بهرام شکوری با اشاره به عرضه محصولات معدنی در بورس کالا:

معدنی ها می توانند به لیدر بازار سهام تبدیل شود

پیش بینی رشد سرمایه گذاری ها در بخش معدن

عصر معدن- بهرام شکوری می گوید که طی سال های گذشته و براساس اعداد و ارقام، ۸۴ درصد از میزان سرمایه گذاری در حوزه معدنی و صنایع معدنی کاهش پیدا کرده است. در این میان با ورود محصولات معدنی به بورس کالا و کنار رفتن قیمت گذاری دستوری، یکی از انگیزه های اصلی سرمایه گذاری و تولید یعنی بازدهی مطلوب به این صنعت برمی گردد و حتی می توان انتظار داشت در میان مدت با نمایان شدن اثرات این رویداد، شاهد لیدری سهام معدنی ها در بازار سهام باشیم.;

معدنی ها می توانند به لیدر بازار سهام تبدیل شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر، رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: سال ها کنسانتره، گندله و حتی سنگ آهن در داخل کشور با نصف قیمت جهانی در کشور در حال معامله بودند که در نهایت سبب ایجاد رانت در بخش هایی از زنجیره فولاد شد.

    شکوری با بیان اینکه دولت همواره مصمم به قیمت گذاری دستوری بود و به هیچ عنوان با وجود واکنش و مخالفت های صورت گرفته از سوی فعالان بازار از این تصمیم خود عقب نشینی نمی کرد، گفت: خوشبختانه اخیرا تصمیمی در راستای استفاده از مکانیسم بورس کالا اتخاذ شده تا عرضه و تقاضا تعیین کننده نرخ محصولات زنجیره فولاد باشد؛ این به معنای نگاه یکسان به کل زنجیره است.

    او عرضه محصولات معدنی در بورس کالا را اقدام مثبت دانست و گفت: اخیرا مشاهده می شود دولت که کنسانتره را 16 درصد شمش فولاد تعیین کرده بود با تغییر همراه شده است و اکنون به بالای 20 رسیده است، این اتفاق بدین معناست که قیمت ها با عرضه محصولات در بورس کالا در حال نزدیک شدن به واقعیت هستند.

    رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه تاکنون اجحاف های زیادی در حق معدن و محصولات معدنی کشور صورت گرفته است، گفت: متاسفانه در بلندمدت اجحاف های انجام شده به کل زنجیره فولاد می رسد و باید با اتخاذ برنامه و نگاه بلندمدت در کل زنجیره، به تعادل و متوازن سازی تولیدات این بخش بپردازیم. 

    شکوری با اشاره به اینکه اعداد و ارقام نشان دهنده آن است که 84 درصد از میزان سرمایه گذاری در حوزه معدن و صنایع معدنی کاهش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: البته اتفاق خوشایندی که می تواند امیدواری در زنجیره فولاد را بالا ببرد، عرضه محصولات معدنی در بورس کالاست که سبب می شود انگیزه برای سرمایه گذاری در ابتدای زنجیره فولاد بیشتر شده و در آینده هم فولادی ها از این اقدام منتفع خواهند شد.

    وی به تاثیر عرضه محصولات معدنی در بورس کالا بر رشد تولید و سرمایه گذاری اشاره کرد و گفت: طبیعی است که یکی از انگیزه های اصلی سرمایه گذاری، کسب سود و بازدهی است، زمانی که در مجموعه ای مانند معدن و صنایع معدنی سود پایین باشد کسی رغبت چندانی برای سرمایه گذاری در این صنعت را نخواهد داشت همان طور که فعالان معدنی در سال اخیر تمایلی برای توسعه فعالیت های خود نشان ندادند.

    شکوری خاطرنشان کرد: اما زمانی که قیمت ها متعادل و به قیمت های جهانی نزدیک می شوند بالا رفتن حاشیه سود، علاقه برای توسعه فعالیت ها و سرمایه گذاری ها افزایش پیدا می کند که به دنبال این اقدام راه برای توسعه این صنعت و تمرکز بر فروش محصولات در بورس کالا بیشتر می شود.

    رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران به بهبود ضرر و زیان سهام شرکت های معدنی در بازار سهام از طریق عرضه محصولات معدنی به بورس کالا اشاره کرد و گفت: همان طور که اشاره شد برخی از محصولات تولید شده با 50 درصد قیمت جهانی در بازار عرضه می شوند که این موضوع به طور طبیعی تاثیرگذار در حاشیه سود شرکت ها خواهد بود و می توان آن را اجحاف دولت در حق سهامداران این شرکت ها دانست.

    وی با تاکید بر اینکه با عرضه محصولات معدنی در بورس کالا، زمینه افزایش قیمت ها و بالا رفتن حاشیه سود شرکت های معدنی را فراهم می کند، اظهار داشت: این موضوع به مراتب تاثیرگذار بر ارزش سهام شرکت ها خواهد بود و باعث تمایل صاحبان سرمایه برای ورود به بازار سهام و خرید سهام معدنی می شود، با چنین اتفاقی در شرکت های معدنی می توان انتظار داشت در میان مدت شاهد لیدری سهام معدنی در بازار سهام باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر