچنین منابع هیدروکربنی یکی از کشورهای دارای مزیت نسبی محسوب می‌شود، به‌طوری که حتی برخی از کارشناسان ایران را بیشتر کشوری معدنی می‌دانند تا نفت‌خیز و با وجود سهم اندک بخش معدن در تولید ناخالص داخلی ایران، آثار مستقیم و غیرمستقیم آن بر ایجاد ثروت ملی چشمگیر است.;

مطالعه زنجیره تامین مواد معدنی لازمه تصمیم‌گیری صحیح در حوزه معدن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» همین موضوع اهمیت برنامه‌های توسعه در بخش معدن و صنایع معدنی را روزافزون کرده که در این راستا برای بهره‌مندی هرچه بهتر از این منابع طبیعی و توجه به موضوعاتی مانند امنیت تامین مواد معدنی خام مورد نیاز صنایع داخلی، شناخت فرصت­‌های جدید سرمایه‌­گذاری، کاهش ریسک سرمایه‌­گذاری، رشد ظرفیت رقابت‌­پذیری‌و... نیاز به برنامه‌­های منظم و دقیق در این زمینه است. مطالعه زنجیره تامین مواد معدنی از ابتدا (اکتشاف معدن) تا انتها (بازار و مصرف) در اولین گام می‌­تواند نقش به‌سزایی در تصمیم‌گیری و برنامه­‌ریزی صحیح در این حوزه داشته باشد.

    یکی از اقدامات مهم در این زمینه، گردآوری ساختارمند، یکپارچه، مستند و روزآمد داده‌­های زنجیره تامین مواد معدنی کشور "از تولید تا بازار" و با "مشارکت سازمان­‌های تولیدکننده اطلاعات مواد معدنی"اعم از دولتی یا خصوصی است. توجه به همکاری اطلاعاتی (تبادل داده و اطلاعات) مابین این سازمان‌­ها در قالب تفکر کلان زنجیره تامین از یک سو و از سوی دیگر درک درست نیاز اطلاعاتی مخاطبان داخلی، منطقه‌­ای و جهانی مواد معدنی ایران و تامین آن می‌­تواند موجب افزایش شفافیت اطلاعاتی، رشد بهره‌وری مواد معدنی، کاهش هزینه‌ها، افزایش سرمایه‌گذاری در گستره معادن و صنایع معدنی و همچنین کاهش اتکا به آمارهای نامطمئن سازمان­‌های جهانی شود.

    به همین منظور و در نخستین گام، پایگاه ملی داده­‌های علوم‌زمین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با همکاری مرکز آمار ایران، با ایده مدل‌سازی اطلاعات مواد خام معدنی اقدام به انتشار بخشی از اطلاعات زنجیره تامین مواد معدنی کشور در قالب "گزارش­‌های وضعیت مواد معدنی خام" برای ذی­نفعان، تصمیم‌­گیران و سرمایه­‌گذاران کرده است.

    این گزارش‌ها در فاز نخست و به شکل آزمایشی با عنوان "بررسی وضعیت آماری مواد معدنی در ایران و جهان" در سه بخش تولید، تجارت و اقتصاد و برای 6 عنصر از عناصر فلزی استراتژیک کشور تنظیم و تهیه شده  که با توجه به اهمیت این دیدگاه سعی خواهد شد تا در فازهای بعدی اطلاعات تمام مواد معدنی فلزی و غیرفلزی کشور تهیه و تنظیم شود.

    شایان ذکر است، اطلاعات مذکور قابل به‌روز رسانی و متکی بر داده بوده و در چند سطح اطلاعات جهانی، کشوری و استانی گردآوری و ارائه می­‌شوند.
    علاقه­‌مندان می­توانند برای دسترسی به این اطلاعات به بخش محصولات وب­‌سایت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با عنوان "اطلاعات مواد معدنی" https://gsi.ir/fa/page/3562 و همزمان به درگاه ملی مرکز آمار ایران مراجعه کنند. همچنین داده‌­های مبنای این گزارشات از طریق وب‌­سایت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و مرکز آمار ایران به زودی در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

    امید اردبیلی
    مدیر پایگاه ملی داده‌های علوم‌زمین کشور

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر