مدیرعامل فکور صنعت اعلام کرد:

مزایای عرضه کنسانتره سنگ آهن در بورس کالا

عصر معدن- کنسانتره سنگ آهن تولید شرکت مهندسی فکور صنعت تهران در دویست و هفتاد و دومین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۲۳ آذر ماه در بازار اصلی بورس کالای ایران پذیرش شد و این شرکت فردا نیز اقدام به عرضه کنسانتره سنگ آهن در بورس کالا می کند.;

مزایای عرضه کنسانتره سنگ آهن در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر، بر همین اساس در گفت و گویی با محمد وحید شیخ زاده مدیرعامل فکور صنعت شرایط بازار و تولید کنسانتره و دلایل حضور این شرکت در بورس کالا را بررسی شد.

    شیخ زاده در ابتدا با بیان اینکه عرضه کامودیتی ها و کالاها در بورس کالا مکانیزمی برای شفاف سازی واقعی قیمت هاست، گفت: اکنون شاهد توازن در قیمت گذاری زنجیره تولید فولاد از جمله کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی، فولاد و محصولات فولادی نیستیم چراکه همواره این نرخ ها به صورت دستوری از سوی وزارت صمت تعیین می شد. این مکانیزم قیمت گذاری طی سال های اخیر سبب شده کنسانتره با قیمتی پایین تر از قیمت جهانی از سوی مصرف کنندگان خریداری شده و در نتیجه شاهد هستیم بخش معدن به دلیل عدم النفع شدیدی که داشته به دنبال انجام اقدامات زیربنایی نرود و معدنکاران و سرمایه گذاران، اکتشاف، استخراج و بعضا فرآوری سنگ های کم عیارتر و حتی هماتیتی را دنبال نکنند.

    شیخ زاده با بیان اینکه همواره به بهانه کمبود کنسانتره در بازار داخلی، از صادرات این محصول جلوگیری شده است، تصریح کرد: تنها مکانیزمی که می تواند در یک بازه زمانی معقول و متعادل، قیمت ها را اصلاح و به قانون تجارت واقعی مطابق با عرضه و تقاضا نزدیک نماید، بورس کالاست و با توجه به شیوه نامه جدید فولاد، مجوز صادرات نیز به محموله هایی که پس از دو بار عرضه، به فروش نرسیدند داده خواهد شد.

    مدیرعامل فکور صنعت تهران از دیگر مزیت های عرضه محصولات به ویژه کنسانتره سنگ آهن در بورس کالا را شفافیت حساب های طرفین و همینطور تایید کیفیت محصول عرضه شده در بورس عنوان کرد و گفت: از سوی دیگر تا حدود زیادی شاهد حذف واسطه ها از بازار و رسیدن محصول به دست مصرف کننده واقعی خواهیم بود.

    اقتصادی شدن فعالیت معادن با ورود به بورس کالا

    وی در ادامه گفت و گو با کالاخبر یادآورد شد: قیمت های پایه تعیین شده برای محموله های کنسانتره ضریبی از شمش فولاد خوزستان و حدود 16 درصد آن است درحالی که قیمت واقعی بایستی حداقل 20 درصد قیمت شمش جهانی باشد. تمامی این اتفاقات سبب خواهد شد کشور از سال آینده دچار کمبود کنسانتره شود نه فقط به دلیل نبود کارخانه های کنسانتره بلکه به دلیل نبود معادن؛ در واقع اگر ذخایر سنگ آهن کشور را 2.4 میلیارد تن در نظر بگیریم و اگر با این برنامه پیش برویم، در ابتدا در منطقه یزد و سپس در گل گهر و منطقه سیرجان و در انتها در سنگان دچار کمبود سنگ خواهیم شد و زمانی که کنسانتره، موجود نباشد گندله نخواهیم داشت و همینطور تا انتهای زنجیره با کمبود روبرو خواهیم شد و در نتیجه در یک بازه زمانی 20 تا 25 ساله تمامی سرمایه گذاری های صورت گرفته معطل خواهند ماند.
    شیخ زاده تصریح کرد: در صورت واقعی شدن قیمت ها، فعالیت معادن کوچک و هماتیتی اقتصادی می شوند و 5 تا 6 سال پدیده کمبود مواد معدنی به تاخیر می افتد تا بتوانیم از منابع خارج از کشور کمبودها را تامین کنیم. لذا شفاف سازی و واقعی شدن قیمت ها نه فقط به سود معدنکاران بلکه به سود فولادی ها نیز خواهد بود.

    وی با اشاره به روی کار آمدن برخی واحدهای گندله سازی نظیر سه چاهون گفت: قطعا کشور در سال آینده واردکننده کنسانتره خواهد بود چون با در مدار تولید قرار گرفتن گندله سازی سه چاهون به ظرفیت اسمی 5 میلیون تن و نیز گندله سازی گهر زمین تا پایان سال به ظرفیت 5 میلیون تن، عملا 10 میلیون تن کنسانتره به بازار تزریق نخواهد شد و حتی با روی کار آمدن برخی واحدهای کنسانتره سازی باز هم کمبود 6 تا 8 میلیون تنی کنسانتره حس خواهد شد. از این رو یا باید ظرفیت واحدهای گندله سازی و احیا برخی فولادسازان کاهش یابد یا باید کنسانتره را به قیمت 160 دلار تحویل بندرعباس وارد کنند؛ به این ترتیب واقعی سازی قیمت کنسانتره با عرضه در بورس کالا بهترین رویداد در حمایت از زنجیره تولید فولاد است.

    وی در پایان گفت: با وجود آنکه تاثیر این رویداد بر ارزش سهام و سودآوری فولادی ها ناچیز خواهد بود چراکه اکثر شرکت های فولادی با واسطه یا بدون واسطه سهامدار شرکت های معدنی هستند اما افزایش ارزش شرکت های معدنی در بازار سرمایه با اصلاح قیمت کنسانتره به چند دلیل رقم خواهد خورد. اول آنکه درآمد و حاشیه سود معدنی ها را بالا می برد، دوم آنکه معدنی ها قادر خواهند بود در داخل و خارج از کشور سرمایه گذاری های مجدد کنند، سوم آنکه می توانند استخراج را گسترش داده و معدنکاری زیرزمینی را مطرح و توسعه دهند؛ بدون شک سود این اتفاق ها به پایداری فولادی ها می انجامد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر